Kategorie produktów

W przytulnych okolicznościach

Piątek, 17 listopada 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 11/213. Listopad 2023
Okres jesienno-zimowy to czas kojarzący się z wieczorami w przytulnych okolicznościach. Muzyka, świecie, domowe kino, dobra książka czy ulubiony podcast plus coś ciepłego do picia i smaczna przekąska. To zimowy scenariusz niejednego wieczoru w wielu polskich domach.
Często ze względu na aurę – jesień i zima nie zachęcają do opuszczania domu, zwłaszcza wieczorami. Nie oznacza to, że w takich okolicznościach musi być nudno. Wystarczy odrobina pomysłowości, dobrych chęci i… odpowiednie zakupy.

Poza miękką poduszką i puszystym kocem – najlepszym wyborem będą z pewnością ciepłe napoje. Kubek gorącej herbaty, kawy czy grzaniec na bazie piwa bądź wina są doskonałym rozwiązaniem, by rozgrzać się po powrocie z zimowego spaceru.

Nie tylko odpowiednie – ciepłe światło świec czy iskrzącego w tle kominka potrafią wprowadzić przytulną atmosferę. Nie mniej ważne są smaczne przekąski, które idealnie pasują do każdego ciepłego napoju.

Chwila relaksu

Kiedy za oknem panuje chłodna aura i mroźne powietrze, kawa, herbata i przyprawy korzenne stają się naszymi sprzymierzeńcami. Pyszna kawa może dostarczyć nam energii i ciepła, podczas gdy gorąca herbata w różnych odmianach zapewnia chwilę relaksu. Przyprawy korzenne, takie jak cynamon, goździki, imbir lub kardamon oraz gotowe mieszanki pozwalają przygotować przepyszne napoje lub dodać „klimatu” do piwa lub wina.

Jak wynika z danych CMR, około połowa wartości sprzedaży napojów gorących (kawa, herbata, kakao, czekolada do picia itp.) zlokalizowana jest w dyskontach. Sklepy małoformatowe i supermarkety odpowiadają łącznie za prawie 40%, a resztę uzupełniają hipermarkety.

Jak podkreśla Łukasz Macheta, Analityk danych CMR – w okresie od października 2022 do września 2023 wśród napojów gorących za 7 na 10 transakcji sprzedaży odpowiada kawa, a za co trzecią – herbata.

Na podstawie danych polskiej niezależnej agencji badawczej CMR cała kategoria kawy dostępna jest w prawie każdym sklepie małoformatowym do 300 mkw. i w supermarkecie. „Średnio w sklepie, w okresie od października 2022 do września 2023 konsument na półce mógł znaleźć prawie 30 wariantów kaw, z czego najszerszy wybór miał wśród kawy mielonej. Średnia liczba wariantów kawy wzrasta w czwartym kwartale roku, a najniższe wartości notuje w pierwszych trzech miesiącach roku. W tym samym okresie herbaty dostępne są w 9 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. i supermarketów. Średnio dostępnych dla klienta było ok. 28 wariantów herbat” – zauważa Łukasz Macheta.

Od października 2022 do września 2023 wartość sprzedaży całej kategorii napojów gorących wzrosła o ponad 15% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, za co w głównej mierze odpowiadały kawy. W tym czasie spadła liczba sprzedanych opakowań oraz liczba paragonów zawierających napoje gorące, a średnia cena w sklepach małoformatowych i supermarketach wzrosła o ponad 20% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Ostatni kwartał roku jest dla napojów gorących okresem najwyższej sprzedaży wartościowej, liczby sprzedanych opakowań czy transakcji. Okres ten stanowi prawie jedną trzecią całorocznej sprzedaży.

Przyprawy korzenne takie jak cynamon, goździki, imbir i kurkuma, podobnie jak napoje gorące, swój wzrost sprzedaży notują w drugiej połowie roku, a szczególnie w ostatnim kwartale. Gotowe mieszanki do przygotowania grzanego piwa lub wina również osiągają najwyższą sprzedaż w ostatnim kwartale roku. Okres ten odpowiada za około 65% całorocznej wartości ich sprzedaży.

Jak wynika z danych CMR, topowe przyprawy korzenne tj. cynamon, goździki, imbir i kurkuma dostępne są w około 75% sklepów małoformatowych i supermarketów przez cały rok. Ich dostępność i ilość wariantów do wyboru wzrasta wraz z nadejściem chłodniejszych dni. W przypadku gotowych mieszanek do grzańca przez większość roku posiadają niską dostępność na poziomie około 1 na 10 sklepów, natomiast w ostatnim kwartale dostępne są już w około 40% sklepów małoformatowych i supermarketach.

„Wśród przypraw korzennych niezmiennie liderami są cynamon i goździki (ponad 10% udziałów w liczbie sprzedanych opakowań przypraw jednoskładnikowych w ostatnim kwartale 2022). Klienci sklepów małoformatowych w tym okresie najczęściej wybierali cynamon i goździki marki Prymat (prawie 50% udziałów wartościowych) i jest tak przez cały rok. Na kolejnej pozycji jest Kamis z mniejszymi udziałami wartościowymi, czy to w ostatnim kwartale 2022 czy w ciągu ostatniego roku. Przyprawy korzenne tak jak i cała kategoria przypraw jednoskładnikowych i mieszanek jest zdominowana przez te dwie marki. W okresie od października 2022 do września 2023 średnia cena cynamonu i goździków wzrosła o ponad 13% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, przy jednoczesnym kilkuprocentowym wzroście liczby transakcji” – informuje Analityk danych CMR.

Ferie zimowe

Zima to także czas wyjazdów na ferie. A po długim dniu spędzonym na stoku narciarskim czy spacerze w górach niezastąpione są rozgrzewające napoje i smaczne przekąski.

Według ubiegłorocznych badań przeprowadzonych na zlecenie Wiener przez SW Research – w tym okresie prawie połowa Polaków wybiera się na rodzinny urlop, kolejnych 33% udaje się w podróż z partnerem lub partnerką. Najmniejszą popularnością w ubiegłym sezonie cieszyły się wyjazdy ze znajomymi (6% respondentów) oraz te, organizowane wyłącznie dla dzieci – taką odpowiedź wskazał jedynie 1% badanych. Co ciekawe, wszyscy respondenci zadeklarowali, że planują tej zimy wyjazd dla siebie lub swoich bliskich.

W poradnikach internetowych znajdziemy długie listy książek czy filmów i seriali idealnych na zimowe wieczory, warto jednak uzupełnić te pozycje o kilka produktów spożywczych niezbędnych do udanego spędzenia czasu „pod kocem”. Mogą to być: grzaniec, miód pitny, słodka przekąska, coś do chrupania, herbata, kawa czy ciepła kolacja dla dwojga.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,