Wywiady

Serki wiejskie Almette numerem jeden w kategorii „nabiał” w Breakthrough Innovation Report Poland 2022!

Poniedziałek, 16 października 2023 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10/212. Październik 2023
Breakthrough Innovation Report Poland to coroczne zestawienie innowacji FMCG wytypowanych przez NielsenIQ. Wśród wyróżnionych za rok 2022 nie zabrakło marki Almette, której serek wiejski, dostępny w trzech unikalnych wariantach, został numerem jeden w kategorii „nabiał”. O wyróżnieniu oraz samej innowacji opowiada Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska.
Jak odbywa się konkurs, w którym wyróżniono Wasz produkt?

To niezależne przedsięwzięcie firmy NielsenIQ Polska. Wyboru najlepszych nowości dokonano w oparciu o dwa równoważne kryteria: wartości sprzedaży innowacji wprowadzonych na rynek i oceny konsumenckiej najlepiej sprzedających się nowych produktów pod kątem unikalności i relewantności w badaniu BASES Quick Screen. Na wysoką ocenę składały się m.in. dobra analiza potrzeb rynku przez producenta, atrakcyjność propozycji z punktu widzenia konsumenta, a także innowacyjność opakowania czy odpowiednio przygotowany plan marketingowy. Numerem jeden w kategorii „nabiał” został Almette serek wiejski dostępny w trzech wersjach: z naturalnym skyrem, z delikatnym serem ricotta oraz z twarożkiem kremowym.

Skąd pomysł na tę nowość?

Bardzo tradycyjny rynek serków wiejskich stanowił duże wyzwanie dla nowoczesnej marki, jaką jest Almette. Inspiracja w znalezieniu unikalnej drogi dla rozwoju na nowym rynku przyszła ze strony konsumentów, podkreślających z jednej strony, że lubią tego typu produkty, ale jednocześnie uznają je za nudne. Dlatego postawiliśmy na trzy warianty, a każdy z nich oferuje odmienne walory smakowe, ale także różną gęstość i konsystencję. Serki wiejskie są wolumenowo drugą największą kategorią rynku sera w Polsce oraz największym „białym” segmentem. W tak dużej, rosnącej i lubianej kategorii nie mogło zabraknąć jednej z najbardziej znanych i lubianych marek serowych, czyli Almette.

W jaki sposób została wybrana koncepcja produktu?

Całość procesu innowacyjnego, od tworzenia konceptu produktu po badania jego jakości już po rynkowej premierze, była wspierana przez testy i badania konsumenckie pozwalające stworzyć jak najbardziej atrakcyjną ofertę. Postanowiliśmy zaoferować konsumentowi linię serków wiejskich Almette, która zapewnia prawdziwą przyjemność delektowania się różnorodnymi smakami. Delikatne i kształtne ziarenka serka wiejskiego zanurzyliśmy w różnych śmietankach. Każda z nich jest pyszna, ale smakuje inaczej, zapewniając zupełnie nowe doświadczenia smakowe. Finalnie w linii znalazły się trzy warianty serka wiejskiego: z delikatną ricottą, naturalnym skyrem oraz kremowym twarożkiem. Każdy serek został spakowany w specjalnie zaprojektowany ergonomiczny kubek, który idealnie leży w dłoni, a poczucie przyjemności dla oka zapewnia fantazyjna falka.

Ile czasu zabrało urzeczywistnienie pomysłu?

Realizacja założonego konceptu produktowego nie była łatwa i wymagała nie tylko ciężkiej pracy, ale także dużej otwartości i kreatywności od naszych technologów oraz działu R&D. Pomógł również fakt, że mamy w firmie ściśle określony proces rozwoju i wprowadzenia innowacji, który był naszym drogowskazem w projekcie. Dodatkowo każdy etap tworzenia najpierw konceptu, potem produktu, opakowania i designu był badany z konsumentami (tutaj korzystaliśmy z wiedzy i doświadczenia agencji badawczych). W sumie rozwój opakowania i produktu zajął nam 1,5 roku.

Na ile oryginalny pomysł na innowację został wykorzystany przy wdrożeniu na rynek?

Wprowadzeniu trzech nowości Almette towarzyszyło, poza działaniami w punktach sprzedaży, szerokie wsparcie marketingowe obejmujące TV, digital, social media, czy współpracę z influencerami. Nasz koncept komunikacyjny podkreślał połączenie nowoczesności z tradycją i prostoty z przyjemnością, dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z Cleo – nowoczesną artystką neofolkową, łączącą tradycję folkloru z nowoczesnym brzmieniem. Hasło przewodnie: „Gdy przyjemność chodzi Ci po głowie” dodatkowo zachęcało do spróbowania nowych produktów.

Czy nowość spełniła zakładane przed nią cele?

Pomimo niesprzyjających warunków w 2022 roku Hochland Polska zdecydował się na wprowadzenie na rynek nowych serków wiejskich Almette. To potwierdza, że widzimy ogromny potencjał w marce Almette i planujemy jej rozwój w dłuższym okresie. Dlatego też cele dla serków wiejskich Almette wyznaczyliśmy na kilka lat. Nie minął jeszcze rok od wprowadzenia na rynek, jednak już wiele udało się osiągnąć. Przede wszystkim nowa linia serków wiejskich Almette została doceniona przez konsumentów i branżę, czego dowodem są liczne nagrody. Almette serek wiejski został na przykład doceniony w badaniu „Najlepszy Produkt – Wybór Konsumentów®” i zdobył pierwsze miejsce w kategorii Produkty śniadaniowe. Otrzymaliśmy również Nagrodę Specjalną Złoty Paragon 2023 dla produktu Almette Serki Wiejskie w Kategorii Nowości.

Na koniec chciałem podkreślić, że żaden, nawet najlepszy, proces nie zapewni projektowi sukcesu. Sukces – również w naszym przypadku – zapewnili ludzie. Ciężka praca, wielkie zaangażowanie i pomysłowość Teamu projektowego to są kluczowe czynniki sukcesu tego projektu.

Dziękuję za rozmowę i serdecznie
gratulujemy zdobytego wyróżnienia!
Monika Książek




tagi: serki wiejskie Almette , Breakthrough Innovation Report Poland , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,