Kategorie produktów

Sztuczna inteligencja i nowe technologie w retailu

Wtorek, 24 października 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/212. Październik 2023
Sztuczna inteligencja (AI) i nowe technologie odgrywają kluczową rolę w transformacji branży retailowej. Pomagają one w zwiększeniu efektywności operacyjnej, personalizacji oferty, poprawie doświadczenia klienta oraz zrozumieniu rynku. Retailerzy, którzy inwestują w te technologie, są bardziej konkurencyjni i przygotowani na wyzwania współczesnego rynku, a firmy technologiczne i shopfitterzy mogą liczyć na wymierne korzyści.
Sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie przez człowieka budzą ogromne emocje. Aby skorzystać z jej potencjału potrzeba nie tylko ogromnego doświadczenia w obrębie nowych technologii, ale też niezwykłej kreatywności i znajomości rynku.

Przyszłość handlu pisana przez AI?

AI z miesiąca na miesiąc rozwija się w zaskakującym tempie. Dlatego też wiele opcji i możliwości na jakie pozwala sztuczna inteligencja – może stracić na aktualności w mgnieniu oka. Jest też druga strona – jeśli zbyt wcześnie na rynku pojawią się rozwiązania niedostosowane do aktualnego rozwoju innych technologii – potencjał rozwiązania może zostać utracony.

„Pytania o rolę i zasięg sztucznej inteligencji, w obecnej dobie, należą do szczególnie niebezpiecznych. Z prostej przyczyny – to, co dziś wydaje się możliwe, jutro może już być zupełnie nieaktualne. Jednym ze wskaźników pokazujących dynamikę zjawiska jest predykcja wydatków na AI w sektorze handlu detalicznego. Mają one wzrosnąć z obecnych 5 miliardów dolarów do 31 miliardów w roku 2028. Czyli raptem w ciągu pięciu lat. Najnowszy raport dotyczący usług publicznych w Wielkiej Brytanii wskazuje, że znacząca redukcja personelu na poziomie hurtowym i detalicznym nastąpi już w średniej perspektywie, a więc w ciągu 2-3 lat” – tłumaczy Piotr Kraśnicki, członek zarządu i dyrektor sprzedaży Modern Expo.

Liczby przytoczone przez eksperta pokazują ogrom możliwości jakie ma przed sobą sztuczna inteligencja. Szczególnie w obrębie handlu i retailu, gdzie jej wprowadzenie może przenieść branżę na inny poziom.

Automatyzacja to dopiero początek…

Wiele lat temu autonomiczne sklepy były jedynie w naszych wyobrażeniach. Ta wizja okazała się być wstępem do prawdziwej rewolucji. Zaczęło się od małych zmian. Na początek AI wykorzystywano tylko w obrębie ścisłych prac producentów. Wewnętrznie były analizowane korzyści jakie z niej płynęły, a popularyzacja tych rozwiązań i jednocześnie większa ich dostępność spowodowały, że na rynku jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się niezwykle przydatne rozwiązania.

„Wprowadzenie sztucznej inteligencji (AI) do branży retailu to krok w przyszłość. Asseco Business Solutions również dostrzega tę rewolucję i wchodzi na rynek retail z innowacyjnymi rozwiązaniami opartymi na AI. Dzięki zaawansowanej technologii rozpoznawania obrazów jesteśmy w stanie precyzyjnie monitorować stany półek sklepowych. To oznacza, że możemy śledzić poziom braków, weryfikować zgodność etykiet cenowych na produktach oraz upewniać się, że planogramy są zgodne. To właśnie takie innowacyjne podejście sprawi, że przyszłość retailu będzie bardziej efektywna i dostosowana do oczekiwań klientów” – wskazuje Bartłomiej Makaruk, Doradca do spraw rozwiązań dla FMCG w Asseco Business Solutions.

Ekspert Modern Expo podkreśla, że sztuczna inteligencja otwiera na oścież drzwi przed biznesem handlowym w kontekście inteligentnej polityki zatrudnienia i kosztów z tym związanych, ale także w odniesieniu do eliminacji braków magazynowych i maksymalizacji sprzedaży.

„Generalnie, na dziś, możemy wyróżnić sześć głównych obszarów działalności handlowej, w których sztuczna inteligencja mocno „namiesza”. Są to automatyzacja procesów, zapobieganie stratom, zrównoważony rozwój, redukcja kosztów, optymalizacja łańcuchów dostaw i oczywiście satysfakcja klienta, gdzie mamy udane próby włączenia chat botów, które nawigują konsumentem w jego podróży po przestrzeni sprzedażowej, personalizują ofertę i skracają czas poświęcany zakupom” – tłumaczy Piotr Kraśnicki.

Człowiek dalej niezastąpiony. Ale czy na pewno?

Wiele kontrowersji wokół AI budzi obawa, że może ona spowodować wyparcie człowieka i jego pracy z większości procesów. Eksperci uspokajają jednak, że jest to złudny problem, gdyż są zadania, które wymagają kreatywności ludzkiego umysłu. A ten póki co jest niezagrożony przez sztuczną inteligencję.

„Powszechne wykorzystanie AI generuje wiele kontrowersji i dyskusji związanych przede wszystkim z zakresem autonomiczności i decyzyjności, jaki należy jej przekazać. Natomiast polem, na którym zastosowanie AI nie tylko nie budzi wątpliwości, a jest wręcz mile widziane, jest analiza szerokich zakresów danych oraz wsparcie decyzji podejmowanych przez człowieka” – wskazuje Marcin Marciniuk, Product & Support Manager, Dotykačka.

Planowanie kluczem do sukcesu

Producenci z branży retail bardzo rozsądnie wykorzystują potencjał AI. Ostrożnie wprowadzają jedynie sprawdzone rozwiązania, co niweluje ewentualne błędy. Jednak każde rozwiązanie ma możliwość rozszerzenia funkcjonalności i dostosowania do przyszłych wymogów.

„Systemy POS są rozwiązaniami wspierającymi sprzedaż, jednak ich ogromny, wręcz nieuświadomiony potencjał tkwi w strumieniach danych — o sprzedaży, produktach, dostawcach, klientach i ich preferencjach — które tylko czekają na pogłębioną analizę oraz korelację z relewantnymi danymi z zewnętrzych źródeł. Prowadzimy intensywne badania nad dostępnymi narzędziami i rozwiązaniami, które moglibyśmy zaadaptować. Naszym celem jest udostępnienie użytkownikom kompleksowego, inteligentnego rozwiązania POS bazującego na AI, nie tylko ułatwiającego codzienną pracę i obsługę klientów, ale także efektywnie wspierającego ich w zarządzaniu biznesem oraz planowaniu rozwoju” – wyjaśnia Marcin Marciniuk z Dotykačka.

I pracę nad przyszłymi rozwiązaniami widać u większości zaangażowanych retailerów. „Jeżeli chodzi o Modern Expo, to można śmiało stwierdzić, że „przezorny zawsze ubezpieczony”. Już parę lat temu powołaliśmy w ramach grupy spółkę Mint Innovations, która koncentruje wysiłki na implementacji najnowocześniejszych rozwiązań z obszaru AI do naszych produktów i usług” – puentuje Piotr Kraśnicki z Modern Expo.

Robotyka, autonomiczne urządzenia, pojazdy, a nawet budynki, w pełni mechaniczna produkcja… Rewolucja dzieje się na naszych oczach. A w rękach doświadczonych ekspertów z pewnością jest kluczowym narzędziem do zmiany całego rynku, nie tylko handlu.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych



tagi: sztuczna inteligencja , technologie , retail , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,