Kategorie produktów

Zróbmy z tym porządek! Czyli świąteczne sprzątanie

Wtorek, 24 października 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/212. Październik 2023
Czy sprzątanie może być przyjemne? Tu opinie są podzielone. Jednak nawet największym „antyfanom” porządków można ułatwić ten obowiązek dostarczając środki czystości i akcesoria, które idealnie walczą z brudem, kamieniem czy bakteriami. A producenci oferują produkty zarówno dla zwolenników środków uniwersalnych, jak też fanów produktów dedukowanych do konkretnych powierzchni czy zabrudzeń.
Każdy z nas w swoich obowiązkach ma sprzątanie. Niezależnie od wieku, statusu czy miejsca zamieszkania. Niezależnie czy musimy utrzymać porządek w całym domu czy tylko na swoim biurku – sprzątanie wpisane jest w nasze życie.

Sprzątanie może być fajne!

Według badania „Podział obowiązków domowych” przeprowadzonego przez IR CENTER dla marki Sidolux wynika, że 88% Polaków uważa, iż dom to przestrzeń wspólna, więc o czystość powinien dbać każdy. Wyniki badania wykazały jasno, że obowiązki domowe zajmują znaczną część naszego życia. Okazuje się, że sprzątanie zajmuje nam w ciągu tygodnia średnio 14 godzin! To dodatkowe ćwierć etatu.

„Prawie 90% ankietowanych Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że utrzymanie domu w czystości to wspólna odpowiedzialność każdego z domowników. To pozytywny sygnał, że idee współpracy i równości wchodzą w świadomość społeczeństwa. Jednakże, jak wykazują wyniki, istnieje wyraźna przepaść między tymi przekonaniami a rzeczywistym podziałem obowiązków. To wyzwanie, przed którym stoimy jako społeczeństwo – jesteśmy na dobrym tropie, ale nadal potrzebujemy realnych działań” – wyjaśnia Dorota Peretiatkowicz, Prezeska Zarządu firmy IRCenter.

Stereotypy w praktyce…

Mimo, iż badanie potwierdza, że większość z nas jest zdania, iż wspólne sprzątanie ma więcej korzyści, to w dalszym ciągu rzeczywistość jest zgoła inna niż oczekiwania. Jak podają autorzy badania „Podział obowiązków domowych” – nadal obserwujemy nierówności w podziale obowiązków domowych między płciami. Kobiety częściej niż mężczyźni zajmują się domem. Coraz częściej wskazują też poczucie niesprawiedliwości podziału. W dużej liczbie gospodarstw samodzielnie „ogarniają dom” – gotują, myją toaletę czy okna, prasują, a także kupują detergenty.

Jak się czują kobiety w związku z takim obciążeniem? 54% z nich deklaruje, że odczuwa zmęczenie obowiązkami domowymi. W przypadku mężczyzn jest to 30%. I zdecydowanie przeważa tu młode pokolenie. Aż 48% wskazujących na takie obciążenie jest w wieku 31-50 lat. W grupie 51-65 lat wskazywało na to 29% ankietowanych.

Jak często sprzątają Polacy?

Do utrzymania permanentnego porządku konieczna jest regularność. Jak wynika z badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie cleangang – 67,2% z nas sprząta minimum dwa razy w tygodniu. Zdecydowanie w mniejszości są osoby sprzątające raz na 2 tygodnie. Taką częstotliwość zadeklarowało zaledwie 5,3% ankietowanych.

Blisko 2/3 Polek i Polaków zapytanych przez SW Research deklaruje, że ich domy czy mieszkania są czyste i posprzątane. Rzeczywistość może być oczywiście inna, lecz tylko 1,1% przyznaje się do bałaganu. Ale święta czy zmiana pory roku to momenty, kiedy wielu z nas planuje tzw. porządki generalne. Niemal 40% ankietowanych wskazało, że planuje takie gruntowne sprzątanie co najmniej raz na kwartał.

Odkurzanie – tak, mycie okien – nie

Niektóre z prac domowych są bardziej lubiane od pozostałych. Każdy z nas ma inne preferencje, jednak SW Research pytając Polaków o ich upodobania, wysnuło pewne wnioski. Wśród lubianych obowiązków na pierwszym miejscu pojawiło się odkurzanie. Drugie miejsce zajęło wycieranie kurzy, a trzecie – pranie. W czołówce znalazło się też mycie podłogi na mokro czy czyszczenie kuchni.

