Wywiady

MOKATE – polska rodzinna firma o globalnym zasięgu

Poniedziałek, 16 października 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 10/212. Październik 2023
Mokate to przykład firmy rodzinnej, która osiągnęła sukces na arenie międzynarodowej. Jako jedna z pierwszych polskich organizacji wykorzystała określenie „firma rodzinna” w swojej identyfikacji oraz z dumą utożsamia się z tym stwierdzeniem. Jako czwarte już pokolenie, dr Adam Mokrysz wraz z żoną dr Katarzyną Mokrysz, współtworzą sukces grupy Mokate. Ich celem jest tworzenie międzynarodowego biznesu opartego na promocji marek, dywersyfikacji geograficznej biznesu i wartościach rodzinnych. Rozmowa z dr Adamem Mokryszem, Prezesem Zarządu Grupy Mokate oraz dr Katarzyną Mokrysz, Dyrektor Generalną.

Mokate to wzór sukcesu polskiej firmy rodzinnej działającej na skalę globalną. Jakie cele rozwojowe stawiają sobie Państwo na najbliższe lata?

Adam Mokrysz: Grupa Mokate składa się z kilku przedsiębiorstw działających w Polsce, Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii, RPA i w Dubaju. Eksportujemy nasze produkty do ponad 70 krajów na świcie. Posiadamy 3 rozbudowane kombinaty produkcyjne, a także 2 zakłady produkujące zdrową żywność (roślinne zamienniki mięsa i zdrowe przekąski) pod marką Dobra Kaloria (jest to wspólna kooperacja rodziny Mokrysz i Kubara). Dzięki innowacyjnemu portfolio produktowemu i intensywnej dywersyfikacji geograficznej, opartej na solidnych fundamentach w postaci rozbudowanej i nowoczesnej infrastruktury produkcyjnej, budujemy biznes międzynarodowy.

Katarzyna Mokrysz: Dzisiaj przychody Mokate sięgają blisko 1,5 miliarda złotych. Firma posiada ponad 30-letnią tradycję i stawia sobie ambitne cele na przyszłość. Nasza strategia opiera się na trzech filarach: wizji, odwadze i proaktywnym, eksportowym działaniu. Myślimy globalnie, a podejmowane przez nas działania są oparte na etosie pracy zespołowej, innowacjach, współpracy z ekspertami oraz ludźmi pełnymi pasji i zaangażowania.

W najbliższych latach planujemy dalszą ekspansję na rynkach międzynarodowych, wykorzystując i nawiązując nowe relacje biznesowe. Stawiamy na zrównoważony rozwój, mając na uwadze potrzeby klientów, pracowników, jak i lokalnej społeczności. Mokate zatrudnia dziś ponad 1 400 pracowników, realizuje ambitne plany inwestycyjne we wszystkich zakładach i aktywnie wspiera swoje marki.

W zmieniających się realiach rynkowych – Mokate kontynuuje ekspansję na rynkach międzynarodowych. Jakie są największe trudności w obecnym okresie, a jakie wyzwania pojawią się w przyszłości?

A.M.: Rozwój zawsze niesie za sobą zmiany i ryzyko. Jesteśmy jednak przygotowani do zmierzenia się z nowymi wyzwaniami. Intensyfikujemy nasze działania w celu dywersyfikacji geograficznej i produktowej.

K.M.: Inwestujemy w nowe technologie, wdrażamy nowatorskie rozwiązania oraz automatyzujemy linie produkcyjne. Podejmujemy wszelkie niezbędne działania, by sprostać wymaganiom dyktowanym przez konsumenta i nowe rynki.

Zrównoważony rozwój, ekologia czy szeroko rozumiane kwestie etyczne – to zdecydowanie najważniejsze trendy w globalnej gospodarce, także w branży spożywczej. Jak odpowiada na nie Mokate?

A.M.: Mokate aktywnie odpowiada na globalne trendy zrównoważonego rozwoju, dbając o ekologię, kwestie etyczne i społeczne. Firma nie tylko inwestuje w innowacje, ale także angażuje się w liczne działania na rzecz lokalnej społeczności, czego przykładem może być niedawno organizowany Festiwal Szachowy. Jako ambasadorzy tego szlachetnego sportu, jesteśmy dumni, że rozgrywki przyciągają coraz większą rzeszę fanów i entuzjastów królewskiej gry, co stanowi doskonałą okazję do propagowania tej dyscypliny sportu. Szachy podbijają serca i umysły ludzi na całym świecie. Uczą myśleć, choć trudno oszacować ile dokładnie osób aktywnie fascynują – od 600 milionów do miliarda, tyle w przybliżeniu. Szachownica w komputerze, smartfonie, dzięki internetowi okrąża glob. Szachy otworzyły się na świat.

K.M.: Dbamy również o dobry dla zdrowia skład naszych produktów, zwracamy szczególną uwagę na pochodzenie dostarczanych surowców, wybierając farmy certyfikowane według najwyższych standardów rynkowych. Cieszymy się, że możemy dostarczać najwyższej jakości produkty, które doceniają konsumenci na całym świecie.

We wrześniu wręczono Państwu prestiżowe nagrody plebiscytu BrandMe CEO. Oceniono odwagę, autentyczność, innowacyjność i konsekwencję w prowadzeniu przez Państwa biznesu w niepewnych czasach ery postcovidowej i wojny za wschodnią granicą.

A.M.: To wspaniałe wyróżnienie! Pracujemy z pasją. Poszliśmy z żoną za głosem serca, nie mieliśmy gotowej recepty na wszystko. Pracowaliśmy niejednokrotnie bardzo ciężko, droga do międzynarodowego biznesu wymagała od mojej rodziny wielu poświęceń na przestrzeni ostatnich 20 lat.

K.M.: Ważne jest to, że znaleźliśmy zaufanie do siebie i wspaniałych ludzi, których spotkaliśmy. Razem szukaliśmy właściwej drogi i dobrych rozwiązań. Na koniec dnia najważniejsze jest nie to co budujemy, tylko z kim budujemy! Jesteśmy pasjonatami tego, co tworzymy. Napędza nas to i umacnia naszą rodzinę. Dzięki niej jesteśmy silniejsi.

 

mokate_dod.jpg
Od lewej: Lefteris Kavoukis – Prezes BeBio Sp. z o.o., dr Adam Mokrysz – Prezes Grupy Mokate, dr Katarzyna Mokrysz – Dyrektor Generalna Grupy Mokate, Beata Mońka, CEO Art of Networking.


Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka



 

tagi: MOKATE , kawa , herbata , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,