Drogeria

Green marketing czy greenwashing?

Piątek, 11 sierpnia 2023 HURT & DETAL Nr 08/210. Sierpień 2023
Jak dostrzec różnice i wybierać produkty ekologiczne – nie tylko z pozoru – wyjaśnia Magdalena Sułek-Domańska, Managerka ds. zrównoważonego rozwoju i relacji zewnętrznych, Global Cosmed Group.
Czym jest zrównoważony marketing i skąd wzięła się obecność kwestii środowiskowych w tradycyjnym marketingu?

Zrównoważony marketing to proces planowania i wdrażania elementów marketingu (Product-Place-Promotion-Price) tak, aby zaspokajać potrzeby konsumentów, realizować cele biznesowe i nie wywierać negatywnego wpływu na otoczenie. Mamy coraz większą świadomość zmian klimatu czy wyczerpywania się zasobów Ziemi. Oznacza to konieczność zmian zachowań klientów, rozwoju odpowiedzialnej konsumpcji, bardziej zrównoważonych modeli biznesowych i produktów.

Green marketing a greenwashing – jak dostrzec różnice? Czy konsumenci je rozróżniają?

Prawdziwie zielony produkt poznamy po transparentnej komunikacji, opartej o realne benefity dla odbiorców (np.: bez mikroplastiku, wegański, biodegradowalny), gdzie deklaracje oparte są na dowodach (certyfikaty niezależnych, uznanych audytorów). Z kolei zrównoważony produkt to taki, który opisuje swój wpływ na środowisko w całym łańcuchu wartości, nie pomija niewygodnych szczegółów. Nadużywanie eko sloganów opisujących tylko wycinek wpływu produktu na środowisko spowodował, że wg badań aż 26% konsumentów nie wierzy w treści reklamowe wykorzystujące elementy ekologiczne. Dlatego tak ważna jest edukacja konsumentów co do znaczenia oznakowań na opakowaniach (tzw. zielona inteligencja) – świadomy klient nagrodzi swoim wyborem uczciwe praktyki firm i nie nabierze się na zabiegi greenwashingu (zwodzenia nieprawdziwymi obietnicami).

A jak wyglądają kwestie prawne? Co firmy będą musiały raportować w kwestiach konsumenckich w ramach nowych przepisów?

Zgodnie z dyrektywą CSRD ujawnimy strategie dotyczące zarządzania wpływem produktów na konsumentów. Trzeba będzie także wymienić formy ich angażowania, kanały informacyjne dla konsumentów, formy odpowiadania na zażalenia. Dodatkowo dyskutowane są obecnie akty takie jak: Consumer Empowerment, Green Claims czy Eko – projektowanie i etykietowanie, które mają chronić prawa do dobrej jakości, trwałych, uczciwie komunikowanych produktów przygotowanych zgodnie z zasadami prośrodowiskowymi.



tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,