Czego zatem sprzątać nie lubimy? Niechlubne pierwsze miejsce przypada czyszczeniu wnętrza auta. Na drugim miejscu uplasowało się mycie okien. Trzecia pozycja znów krąży wokół pojazdu – tym razem padło na mycie samochodu z zewnątrz. Nie lubimy także czyszczenia łazienki, a także urządzeń kuchennych.

Hity sprzedaży

Aby porządki i nasz trud w nie włożony były skuteczne, konieczne są odpowiednie środki i akcesoria. Jak wynika z danych CMR, w pierwszym półroczu 2023 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedaż mleczek i proszków czyszczących porównując do analogicznego okresu rok wcześniej, zanotowała wzrost o 3% w wartości sprzedaży przy jednoczesnym spadku wolumenu sprzedaży o ponad 12%. Jest to m.in. skutek inflacji i wzrostu cen.

Dostępność takich produktów w sklepach o tym formacie jest dość duża – były w ofercie co drugiej placówki do 300 mkw. Jak wskazują dane CMR – liderem w małym formacie sklepów jest Unilever, którego sprzedaż stanowi ponad 70% wartości całej kategorii.

„Płyny do mycia szyb w sklepach małoformatowych zanotowały spadek wartości sprzedaży o prawie 1%, porównując okres styczeń-czerwiec 2023 r. do analogicznego okresu w roku 2022. Dostępność płynów do szyb była nieco wyższa niż mleczek i proszków czyszczących – można było je znaleźć w 6 na 10 sklepów tego formatu. Na paragonach najczęściej pojawiał się płyn do szyb o pojemność 500 ml, a największe udziały wartościowe w sprzedaży miała w sklepach małego formatu marka Clin (Henkel)” – wskazuje Joanna Gackowska-Paszkiewicz, analityczka danych sprzedażowych, CMR.

Jak dodaje ekspertka, w pierwszym półroczu 2023 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wartość sprzedaży płynów do mycia naczyń zanotowała wysoki wzrost, który wynikał z wyższej średniej ceny – wolumen sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej był zbliżony. Płyny do mycia naczyń można było znaleźć w 8 na 10 sklepów małego formatu. Z kolei wśród najważniejszych marek wymienić można Ludwik, Fairy oraz Pur.

Czysty dom to więcej radości z życia

Badanie SW Research potwierdza, że istnieje bardzo duża zależność pomiędzy czystym domem a satysfakcją z życia. Ważna jest też częstotliwość sprzątania. Ankietowani, którzy deklarują zadowolenie z życia sprzątają regularnie, co najmniej 2 razy w tygodniu (71,2%). Co ciekawe, nie poświęcają tym obowiązkom zbyt wiele czasu – wskazują, że jest to mniej niż 2 godziny tygodniowo (44,6%). Z kolei generalne porządki robią co najmniej raz na kwartał (74,5%).

Dla porównania – tylko połowa osób o najmniejszym zadowoleniu z życia sprząta przynajmniej 2 razy w tygodniu, a generalne porządki przynajmniej raz w kwartale robi 59,6% z nich. Można zatem wysnuć wniosek, że kluczowa dla satysfakcji życiowej jest częstotliwość, a nie ilość czasu jaką przeznaczamy na sprzątanie.

Ciekawostki zza oceanu…

Już wiemy, że sprzątanie może mieć duży wpływ na radość życiową. Badaczki zza oceanu dowiodły jeszcze innych, mniej oczywistych atutów płynących ze sprzątania. Otóż, mężczyźni, którzy nie angażują się w obowiązki domowe są mniej atrakcyjni dla kobiet.

Dr Emily Harris z Uniwersytetu w Melbourne i profesor Sari van Anders z Queen’s University w Kanadzie przepytały ponad 1000 kobiet pozostających w związkach z mężczyznami. Panie, na których ciążyło więcej obowiązków domowych zdecydowanie częściej postrzegały swoich partnerów jako niesamodzielnych. Częściej niż pozostałe miały wrażenie, że mężczyzna, który nie pomaga, przyjmuje rolę dziecka. To z kolei odbiera atrakcyjność seksualną. Z racji tego, że nie ma dostępnych innych naukowych opracowań w tej kwestii, dr Harris i prof. van Anders zaznaczyły, że mogą być też inne przyczyny takiego stanu rzeczy.

Sprzątanie może być łatwe i przyjemne. Jak to zrobić? Sprzątać często, ale nie za długo. Zadbać o odpowiednie środki do czyszczenia i niezbędne akcesoria. Sprzątać wspólnie, by rozłożyć obowiązki na wszystkich domowników. Pamiętajmy bowiem, że czysty dom, to większa radość życia.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych






tagi: świąteczne sprzątanie , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,