Wywiady

Rozmowa ze Sławomirem Żabczyńskim, właścicielem PHUP KWS ŻABCZYŃSCY

Poniedziałek, 16 października 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 10/212. Październik 2023
Ta wielopokoleniowa firma rodzinna ze 100% polskim kapitałem ma wiele ambitnych planów, które z powodzeniem realizuje. O topowym produkcie, lokalnym patriotyzmie i nowościach w ofercie – rozmawiamy ze Sławomirem Żabczyńskim, właścicielem PHUP KWS ŻABCZYŃSCY.
Historia Waszej firmy sięga 1942 roku. Proszę opowiedzieć o najważniejszych momentach związanych z rozwojem przedsiębiorstwa.

Historia naszej firmy jest dość długa. W 1942 roku mój dziadek – Rafał Żabczyński wmurował kamień węgielny pod budowę młyna w Łaskarzewie. Młyn na ówczesne czasy miał moc przerobową w wielkości 10 ton ziarna na dobę. Radość nie trwała zbyt długo, ponieważ w 1954 roku młyn został zabrany pod przymusowy nadzór państwa. Przełom nastąpił w 1990 roku, kiedy to młyn powrócił w ręce mojego ojca Andrzeja Żabczyńskiego. Kolejne lata to m.in. modernizacja młyna w Łaskarzewie, budowa piekarni i cukierni w tej samej miejscowości, zakup młyna w Stoczku Łukowskim, a także zakup młyna i elewatorów w Łukowie oraz nieustanna modernizacja zakładów. W chwili obecnej moc przerobowa wszystkich naszych młynów osiągnęła poziom 550 ton ziarna na dobę. Nie można zapomnieć o roku 2016 – kiedy to przeprowadziliśmy rebranding naszych produktów Młyny zbożowe Żabczyńscy i zdecydowaliśmy o wprowadzeniu mąki dla klienta detalicznego pod marką To ta! Mąka. Wiosną tego roku świętowaliśmy jubileusz 80-lecia istnienia firmy.

Czyli można powiedzieć, że jesteście polską, rodzinną firmą z tradycjami? Zakupowi patrioci doceniają ten fakt – nawet w tych trudniejszych czasach. Czy obserwujecie lokalny patriotyzm zakupowy?

Zdecydowanie tak! Jesteśmy wielopokoleniową firmą rodzinną ze 100% kapitałem polskim. Wraz z rodzicami oraz moimi braćmi – Krzysztofem i Waldemarem – nieustannie pracujemy nad jej rozwojem. Mamy wiele ambitnych planów, które nieustannie realizujemy. Pielęgnujemy rodzinne tradycje, przekazujemy wiedzę z pokolenia na pokolenie. To nas wyróżnia wśród konkurencji. Lokalny patriotyzm jest coraz bardziej widoczny wśród klientów, którzy szukają produktów o najwyższej jakości. Konsumenci doceniają nie tylko nasze produkty zbożowe, lecz także wyroby piekarniczo-cukiernicze.

Proszę opowiedzieć naszym Czytelnikom o Waszych topowych produktach. Dlaczego właśnie To ta! Mąka powinna znaleźć miejsce na sklepowych półkach?

Topowym produktem wśród marki To ta! jest mąka pszenna tortowa typ 450. Jest ona najczęściej wybierana przez naszych klientów. Jest to mąka, która świetnie się sprawdzi nie tylko przy wypieku ciast i tortów, lecz także przy wyrobie makaronów, naleśników czy pierogów. Warto również wspomnieć o dużej popularności mąki pszennej typ 750 do wypieku domowego chleba i mąki pszennej typ 00 do wyrobu pizzy. Okres pandemii wiązał się z pobytem w domu, przez co wiele osób zaczęło wypiekać domowe pieczywo. Rosnąca świadomość konsumentów dotycząca jakości żywności podtrzymuje ten trend. Produkty zbożowe To ta! wyróżnia wysoka jakość i brak dodatku polepszaczy. Bogata oferta produktów zbożowych dostępnych w gramaturach 1 kg i 5 kg w nowoczesnym designie jest zauważalna, a co najważniejsze pozytywnie przyjmowana przez konsumenta.

Opakowanie – to z pewnością wyróżnia Was na tle konkurencji. Co jeszcze? Proszę zdradzić więcej szczegółów.

