Kategorie produktów

Oferta na cztery łapy

Czwartek, 19 października 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/212. Październik 2023
Karmy dla psów i kotów to bardzo rozwojowa branża. Jak podaje Global Market Insights – światowy rynek produktów dla zwierząt domowych wart jest 232 miliardy dolarów. Dodatkowo eksperci przewidują, że w ciągu najbliższych kilku lat może wzrosnąć nawet o 50%. A jak ten rynek wygląda w Polsce?
„Do serca przytul psa, weź na kolana kota…” – ten fragment znanej piosenki ma bardzo wymowny przekaz jeśli chodzi o stosunek Polaków do zwierząt domowych. W zależności od źródła danych podaje się, że obecnie w Polsce żyje ok. 7 mln psów i 6,5 mln kotów.

Co ciekawe – w naszych domach częściej można spotkać czworonogi niż dzieci. Potwierdzają to dane GfK. „Według danych GfK, w Polsce mamy mniej gospodarstw domowych posiadających dzieci, niż gospodarstw posiadających psa. Z roku na rok przybywa właścicieli psów, a także kotów. Stanowią oni ponad połowę społeczeństwa. Zwierzęta domowe są nam bliższe niż kiedykolwiek wcześniej, zajmując coraz częściej pozycję na równi z innymi członkami rodziny” – podkreśla Jakub Dubniak, Consultant w Consumer Panel Services GfK.

Pełnoprawni domownicy

Naturalną konsekwencją takiego podejścia Polaków do zwierząt jest to, że chcemy zapewnić im prawidłowe żywienie. W ostatnich latach bardzo wzrosła świadomość w kwestiach składu i jakości karmy jaką należy podawać zwierzęciu, by rozwijało się właściwie i było zdrowe.

„Troskliwi właściciele chcą, aby ich pupile pozostawały jak najdłużej w dobrej formie i jeśli tylko domowy budżet na to pozwala, starają się wybierać dla nich produkty najlepszej jakości. Przekłada się to na popularność gotowych karm i przysmaków dla czworonożnych przyjaciół. Choć nadal duża część zwierząt domowych dostaje jedzenie przygotowywane przez domowników, to widoczny jest trend przestawiania się na karmę gotową” – wskazuje ekspert GfK.

A branża ta jest niezwykle wartościowa. Jak podaje GfK, wartość rynku karm i przekąsek dla psów i kotów w Polsce z każdym rokiem rośnie. Według danych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, jest to już ponad 731 mln złotych1.

Koci interes

I właściciele czworonogów chętnie na dobrej jakości produkt są w stanie wydać więcej. Okazuje się, że na karmę dla kotów wydajemy więcej niż w przypadku psów. „Fani kotów wydają w ciągu roku średnio 393 złote na kocie jedzenie” – wskazuje Jakub Dubniak. Ekspert GfK dodaje, że zdecydowanie w tym przypadku dominuje karma mokra i to głównie w saszetkach czy puszkach. Tym samym przewagę stanowią produkty o pojemności do 100 g.

„Produkty tego typu stanowią ponad połowę wartości kupowanej karmy dla kotów. Największymi producentami są Mars oraz Nestlé” – informuje Jakub Dubniak.

Preferencje konsumentów sięgających po karmy dla kotów sprawdził także CMR. Jak wynika z danych instytutu, w sklepach małoformatowych do 300 mkw., największe znaczenie w sprzedaży mają karmy mokre, stanowiące około 80% wartości i wolumenu sprzedaży oraz liczby transakcji całej kategorii karm dla kotów.

„W okresie od stycznia do sierpnia 2023 r., wartość sprzedaży karm dla kotów (mokra, sucha, przekąski) wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o 5%, natomiast wolumen sprzedaży i liczba transakcji spadły o odpowiednio 25% i 14%. Ponownie za wzrost wartości sprzedaży odpowiedzialny jest wzrost cen produktów – 1 kg karmy mokrej w sierpniu 2023 kosztował o 31% więcej niż w roku 2022, 1 kg karmy suchej o 20% więcej, a w przypadku przekąsek o 8% więcej” – wskazuje Krzysztof Zięba, analityk danych sprzedażowych w CMR.

Psie sprawy

Nieco inaczej przedstawia się sytuacja jeśli chodzi o karmę dla psów. Przeciętny właściciel wydaje rocznie średnio 292 złote na jedzenie dla swojego pupila. I tutaj preferencje co do rodzaju karmy różnią się w przypadku właścicieli kotów. Jak wynika z danych GfK – nieco więcej z budżetu na karmę przeznacza się na wariant suchy. Preferowane są opakowania poniżej 5 kg, ale te większe z roku na rok zyskują na popularności. Jak wskazuje ekspert GfK – wśród 10 najczęściej kupowanych brandów dominują marki własne topowch sieci.

Z kolei jak wynika z danych CMR, zarówno pod względem wartości i wolumenu sprzedaży oraz liczby transakcji, spośród karm dla psów największe znaczenie w sklepach małoformatowych do 300 mkw. ma karma mokra, która odpowiada za około 2/3 sprzedaży kategorii. Należy jednak zwrócić uwagę na kanał jaki jest badany przez CMR. GfK zaznacza bowiem, ze wiodącym kanałem zakupów, zarówno dla karmy dla kotów jak i dla psów, są dyskonty. Ważny jest również kanał e-commerce, gdzie koszyk jest ponad 5 razy większy niż w przypadku dyskontów. Jakub Dubniak podkreśla, że przez internet kupujemy też więcej produktów premium. Dodatkowo ważne są również drogerie, w szczególności w przypadku karmy kociej.

Wracając do karmy dla psów. Wartość sprzedaży wszystkich rodzajów – mokrej, suchej i przekąsek – wzrosła w okresie od stycznia do sierpnia 2023 r. względem roku poprzedniego o 7%. CMR precyzuje, że w tym samym okresie spadła liczba transakcji (o 11%) oraz wolumen sprzedaży (o 18%), więc wynik ten jest efektem przede wszystkim wzrostu cen. Krzysztof Zięba z CMR precyzuje, że za 1 kg karmy mokrej w sierpniu 2023 klienci musieli zapłacić o 15% więcej niż w roku 2022. Z kolei za 1 kg karmy suchej o 27% więcej. W przypadku przekąsek było to 18% więcej.

Mimo kryzysu Polacy nie przestają dbać o swoje czworonogi. Rynek ten korzysta na trendzie premiumizacji, a producenci stale poszerzają oferty o produkty wysokiej jakości. Segment ten stale rozwija się mimo wysokiej popularności karm marek własnych. Zatem można oczekiwać, że niezależnie od rodzaju asortymentu – będzie on przez klientów poszukiwany.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych



Fot: AdobeStock




tagi: karmy dla psów , karmy kotów , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,