Wywiady

Wywiad z Marcinem Bojanowiczem, Wiceprezesem Zarządu Zbyszko Company

Poniedziałek, 16 października 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 10/212. Październik 2023
Ostatnie lata, jak również obecny rok są pełne wyzwań. Konsument zmuszony jest do poszukiwania tańszych zamienników w kategoriach napojowych i nie tylko. O sytuacji w segmencie napojów bezalkoholowych, nowych produktach oraz pozycji firmy na rynku rozmawiamy z Marcinem Bojanowiczem, Wiceprezesem Zarządu Zbyszko Company.
Jaka jest aktualna sytuacja na rynku napojów w Polsce?

Rynek napojów bezalkoholowych w roku 2022 przekroczył już 22 mld zł i w oparciu o dane rynkowe za rok 2022 rósł wartościowo i ilościowo w kategorii produktów brandowych, jak również w kategorii private label. Można powiedzieć, że rynek odrabiał straty po bardzo słabym 2021 roku. Jeżeli miałbym ocenić obecny rok, to udział naszych produktów brandowych ilościowo jest na takim samym poziomie jak w roku 2022, natomiast znacząco wzrósł udział w naszej sprzedaży napojów produkowanych w ramach produkcji usługowej. Spodziewaliśmy się, że rynek pójdzie w takim kierunku, gdyż wzrost kosztów utrzymania gospodarstwa domowego oraz wzrost cen produktów spożywczych spowodował, że konsumenci ograniczyli aktywność zakupową i wybierają tańsze zamienniki.

A jak na tle rynku plasuje się Zbyszko Company?

Rok 2021 był dla nas wyjątkowy pod względem sprzedaży. W tamtym okresie wzrost sprzedaży oscylował na poziomie 25% ilościowo i 45% wartościowo. Uwzględniając największych producentów na polskim rynku włącznie z międzynarodowymi koncernami – Zbyszko jako jedyny producent wygenerował w tym roku wzrost ilościowy sprzedaży i to na tak dużym poziomie. Rok 2022 również był dla nas bardzo dobry, gdyż od wysokiej bazy wypracowaliśmy kolejny wzrost na poziomie 15% ilościowo. Podkreślam ilościowo, gdyż ze względu na opłatę cukrową, jak również wzrost technicznego kosztu wytworzenia produktu, analizowanie sprzedaży wartościowo mija się z celem jako, że średnia cena sprzedaży na przestrzeni 2 lat wzrosła o 60-70%. Jesteśmy wdzięczni konsumentom za to, że już od ponad 30 lat wybierają nasze produkty.

Która kategoria napojów z państwa portfolio ma największy udział, a która najszybciej rośnie i dlaczego?

Niezmiennie od wielu lat największy udział w naszej sprzedaży stanowią produkty gazowane z serii „3 owoce”. Napoje z charakterystyczną trójką i logo Zbyszko cieszą się zaufaniem konsumentów, a dzięki poszerzeniu dostępności numerycznej w rynku u największych operatorów detalicznych ten brand zwiększa nieustająco udziały rynkowe. Natomiast największą dynamikę sprzedaży liczoną w setkach procent notuje nasza Polo Cockta. Rynek napojów typu cola stanowi największy udział w kategorii produktów gazowanych, stąd też mamy tu dużo miejsca na walkę o jak największe udziały. Uważam, że kolejne lata będą charakteryzowały się podobnymi proporcjami sprzedaży produktów gazowanych.

Proszę opowiedzieć o nowościach Zbyszko Company.

Obecny rok jest dla nas pełen wyzwań. Strategicznie postanowiliśmy wejść ponownie w segment produktów dla młodszych konsumentów w impulsowych opakowaniach. Do naszej oferty dołączyły dwie nowe linie produktowe. Pierwsza z nich to „3Style”. Freestyle to połączenie wyjątkowych smaków ze zwariowanym światem nastolatków. Nietuzinkowa grafika, żywe kolory, wyjątkowe smaki, poręczne opakowanie, to wszystko sygnowane logo Zbyszko i znaną dotychczasowym konsumentom napojów – naszą symboliczną cyfrą „3”.

Drugą nowością w ofercie są napoje Zozole. Wszyscy znamy Zozole ze świata żelków i cukierków. Dzięki nawiązaniu współpracy z firmą Mieszko wprowadziliśmy markę do nowej kategorii produktowej. Napoje Zozole to produkty dla najmłodszych konsumentów o naturalnym składzie opartym o 57% udział soków owocowych i wodę, bez dodatku białego cukru oraz (jak wszystkie nasze produkty) bez konserwantów. Napój został stworzony z myślą o najmłodszych konsumentach oraz rodzicach, dbających o zdrowy styl życia swoich dzieci.

Jak zmieniał się polski klient napojów bezalkoholowych na przestrzeni 30 lat Waszej działalności?

Przez te wszystkie lata towarzyszymy Polakom w odkrywaniu i poznawaniu nowych smaków oraz nowych kategorii. Zawsze byliśmy i jesteśmy innowatorami w swojej dziedzinie, jako prekursorzy wprowadzaliśmy zarówno niespotykane smaki w kategorii napojów gazowanych i niegazowanych, jak też całkiem nowe – w naszym kraju – kategorie wód smakowych, herbat mrożonych, napojów funkcjonalnych, energetyków oraz całą gamę napojów opartych w 100% o naturalny skład. Współczesny konsument ma zdecydowanie większe oczekiwania dotyczące jakości produktów, ich składów oraz ogólnego designu. Jesteśmy w stanie temu wszystkiemu sprostać, ponieważ na bieżąco monitorujemy rynek, posiadamy nowoczesny park maszynowy, umożliwiający produkcję bez konserwantów oraz wykwalifikowany, zgrany zespół ekspertów.

A jak się miewa segment napojów private labels?

Produkujemy napoje pod markami własnymi dla największych sieci detalicznych w kraju. Dzięki otwarciu nowego zakładu produkcyjnego w Pile, ukierunkowanego na rozlew usługowy, udział tego typu produktów w naszych przychodach znacząco wzrósł, ale nadal największy udział w naszej sprzedaży stanowią produkty brandowe.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka



tagi: Zbyszko Company , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,