Tak jak wspomniałem wcześniej produkty naszej marki To ta! nie posiadają dodatków. Otrzymujemy je z przemiału zbóż od lokalnych rolników, przez co wspieramy polską wieś. Stawiamy na nową technologię przemiału i pakowania produktów. W chwili obecnej korzystamy tylko z opakowań papierowych, które nadają się w 100% do recyklingu. Dodatkowo wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i wprowadzamy nowe typy mąk.

Na rynku spożywczym królują trendy „prozdrowotne”. Jakie więc mąki wybierają Polacy? Czy są konsumentami świadomymi – w tej kategorii?

Polacy są zdecydowanie świadomymi konsumentami. Z roku na rok coraz większa ilość osób czyta etykiety produktów a tym samym świadomie wybiera to co wkłada do koszyka z zakupami. Polacy lubią eksperymentować w kuchni przez co szukają nowych przepisów, a także produktów. Ma to swoje odzwierciedlenie w rosnącej popularności mąk o wysokim typie – mąki razowe, pełnoziarniste, graham – które są dodawane m.in. do wypieku domowego pieczywa czy panierki. W ostatnich latach została również doceniona mąka orkiszowa typ 650 oraz mąka orkiszowa pełnoziarnista. Warto wspomnieć, że orkisz jest pradawną odmianą pszenicy o bogatej zawartości składników mineralnych. Nieustanie popularnością cieszą się mąki pszenne typ 450 czy 500.

Święta coraz bliżej. Dom pachnący ciastem – to jedno z milszych wspomnień oddziałujących pozytywnie na nasze zmysły. Co więc proponujecie na ten czas?

Okres świąteczny to czas magiczny dla wszystkich. Mnie osobiście kojarzy się z zapachem pierników, które wypiekałem z mamą będąc dzieckiem. Mało kto wie, że najlepsze pierniki otrzymamy z mąki pszennej typ 750. Myślę, że w każdym domu, na świątecznym stole tradycyjnie goszczą m.in. takie potrawy jak uszka, pierogi, racuchy czy domowe ciasta. Do przygotowania tych potraw w wersji tradycyjnej polecam mąki pszenne typ 450 lub 500. Jednakże dodatek mąk o wysokich typach czy mąki orkiszowej pozwoli nam na otrzymanie tradycyjnych potraw o nieco odmiennych walorach smakowych.

Jesteście aktywni w mediach społecznościowych, posiadacie bloga... Czy na okres przedświąteczny planujecie coś szczególnego?

Jak najbardziej jesteśmy aktywni w mediach społecznościowych. Można nas znaleźć na Facebooku, Instagramie, YouTube i TikToku, gdzie wielu influencerów pokazuje nowe, ciekawe przepisy z wykorzystaniem naszych produktów. W okresie przedświątecznym na pewno nie zabraknie nowych przepisów, jak i również nowości w naszej ofercie.

Czy zaskoczycie czymś nowym „totamaniaków”? Pojawią się nowości na rynku?

Już teraz do grona produktów To ta! Mąka dołączyła mąka pszenna typ 650 uniwersalna. Produkt ten jest jeszcze mało znany, ale jesteśmy pewni że zostanie doceniony. Mąka ta doskonale sprawdzi się nie tylko przy wypieku domowego chleba czy bułek. Ze względu na swoją uniwersalność można ją zastosować również do wypieku ciast, zagęszczania sosów, przygotowania zasmażek czy wyrobu klusek śląskich. Swoją uniwersalność w zastosowaniu mąka zawdzięcza odpowiedniemu rozdrobnieniu, jasnej barwie, a także odpowiedniej jakości glutenu. Dodatkowo bogata zawartość węglowodanów, witamin i składników mineralnych jest gwarantem otrzymania wartościowych potraw. Zachęcam totamaniaków do wypróbowania naszej nowości dostępnej na rynku w ciekawej kolorystyce opakowania.

Podsumowując – To ta! Mąka – to produkt „skazany” na sukces?

To ta! Mąka to już sukces! Z roku na rok widzimy to w rosnących ilościach sprzedanych ton. Początkowo produkt dostępny był lokalnie. W chwili obecnej mamy klientów w całej Polsce. Motywuje nas to jeszcze bardziej do działania. W tym roku po raz pierwszy nasze produkty reklamujemy w telewizji i prasie. Wychodząc naprzeciw konsumentom została przebudowana strona internetowa www.tota.pl po to, by była jeszcze bardziej przejrzysta i przychylniejsza w korzystaniu przez odbiorcę.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka




tagi: ŻABCZYŃSCY , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,