Kategorie produktów

Przedświąteczne porządki

Środa, 14 listopada 2007 HURT & DETAL Nr 11 (21) / 2007
Okres przed świętami Bożego Narodzenia to czas, kiedy zainteresowanie środkami z kategorii chemii gospodarczej bardzo intensywnie wzrasta. W okresie przedświątecznym klienci chcąc przygotować swój dom błys, poszukują produktów, które spełnią ich wymagania. Polacy sprzątają coraz częściej, więc środki czystości sprzedają się dobrze. Według danych AC Nielsen - w tej kategorii czystości nastąpił ponad 7-procentowy wzrost sprzedaży zarówno w ujęciu ilościowym jak i wartościowym (wrzesień 06 - sierpień 07). Najważniejszym segmentem w tej kategorii pod względem wartościowym są uniwersalne środki czystości (613 tys. zł), środki czystości do okien (271 tys. zł) oraz odkamieniacze i odrdzewiacze (115 tys. zł). Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w porównaniu z poprzednim rokiem wartość sprzedaży środków uniwersalnych nieznacznie spadła (0,6%).

W okresie przedświątecznym niezwykłą popularnością cieszą się produkty specjalistyczne – twierdzi Aldona Rogulka, specjalista ds. marketingu w firmie Lakma Strefa Sp. z o.o. Firma zauważa to głównie w kategorii środków do mycia podłóg. Oferuje ona klientom serię produktów SIDOLUX do mycia drewna, paneli, do mycia glazury, terakoty i PCV wzbogaconych o system Clean&Perfect, który usuwa brud a owocowe woski zawarte w tych produktach, pielęgnują i chronią czyszczone powierzchnie. „W okresie bożonarodzeniowym wzrasta także popyt na produkty do pielęgnacji mebli” – mówi Aldona Rogulka. Dodaje, że jej firma zdając sobie sprawę, że wymagania klientów wzrastają, wraz ze zmianą wizerunku całej serii produktów do czyszczenia i pielęgnacji mebli SIDOLUX M zawierających Aktywną Tarczę ochronną, wprowadziła dwa nowe zapachy pasujące do świątecznego okresu i nastroju – pomarańczę i drzewo sandałowe.

Oprócz środków do podłóg i mebli bardzo dobrze w tym czasie sprzedają się także produkty do czyszczenia i pielęgnacji dywanów. Klienci chcąc zapewnić komfort w domu zarówno sobie, jak i goś¬ciom, wybierają produkty o dodatkowych właściwościach, dlatego też firma Lakma udoskonaliła produkty DYWANLUX o właściwości antyalergiczne.

Świąteczne nowości

Spośród asortymentu, który produkuje firma Avanti Polska, największy wzrost sprzedaży w okresie przedświątecznym zauważany jest w przypadku środków do pielęgnacji mebli w postaci aerozoli oraz emulsji. „Atutem skłaniającym naszych klientów do sięgania po te produkty jest unikalna receptura, która oparta jest na bazie naturalnych wosków pszczelich i pomarańczowych. Dodatkowo dużym zainteresowaniem klientów cieszą się produkowane przez naszą firmę środki do pielęgnacji podłóg: płyny do mycia paneli i drewna w dwóch wersjach kolorystyczno-zapachowych: orange, green oraz jeden z naszych sztandarowych produktów, czyli środek do nabłyszczania wszystkich rodzajów podłóg (PCV, linoleum, jak również wykonanych z drewna oraz paneli)” – mówi Jacek Chylak, key account manager Avanti Polska Sp. z o.o. i dodaje, że w ostatnim czasie firma bardzo mocno rozbudowuje gałąź asortymentową, związaną ze środkami odświeżającymi powietrze. W ostatnim roku wprowadzili na rynek tanie odpowiedniki elektrycznych odświeżaczy powietrza, które godnie konkurują cenowo z liderami rynkowymi. W obecnym okresie zwiększonej, przedświątecznej sprzedaży wprowadzone zostają natomiast odświeżacze powietrza oraz nowe środki do mebli w postaci aerozoli o pojemności 300 ml + 100 ml gratis!, odświeżacze - bukiety kwiatów, jak również odświeżacze w postaci okrągłych deo-żeli oraz środek antymolowy w postaci zawieszki do szafy.

