Akcja Czysty Bałtyk po raz pierwszy została zorganizowana w 2021 roku. W pierwszej edycji akcji wolontariusze zebrali blisko dwie tony odpadów z plaż Półwyspu Helskiego a także z wybrzeża w Trójmieście. Z kolei w 2022 roku odbyło się wielkie sprzątanie plaż Gdańska, Gdyni, Rewy i Pucka , z których uprzątnięto ponad pół tony śmieci. Tegoroczna, trzecia edycja obejmie swoim zasięgiem plaże w Świnoujściu. Wśród partnerów wydarzenia wspierających tę ważną akcję jest firma Henkel, która od lat w swojej działalności biznesowej ma na uwadze przeciwdziałanie zaleganiu odpadów. Firma zachęca, by zmieniać swoją postawę m.in. poprzez zmianę codziennych nawyków i udział w społecznych inicjatywach.
Edukacyjna strefa Henkla
Ważnym elementem akcji Czysty Bałtyk jest miasteczko edukacyjne, które w tym roku stanie w Świnoujściu u wylotu Alei Interferie. Odwiedzający będą mogli wziąć udział w szeregu różnorodnych atrakcji, takich jak warsztaty, prelekcje, spotkania oraz zabawy i inne aktywności. Swoją edukacyjną strefę będzie tam mieć również firma Henkel. Odwiedzający będą mieli możliwość m.in. sprawdzić swoją celność w rzucaniu piłkami do kolorowych koszy, z których każdy odzwierciedla inną frakcję odpadów. Firma przygotowała także ekologiczne upominki oraz szereg porad z tematyki dbania o środowisko, które można łatwo włączyć w rytm codziennego życia.
- Jako firma, która w pełni rozumie swoją społeczną odpowiedzialność, nie tylko proponujemy i realizujemy nowe inicjatywy na rzecz ochrony środowiska i redukcji ilości plastikowych odpadów, ale także z entuzjazmem przyłączamy się do istniejących projektów. Nasza współpraca ze Stowarzyszeniem Czysta Polska ma dla nas ogromne znaczenie. Oprócz udziału w akcji Czysty Bałtyk, w czerwcu i lipcu wzięliśmy również udział w projekcie Czyste Tatry – podkreśla Monika Suwała, Trade Marketing Manager, Henkel Polska. - Dodatkowo już 14 sierpnia rozpoczniemy wspólnie naszą wyjątkową akcję o nazwie „Czystszy, piękniejszy Świat". Celem tej inicjatywy jest wprowadzenie konkretnych zmian w naszym najbliższym otoczeniu. Razem przeprowadzimy trzy zielone metamorfozy: ogród deszczowy, który będzie magazynować wodę, łąkę kwietną stanowiącą przestrzeń dla swobodnego rozwoju flory i fauny oraz mural antysmogowy, poprawiający jakość powietrza w okolicy. W ramach akcji każdy może zgłosić miejsce, które chciałby poddać zielonej metamorfozie. Na stronie
piekniejszyswiat.pl należy wybrać jedną z 3 kategorii i zaproponować miejsce, które szczególnie potrzebuje wspomnianej przemiany – dodaje.
Zrównoważony rozwój w Henklu
Henkel angażuje się w akcję Czysty Bałtyk, ponieważ społeczna odpowiedzialność stanowi nieodłączną część jego tożsamości. Firma od lat dąży do tworzenia zrównoważonych opakowań, w pełni nadających się do recyklingu lub wielokrotnego użytku, z mniejszą ilością pierwotnych tworzyw sztucznych i większą zawartością tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Te działania wpisują się w realizację pro-środowiskowych zobowiązań firmy Henkel, zgodnie z którymi do 2025 r. wszystkie opakowania produktów konsumenckich firmy mają nadawać się do dalszego przetwarzania lub powtórnego użycia. Co więcej, już teraz w niektórych opakowaniach zawarty jest także tzw. social plastic, który – w ramach współpracy z organizacją społeczną Plastic Bank – został zebrany z morskich plaż, przetworzony i powtórnie włączony do gospodarczego obiegu.
Henkel, który notuje postępy w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju, ma na swoim koncie także wiele innych, różnorodnych społecznych akcji, w ramach których działa na rzecz oczyszczania środowiska i minimalizowania ilości odpadów, jak chociażby Lekcja Nieśmiecenia, #RethinkFashion, czy współpraca z Fundacją Mare.
Źródło: Henkel