Zainteresowanie prozdrowotną dietą widać dosłownie wszędzie. Poradami żywieniowymi czy przepisami na fit przekąski wypełnione są po brzegi media społecznościowe a „profile” zajmujące się dietetyką, czy szeroko pojętym zdrowym stylem życia – rozkwitają i nieustannie powiększają grona odbiorców. Większość reklam produktów spożywczych wykorzystuje modne hasła związane ze zdrowym stylem życia. Na znaczeniu zyskują opakowania produktów, na których widnieją deklaracje typu: bez GMO, bez cukru, bez oleju palmowego itp.
Tak naprawdę każdego dnia dociera do nas tysiące przekazów marketingowych – z różnych źródeł – które wpływają na nasze decyzje zakupowe. Dlatego prawdziwie świadomy konsument oglądając opakowanie z produktem spożywczym – zagląda przede wszystkim na listę składników i tabelę wartości odżywczych, jakie dany produkt posiada. Warto także pamiętać, że zdrowa dieta nie musi kosztować fortuny, wystarczy skomponować listę zakupów opierając się w większości na świeżych – sezonowych warzywach i owocach.
Owocna dieta
Nie od dziś wiadomo, że dieta bogata w owoce i warzywa jest doskonałym wyborem dla osób chcących prowadzić zdrowy tryb życia.
Według badania Kantar, 4/2023, dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw – wśród zyskujących na popularności gatunków owoców Polacy chcieliby spróbować jagodowych. Najczęściej wymieniano jeżyny (23%), czarne maliny (22%) i jagodę kamczacką (20%)1.
„Walory prozdrowotne tych owoców są wybitne, wszystkie należą do tzw. superowoców. Czym ciemniejszy kolor, tym więcej antyoksydantów. Hodowla nowych odmian i uprawa jeżyn rozwija się w Polsce bardzo dobrze. W przypadku czarnej maliny nie ma dziś jeszcze znaczących dostaw do handlu. Tym bardziej zachęcające są deklaracje „chcę spróbować” na poziomie 1/5 populacji. Owoce i przetwory z jagody kamczackiej chce spróbować w tym roku już ponad 6,5 mln osób (20%). Aktualne badania pokazują blisko milion nowych konsumentów, którzy nie jedli, a chcieliby spróbować smaku jagody kamczackiej. Najwięcej jest ich w miastach 100-500 tys. i wśród osób z wykształceniem średnim. To z myślą o nich warto w tym roku tworzyć ofertę” – komentuje Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzająca Kantar Public.
70% Polaków jest zainteresowana zakupem większej ilości owoców i warzyw, i udziałem w samozbiorach. Polacy najczęściej chcieliby samodzielnie zebrać truskawki (35%), maliny (28%) i borówki (21%), wśród warzyw pomidory (32%) i ogórki (23%)2.
Polacy chcą jeść zdrowo
I wiedzą na ten temat coraz więcej. Jak przyznaje Anna Zdzieszyńska, National Sales Manager ASM Sales Force Agency – tego trendu nie da się już pominąć. Producenci żywności oraz właściciele sklepów i sieci handlowych, w coraz większym stopniu odpowiadają na potrzeby świadomych konsumentów. Klienci z pełną świadomością poszukują produktów z obniżoną zawartością cukru, tłuszczu czy konserwantów. Istotne dla nich jest również precyzyjna i nieskomplikowana informacja umieszczona na etykiecie. Im mniej składników – tym lepiej, wygrywa prosty, krótki skład i tzw. czysta etykieta. Właściciele sklepów uważnie śledzą najnowsze trendy i odpowiadają na potrzeby swoich klientów. Stąd w sieciach handlowych możemy spotkać wydzielone działy lub półki z tak zwaną zdrową żywnością lub produktami bio i ekologicznymi, w produkcji których nie używa się środków chemicznych. Klienci zdają sobie sprawę z tego, że zdrowsze wersje popularnych produktów kosztują nieco więcej, zwykle widać to w przypadku owoców i warzyw pochodzących z ekologicznych upraw. „Wyższe ceny tych produktów są jednak czynnikiem, który w obecnej sytuacji z wciąż wysoką inflacją, mają poważny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Wśród przeszkód w szerszym korzystaniu ze zdrowszej żywności uczestnicy przeprowadzanych badań wskazują oprócz ceny także długi czas potrzebny na przygotowanie zdrowszego, bardziej wartościowego posiłku a w niektórych przypadkach gorszy smak tzw. zdrowszego jedzenia. Widać więc, że zwłaszcza producenci żywności muszą stale podnosić jej jakość, walcząc o dobry smak, akceptowany przez konsumentów, natomiast sieci handlowe powinny skutecznie komunikować zalety tzw. zdrowszej żywności i umiejętnie eksponować jej zalety na półkach sklepowych oraz w materiałach informacyjnych dla klientów” – dodaje Anna Zdzieszyńska.
Wzrost świadomości zdrowotnej
Zgodnie z wynikami badania „Zdrowie na talerzu – SuperMenu by Anna Lewandowska”3, aż 96% Polaków deklaruje chęć wprowadzenia zmian na rzecz poprawy swojego zdrowia. Różnice w samoocenie stanu zdrowia są widoczne w porównaniu do sytuacji sprzed dwóch lat4. Obecnie, więcej osób określa swój stan zdrowia jako dobry, ale jednocześnie więcej osób ocenia go źle. W 2021 roku tylko 54% ankietowanych oceniło swoje zdrowie jako bardzo dobre lub dobre. Natomiast w bieżącym roku odsetek ten wzrósł do 63%, co stanowi imponujący wzrost o 9 punktów procentowych. Wzrost świadomości zdrowotnej w społeczeństwie może być związany z rosnącą edukacją i większą dostępnością informacji na temat zdrowego stylu życia. W 2023 roku 9% badanych deklaruje, że ich zdrowie jest na złym bądź bardzo złym poziomie, co stanowi wzrost o dwa punkty procentowe w porównaniu do 2021 roku.
W zdrowym ciele zdrowy duch
Wyniki badania wskazują, że Polki i Polacy są świadomi konieczności wprowadzenia prozdrowotnych zmian w swoim dotychczasowym stylu życia. 52% ankietowanych, wyraziła chęć unikania stresu, który negatywnie wpływa zarówno na zdrowie psychiczne, jak i fizyczne. Na drugim miejscu deklarowanych zmian znalazła się potrzeba zwiększenia aktywności fizycznej. Aż 40% osób biorących udział w badaniu przyznało, że jakościowy relaks i wypoczynek, a także zadbanie w większym stopniu o dietę czy zmiana diety – to obszary, które ci chcieliby zmienić w swoim życiu. Na dalszych miejscach znalazły się: lepsza higiena snu i odpowiednia suplementacja, dobór witamin oraz minerałów.
Coraz więcej Polaków postrzega swoje nawyki żywieniowe jako bardzo dobre lub dobre. W ciągu ostatnich dwóch lat odsetek osób pozytywnie oceniających swój sposób odżywiania wzrósł znacząco, o 42 punkty procentowe. Tendencja ta idzie w parze z rosnącą świadomością w zakresie wyborów żywieniowych. 51% badanych uważa, że ich sposób odżywiania jest bardzo dobry/dobry. Jeszcze dwa lata temu, w okresie popandemicznym tylko 9% badanych było w stanie ocenić swoje nawyki żywieniowe na bardzo dobrym/dobrym poziomie. Wzrost o 42 punkty procentowe jest odzwierciedleniem zmian i rosnącej świadomości, jakie można zaobserwować w społeczeństwie.
Jednym z głównych obszarów zmian jest ograniczenie spożycia cukru. 26% badanych osób przyznało, że stara się ograniczyć spożycie cukru. To imponujący wzrost o 13 punktów procentowych w porównaniu do roku 2021.
Wybieramy zdrową dietę, bo…
Raport pokazał, że o ile Polacy widzą powiązanie zdrowej diety z aktywnością fizyczną oraz aktywności fizycznej z równowagą psychiczną, to już tylko 1 na 5 (czyli stosunkowo mało) osób widzi link pomiędzy zdrową dietą, a równowagą psychiczną. W 2021 roku, aż 38% badanych oceniło swój sposób odżywiania jako bardzo zły/zły. Dwa lata później, tylko 15% ankietowanych źle ocenia swoją dietę, co jest bardzo dobrą zmianą, pokazującą prawdopodobnie pozytywny wpływ social mediów i szeroki dostęp do informacji na temat zdrowia. „W większości przypadków sposób pozyskiwania informacji o zdrowiu jest ograniczony do jednego lub dwóch źródeł. Można nawet stwierdzić, że mamy do czynienia z pewną »polaryzacją postaw«: badani albo pozyskują informacje od lekarza, albo z internetu – ze stron o zdrowiu i żywieniu” – podkreśla Mariusz Gryc, ARC Rynek i Opinia. 70% Polek i Polaków jako nadrzędną korzyść ze stosowania zdrowej diety przede wszystkim zmniejszenie ryzyka chorób, co ogromnie cieszy, bo przecież zdrowie mamy tylko jedno.
Zdrowa dieta to przede wszystkim zbilansowane posiłki – dopasowane do potrzeb danej osoby. To produkty dostarczające niezbędnych składników odżywczych, te z krótką listą składników, świeże sezonowe warzywa i owoce, źródła węglowodanów złożonych, zwłaszcza kasze i inne produkty pełnoziarniste, produkty mleczne, mięso, ryby, jaja oraz nasiona roślin strączkowych, oleje roślinne.
I pamiętajmy, dieta to nie odchudzanie, to sposób odżywiania. Zdrowe żywienie zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby serca czy nowotwory, obok aktywności fizycznej powinna stanowić element stylu życia i towarzyszyć nam przez cały czas.
Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego
1 źródło: Kantar, 4/2023, dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw
2 źródło: Kantar, 5/2023. Sondaż w ramach projektu CORE TEAM realizowany dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt jest realizowany przez Kantar we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
3 źródło: Raport „ZDROWIE NA TALERZU – SUPERMENU BY ANNA LEWANDOWSKA” został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego w maju 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie SuperMenu by Anna Lewandowska. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie N=826 osób w wieku 25-49 lat, mieszkańców miast powyżej 100 tys.
4 źródło: Raport “ROSNĄCE ZNACZENIE ZDROWIA A NAWYKI ŻYWIENIOWE POLAKÓW. SUPERMENU 2021”. Raport oparty na badaniu przeprowadzonym na próbie N=1000.
Fot: Pixabay
tagi: owoce , jagody , borówki , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
W tym roku konsumenci, którzy chcą zrobić zakupy z okazji...
Inwestycja zasili produkcję kultowych marek, takich jak...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...