Serię nowych produktów dostarczy w tym czasie do sprzedaży TZMO Śniadecki. W ofercie znajdziemy Dr Max exstra clean - płyn do mycia kabin prysznicowych, urządzeń sanitarnych, powierzchni szklanych, armatury łazienkowej, Dr Max shine effect - płyn do mycia luster i po¬wierzchni szklanych oraz Dr Max antifog effect - płyn do mycia szyb i wszystkich, także jasnych powierzchni zmywalnych. „Produkty są wyjątkowej jakości, powodując pracę związaną ze sprzątaniem o wiele lżejszą” – mówi Irena Broda, Prezes spółki TZMO Śniadecki.

Także firma Lester S.A. wprowadza w tym roku nową gamę środków czyszczących. Jest to marka VIM, której firma jest wyłącznym importerem i dystrybutorem na Polskę. Produkty VIM są niektórym z nas doskonale znane, gościły już one bowiem w naszym kraju, a teraz w nowej szacie graficznej oraz w rozszerzonym asortymencie powracają na nowo do Polski. Seria zawiera zarówno podstawowe produkty jak mleczka do czyszczenia w dwóch wersjach zapachowych, proszek do czyszczenia, żele do toalet również w dwóch wersjach zapachowych oraz produkty nowe jak spray do lodówek i kuchenek mikrofalowych, super odtłuszczacz, usuwający również plamy z tkanin oraz power spray działający na oporny bród. „Są to produkty bardzo wysokiej jakości, we wszystkich krajach, w których są dystrybuowane postrzegane są jako środki przewyższające jakością podobne produkty pozycjonowane w swoim segmencie. Wyróżniają się nowoczesnym, ergonomicznym i estetycznym opakowaniem” – mówi Leszek Stańczak, Prezes Lester S.A. Nowością jest fakt, że spraye marki VIM działają również w pozycji odwróconej, do góry dnem co bardzo ułatwia ich stosowania.
Specjalistyczne sprzątanie Istotnym czynnikiem, który powoduje częstsze sięganie klientów po środki specjalistyczne jest wzrost świadomości dbałości o sprzęty.

„W efekcie sprzedaż środków czystości wzrasta. Wzrost ten jest jednak różny dla poszczególnych kategorii. Środki do mycia mebli i podłóg lepiej sprzedają się zimą, natomiast w okresie Wielkanocy wyraźnie wzrasta sprzedaż środków do mycia szyb” – mówi Dominika Krajewska, junior brand manager w firmie SC Johnson. Ta firma posiada jedną z najszerszych ofert środków czystości, odpowiadających na potrzeby konsumentów. Jest ona obecna w 8, z 9 segmentów tego rynku. W jej asortymencie obok produktów do mebli – Pronto (aerozole przeciw kurzowi, aerozole do drewna, krem do drewna, Duster, rozpylacz Mutisurface i Aloe Vera, ściereczki), produktów do podłóg – Pronto (płyny i pasty Super Połysk), znajdują się także pro¬dukty marki Mr Muscle (środki do szyb, środki specjalistyczne) Duck (środki do toalet), Brise (odświeżacze powietrza), oraz Oust (eliminatory nieprzyjemnych zapachów).
„Konsumenci chętnie sięgają po nowości, dlatego też liczymy, że dużym powodzeniem podczas zbliżającego się okresu przedświątecznych porządków będzie cieszył się nowy płyn do mycia drewna - Pronto Aloe Vera. Płyn przeznaczony jest do wszystkich zmywalnych powierzchni drewnianych, takich jak: podłogi, meble, drzwi, ramy okien, stoły i inne. Nowe Pronto Aloe Vera skutecznie czyści i rewitalizuje drewniane powierzchne, nie pozostawiając smug. Jego dodatkowym atutem jest piękny, aloesowy zapach, kojarzony z pielęgnacją. Produkt pojawił się w nowej szacie graficznej, która jest spójna z wprowadzoną w tym roku linią Aloe Vera przeznaczoną do pielegnacji mebli. Wśród aerozoli do mebli uwagę konsumentów (szczegól¬nie alergików) przyciągnie ponadto zupełna nowość na polskim rynku - Pronto Dust&Allergen - produkt który oprócz kurzu usuwa także alergeny m.in.: pleśniowe i kwiatowe, jednocześnie pozostawiając delikatny, przyjemny zapach” – mówi Dominika Krajewska. Dodaje, że tradycyjnie już, przed świętami, firma SC Johnson będzie prowadziła działania wspierające sprzedaż środków do sprzątania. Podobnie jak w latach ubiegłych kontynuowana będzie akcja „rozwiązanie na sprzątanie” promująca produkty zaspokajające wszystkie potrzeby związane ze sprzątaniem. Dodatkowo, na ten okres zostały przygotowane ciekawe promocje konsumenckie; w sprzedaży pojawiły się płyny do mycia drewna Pronto 1l (750+250ml gratis), oraz rozpylacze Mr Muscle (500ml + 250 ml gratis).

