O przekąskach wiecie chyba wszystko… Aksam już od 30 lat produkuje przekąski zarówno słone, jak i słodkie. Jaki jest wasz przepis na sukces?
Historia firmy Aksam sięga 1993 roku, kiedy to w Osieku, małej miejscowości z panoramą na zielony Beskid, zostały wyprodukowane pierwsze Paluszki Beskidzkie. Od momentu powstania jesteśmy firmą rodzinną, w 100% z polskim kapitałem. Stawiamy na polskie składniki wysokiej jakości i tworzymy z nich zarówno niezapomniane, klasyczne smaki, jak i nowe, innowacyjne połączenia. Priorytetem jest konsument i to w jego kierunku kierujemy wszystkie nasze działania. Prowadzi nas energia i ciekawość świata, a nasza filozofia jest prosta: Pragniemy nieść radość z chrupania!
Proszę opowiedzieć o ofercie Aksam. Na rozwoju, których kategorii skupiacie się teraz najbardziej?
Firma Aksam w swojej ofercie posiada m.in. Beskidzkie paluszki, krakersy, chrupki, prażynki, orzeszki, popcorn, a także Misiaki – linię produktów dedykowaną młodszym konsumentom. Naszym celem jest zaspokojenie potrzeb szerokiego spektrum klientów, nie zapominając przy tym o naszych stałych konsumentach. Działamy na różnych płaszczyznach: wytwarzając i dostarczając na rynek znane i lubiane od pokoleń, tradycyjne Paluszki Beskidzkie z solą czy nasz hit – Paluszki o smaku sera i cebulki, ale także wprowadzając nowości. Innowacją wprowadzoną w ostatnim czasie są Beskidzkie Grulsy – wypiekana przekąska, która powstała z połączenia ziemniaków z mąką, poprawiając tym samym sensorykę produktu. Miłośnicy bardziej klasycznych produktów mogą skosztować Beskidzkich Bajgli – okrągłej przekąski, która sprawdzi się jako dodatek do pysznego śniadania lub posłuży jako sposób na mały głód. Produkt dostępny jest w czterech tradycyjnych smakach: klasyczne, z makiem, z solą oraz z sezamem. Dla miłośników słodyczy mamy nasze Beskidzkie Łakocie. To oryginalne połączenie klasycznej przekąski, czyli paluszków i precelków, z czekoladą mleczną lub polewą truskawkową.
Jakie są trendy na rynku przekąsek?
Zmieniające się preferencje i oczekiwania konsumentów, prowadzą do pojawiania się nowych trendów w segmencie przekąsek, m.in.:
- Trend na zdrowie. Rosnąca świadomość zdrowego odżywiania skłania konsumentów do zmian w sposobie dobierania produktów do swojej diety. Wybierane są produkty z dobrym składem. Niezwykle ważna jest jakość surowców oraz ich pochodzenie. Coraz więcej konsumentów przechodzi na specjalne diety, takie jak wegetarianizm czy weganizm, szukając w sklepie produktów z certyfikatem V-Label.
- Trend na małe przyjemności. Mimo tego, że świadomość konsumentów na temat zdrowia z roku na rok rośnie, konsumenci nie rezygnują z małych przyjemności. Dla siebie, aby kontrolować wielkość zjadanej porcji, wybierają produkty w małych opakowaniach, zaś na spotkania w szerszym gronie, opakowania które pozwolą na podzielenie się produktem z innymi. Powodzeniem cieszą się zarówno tradycyjne smaki przekąsek, jak i nietypowe połączenia – np. miksy smakowe.
- Trend „na wynos”. Dynamiczny tryb życia współczesnych ludzi, brak czasu i potrzeba wygody, doprowadziły do rozwinięcia trendu „on-the-go”. Popularnością cieszą się przekąski, które można łatwo schować do torebki czy plecaka i zabrać ze sobą dosłownie wszędzie.
Czy wraz ze zmianą trendów zmienia się Państwa oferta?
Marka Beskidzkie uważnie wsłuchuje się we wszystkie potrzeby konsumentów. Priorytetem marki jest stawianie na polskie, wysokiej jakości składniki i tworzenie z nich zarówno niezapomnianych klasycznych smaków, jak i nowych, innowacyjnych połączeń. Większość produktów w portfolio marki ma znak „produkt polski”. Oznacza to, że przekąski są wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski. Firma Aksam cały czas pracuje również nad modyfikacjami receptur istniejących już produktów, upraszczając do minimum ich składy. Takie działanie ma na celu nie tylko sprostanie rosnącym oczekiwaniom konsumentów, ale także promowanie zdrowszego stylu życia.
Na jakich działaniach obecnie skupia się firma?
Priorytetem firmy jest wytwarzanie produktów o jak najwyższej jakości, spełniających oczekiwania naszych konsumentów. Nieustannie inwestujemy w rozwój zakładu produkcyjnego. Rozwijamy zarówno linie paluszkowe, jak i linie pod produkcję nowości.
W 2023 roku przeprowadziliśmy dużą kampanię marketingową, do której zaangażowano popularnych twórców internetowych – ekipę 6IXTEEN, która stworzyła Paczkę Beskidzkich.
Kampania „To się wyCHRUPie” miała na celu pokazanie, że każde napotkane na co dzień wyzwanie czy przeszkodę, można „wychrupać” znanymi słonymi przekąskami, które zawsze można mieć przy sobie. Wszystkie działania skupiały się na digitalu, a marka Beskidzkie zadebiutowała również na TikToku, w celu dotarcia do generacji Z.
Oprócz powyższej kampanii w tym roku marka Beskidzkie wypuściła również produkt influencerski – Paluszki w polewach sygnowane twarzą Natsu.
Przyszły rok zapowiada się równie ciekawie. Na pewno nie zabraknie akcji skierowanych zarówno do naszych wiernych odbiorców, jak i do młodszych z pokolenia Z.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek