Wiadomości

Słabe nastroje konsumenckie obniżyły wyniki Grupy AMBRA

Piątek, 10 listopada 2023
W pierwszym kwartale 2023/2024 roku przychody ze sprzedaży wzrosły o 5,2%. Wzrost ten był efektem wprowadzonych w poprzednich kwartałach podwyżek cen sprzedaży. Sprzedaż w ujęciu ilościowym spadła o 4,3%, na co wpłynęły pogorszone nastroje konsumenckie spowodowane inflacją i spadkiem siły nabywczej.
W tym okresie wzrosła szczególnie sprzedaż marek mainstreamowych, w tym FRESCO czy DORATO oraz produktów innowacyjnych (bezalkoholowe CIN&CIN Free oraz wina z owoców WINIARNIA ZAMOJSKA), jak również napojów dla dzieci PICCOLO. Dwucyfrowo wzrosła sprzedaż win spokojnych i pozostałych produktów, natomiast wina musujące i alkohole mocne odnotowały spadki.

Przychody ze sprzedaży w największym segmencie działalności Grupy AMBRA, czyli w Polsce wzrosły o 5,9%. Na rynku rumuńskim sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 35,7%, na co znaczny wpływ miało zrealizowane w tym kwartale przejęcie producenta win Pelin de Urlati. Dzięki temu przejęciu Grupa AMBRA stała się jednym z wiodących graczy na rynku win spokojnych w Rumunii. Również po wyłączeniu wpływu tej akwizycji dynamika sprzedaży na rynku rumuńskim była wysoka i wyniosła 10,4%. W Czechach i na Słowacji sprzedaż liczona w czeskich koronach spadła natomiast o 20,5%, co spowodowane było szczególnie wysoką wrażliwością tych rynków na wprowadzone podwyżki cen.

Nadal odczuwalna presja kosztowa dotyczyła zarówno kosztów materiałów, surowców i towarów, jak i kosztów usług. Przełożyło się to na spadek zysku z działalności operacyjnej o 1,5 mln zł, czyli o 8,1%. Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 9,8 mln zł i był niższy o 1,2 mln zł, czyli o 11,6% w porównaniu do wyniku pierwszego kwartału poprzedniego roku obrotowego.

„Pomimo wyraźnego spowolnienia rynkowego nasza pozycja rynkowa nie uległa pogorszeniu, a sytuacja finansowa pozostaje stabilna i bezpieczna. Pozwala to na kontynuowanie naszej praktyki dywidendowej. Zatwierdzona przez Walne Zgromadzenie wyższa niż w ubiegłym roku dywidenda w wysokości 1,10 zł na akcję zostanie wypłacona naszym akcjonariuszom w dniu 13 listopada 2023 r.” – podsumowuje Robert Ogór, Prezes Grupy AMBRA.



Źródło: Grupa AMBRA



tagi: Grupa AMBRA , nastroje konsumenckie , wyniki finansowe , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,