Jak ocenia Michał Groniewski, senior brand building specialist Unilever Polska S.A., rynek środków czystości w okresie przedświątecznym rośnie o około 13%. „W związku z tym, że Unilever jest liderem w tej kategorii produktów, to od działań Unielvera zależy w dużej mierze wzrost całej kategorii środków czystości” – podkreśla Michał Groniewski. Jego zdaniem, z przygotowywanych zestawów bestsellerem (jak co roku) jest zestaw Domestos 500ml + mleczko Cif 250 ml w atrakcyjnej dla kupującego cenie. Bardzo dobrze sprzedają się zestawy produktów, do których dołączone są tzw. gratisy (ściereczki, rękawice, papier toaletowy) oraz zestawy kostek toaletowych z dodat¬kową kostką gratis. Bardzo dobrze sprzedaje się również Cif Brilliance - płyn do czyszczenia dużych powierzchni (np. podłóg, glazury).

„Niestety większość profesjonalnych środków do mycia i pielęgnacji podłóg stanowią produkty markowe, których ceny przewyższają możliwości finansowe większości Polaków. Należy przy tym zauważyć, iż obecnie na rynku trudno jest znaleźć tego typu wyroby, należące do średniej półki cenowej” – twierdzi Joanna Korzonkiewicz-Kabat, specjalista ds. marketingu firmy „Barwa” Sp. z o.o. Wyjaśnia, że jednym z producentów oferujących szeroką gamę środków czystości zaliczanych do średniej półki cenowej jest właśnie jej firma. W ofercie znajdziemy między innymi Emulsję do mycia i konserwacji paneli i drewna lakierowanego 2w1, czy preparat do mycia powierzchni kamiennych - Kamień-Fix. BARWA opracowała również koncentrat RAMA FIX do mycia ram okiennych z PCV, drewna i aluminium, parapetów zewnętrznych i wewnętrznych oraz szyb.

Inne walory swoich produktów podkreśla natomiast Barbara Hołubowska, senior brand manager w firmie Global Cosmed S.A. Jej zdaniem, rozwój cywilizacji niesie za sobą wiele zagrożeń, w tym to, że jesteśmy bardziej podatni na działanie drobnoustrojów. Dlatego też Laboratoria Global Group (w tym Pollena Jawor) w pracach nad produktem, modernizacje w 2007 roku poprowadziła dwutorowo. Po pierwsze wzmocnione zostały własności użytkowe produktów, po drugie wzbogacono receptury o elementy bakteriobójcze.
„Warto wspomnieć, że w połowie roku 2007 uzyskaliśmy pozwolenia Ministerstwa Zdrowia i możemy się pochwalić tym, że nasze produkty nie tylko skutecznie działają, ale również zabijają bakterie i grzyby” – zaznacza Barbara Hołubowska. I tak KRET granulki, żel czy płyn do udrożniania pomogą w utrzymaniu drożności syfonów, teraz również je dezynfekując. Podobnie pozostałe produkty marki: Żele KRET do WC Classic, Activ, Power, czy Płyn do usuwania Kamienia i Rdzy, jak i również Kret Mleczka myjąco – pielęgnujące. Produkty istniejące wsparły - Mleczko myjąco-pielęgnujące Kuchnia i Kret mleczko z wybielaczem.

Nie ma wątpliwości, że okres przedświąteczny to czas „żniw” dla producentów środków czystości. Wzrost zamożności społeczeństwa wy¬wołuje wyższe wymagania Polaków, którzy chętniej sięgają po produkty o dodatkowych walorach użytkowych i za które są oni w stanie zapłacić więcej.

tagi: chemia gospodarcza,przedświąteczne porządki,płyny do mycia podłóg,płyny do mebli,szyb ,