Kategorie produktów

Wódki czyste

Środa, 14 listopada 2007 HURT & DETAL Nr 11 (21) / 2007
Wódki czyste są w Polsce bardzo popularnym rodzajem alkoholu. W strukturze sprzedaży alkoholi mocnych wciąż odgrywają dominującą rolę. O to - jakie zmiany następują na rynku tych alkoholi oraz jak rozwijał się będzie w przyszłości rynek wódek czystych w Polsce - zapytaliśmy przedstawicieli firm z branży alkoholowej.

- W moim odczuciu wódki czyste są i będą bardzo popularnym rodzajem alkoholu, w głównej mierze z uwagi na tradycyjny sposób konsumpcji alkoholu, tj. w kieliszkach - informuje Katarzyna Rzepecka z firmy Brown Forman. Polscy konsumenci ciągle są przyzwyczajeni do spożywania głównie wódek czystych w takiej formie. Mam wrażenie, że podczas typowych spotkań w gronie rodzinnym, nie ma u nas chęci do eksperymentowania z wódkami smakowymi. Stąd ciągle duża popularność wódek czystych.
W ostatnim czasie zdecydowanie widać zwiększenie udziału marek premium & imported w kategorii wódek czystych. Ta tendencja szczególnie zauważalna jest w okresie przedświątecznym, kiedy notowany jest wzrost marek z tego segmentu. Szczególnie wzrost ten widoczny jest w handlu nowoczesnym, co się wiąże z popularnością zakupów w tym kanale dystrybucji.
Rynek wódek w Polsce będzie dalej się zmieniał wraz ze zmianą siły nabywczej i gustów konsumentów, w stronę produktów markowych. „Przewiduję, że ogólna liczba wódek, a w szczególności czystych będzie spadała, ale z tendencją umacniania się marek ogólnokrajowych. Jednocześnie silniejsze marki ogólnokrajowe, będą ciągle reprezentowały różne kategorie cenowe, dopasowując się do potrzeb konsumentów. Jesteśmy głęboko przekonani, że coraz większą popularnością będą cieszyły się wódki z kategorii premium, do której należą obie nasze marki - Finlandia i Maximus. Dlatego też bardzo optymistycznie patrzymy w przyszłość” - dodaje Katarzyna Rzepecka.

- W segmencie wódek czystych, który stanowi ponad 80% wódek ogółem widać trend do konsumpcji produktów z segmentu premium i top premiu - informuje Wojciech Bortkiewicz
Dyrektor Marketingu w firmie Polmos Lublin (producent m.in. Żołądkowej Gorzkiej, Czystej de Luxe). Mimo że niektóre marki top premium obniżyły cenę i znacząco zwiększyły wolumen sprzedaży, przez co stały się dostępniejsze, to i tak segment Top premium jest jednym z dynamiczniej rozwijających się na rynku alkoholowym. Nierozerwalnie łączy się to ze zwiększającą się siłą nabywczą Polaków. Podobnie dzieje się z markami z segmentu ekonomicznego, którego konsumenci przechodzą do średniego segmentu mainstream.

Jeżeli chodzi o rynek wódki czystej - w obecnej chwili rozwija się na poziomie 10% w stosunku do roku poprzedniego. Ta dynamika zaskoczyła zapewne wielu producentów. Utrzymanie jej na tym poziomie w przyszłych latach może być trudne, ponieważ zmieniają się przyzwyczajenia konsumenckie. Zaczynamy coraz więcej konsumować wódek kolorowych, widać rozwijającą się modę na nalewki domowej produkcji, a także wpływ innych kategorii alkoholi „do smakowania” ,takich jak brandy i whisky, które mimo małej bazy wolumenowej utrzymują wysoką dynamikę rok do roku - podkreśla Wojciech Bortkiewicz z lubelskiego Polmosu.


- Rok 2007 jest bardzo dobrym rokiem dla rynku wódek mówi Arkadiusz Dobosz, Kierownik Działu Marketingu, V&S Luksusowa Zielona Góra S.A. Rynek rośnie, co więcej z dynamika dawno na naszym rynku nie odnotowywaną. Niemniej Polacy coraz częściej sięgają po inne alkohole, chętniej miksują drinki, w związku, z czym szczególnie silnie rozwija się rynek wódek smakowych, wykazując jeszcze większą dynamikę wzrostu niż rynek wódek czystych.
Wódka czysta jeszcze długo w Polsce będzie się cieszyła niegasnącą popularnością, jest częścią naszej tradycji, jesteśmy na niej wychowani, dzięki temu też należymy do krajów o najwyższym jej spożyciu. Nie trzeba być jednak wieszczem by dostrzec trend, w którym zmierzają nasze gusta w kontekście spożywania alkoholi, dla których wzorce konsumpcji przychodzą z zachodu, a dzięki intensywnej ostatnio migracji w sposób często bezpośredni. Wielce prawdopodobne jest zatem to, w koszyku zakupowym przeciętnego Polaka oprócz wódki czystej coraz częściej będą się pojawiały inne rodzaje alkoholu, jak chociażby wódki smakowe, czy whisky– stwierdza Arkadiusz Dobosz z Luksusowej.

tagi: finlandia,luksusowa,polmos lublin , wódki czyste,rynek wódki ,