Z rynku FMCG

Borówka z historycznym rekordem ilości konsumentów

Czwartek, 10 sierpnia 2023
Rośnie liczba konsumentów owoców jagodowych. Jagoda kamczacka, agrest i czerwona porzeczka zakończyły sezon 2023 z najwyższą od lat ilością spożywających je Polaków. Malina i borówka jest dziś także na rekordowym poziomie. Już lipcu borówki jadło 15,5 mln Polaków, a jest to dla tego gatunku przystanek w drodze na sierpniowy szczyt sezonu. Lipcowe rekordy komentują plantatorzy borówki - Dominika Kozarzewska, Natalia Wasiak, Teresa Leśniewska, dr Katarzyna Król i Maksymilian Karpierz.
1a.JPG



Od 4 lat sektor ogrodniczy monitoruje konsumpcję. Badania dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków. Dla owoców jagodowych te deklaracje rosną.

- Badania deklaracji konsumpcji są weryfikowane przez globalne dane sprzedażowe. W trakcie Szczytu International Blueberry Organization, który w lipcu odbył się w Lublinie, usłyszeliśmy od gości z zagranicy wiele opinii mówiącym o tym, że polski sposób na rozwijanie borówkowego rynku, czyli wzrost produkcji, ale z równoczesnym wzrostem konsumpcji krajowej, jest wart naśladowania. Wyniki badań konsumpcji w lipcu tylko potwierdzają ten pogląd. To fantastyczne, że wchodzimy w sezon z rekordową konsumpcją, sierpień to tradycyjne najbardziej „borówkowy” miesiąc w roku – komentuje Dominika Kozarzewska, Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody”.

Więcej o wyjątkowej inauguracji w materiale ​pt. Sezon na polską borówkę rozpoczęty!


Borówki jadło w lipcu 15,5 mln Polaków (48%). Taka liczba konsumentów na początku sezonu to historyczny rekord.

- Fakt, że już co druga osoba w Polsce regularnie je borówki napawa nas dumą. Wiemy, jaką drogę przeszliśmy na przełomie ostatnich kilku lat, aby pokazać Polakom borówki i ich walory. Nie zamierzamy zwalniać. Chcemy kontynuować działania w zakresie promocji, głęboko wierzymy, że konsumentów w naszym kraju jest znacznie więcej. Mamy owoce wspaniałej jakości i chcemy, aby korzystali z nich nie tylko konsumenci zagraniczni, ale również lokalni – przekonuje Natalia Wasiak, Bluebetty, Gospodarstwo Rolno-Sadownicze, jedna z promotorek Borówkobrań.

KANTAR_Konsumpcja_bor__wki__lipiec_2023.jpg

Konsumpcja w Polsce cały czas rośnie, tym bardziej cieszy wzrost ilości nowych konsumentów.

Od wielu lat sprzedajemy borówkę prosto z naszej plantacji. W tym roku mamy dużo nowych klientów, często odwiedzają plantację z dziećmi. Widzimy, że rodzice starają się rozpieszczać swoje dzieci i robią to zdrowo, wybierając sezonowe owoce. Dzielimy się z nimi informacjami gdzie w okolicy można kupić maliny czy porzeczki, tak aby od początku lata do jesieni wybierali lokalne, smaczne a przede wszystkim sezonowe owoce - Teresa Leśniewska, Borówka Leśniewscy z Zakrocza niedaleko Rypina, jeden z najczęściej wskazanych przykładów promocji lokalnej.

Realizowane badania są reprezentatywne dla populacji dorosłych Polaków, czyli osób w wieku 15+. Liczba 15,5 mln nie uwzględnia zatem dzieci i młodzieży.

Rosną deklaracje konsumpcji borówki "lipiec do lipca" 

KANTAR_Konsumpcja_bor__wki__lipiec_2023__2_.jpg

W lipcu 2020 r. wynosiły one 23 proc., w 2021 r. - 31 proc., w ubiegłym roku - 40 proc., a w lipcu br. - 48 proc.. W liczbach bezwzględnych oznacza to wzrost liczby konsumentów borówki z 7,4 mln, przez 10 i 13, aż do 15,5 mln.

-  Przy stale rosnącej podaży, popyt na borówki wciąż rośnie, bijąc kolejne rekordy. To nie jest takie automatyczne. Cieszymy się, że borówka w Polsce jest tak popularnym i coraz chętniej wybieranym owocem. Jako gospodarstwo, które niemal 90% swoich owoców sprzedaje bezpośrednio do klientów, widzimy, że wzrost zainteresowania borówka z roku na rok jest większy. Ale te liczby robią naprawdę potężne wrażenie. Co jeszcze ważniejsze, nikt za nas nie spoczywa na laurach. Każdego dnia docieramy do nowych osób, z prostym przekazem: Wybierajmy borówki, cieszmy się zdrowiem i urodą – mówi Maksymilian Karpierz, Borówka Henrykowska.

W liczby konsumentów borówki wysokiej

W liczbach bezwzględnych mówimy to 2,6 mln nowych konsumentów borówki w skali roku - od lipca 2022 r. do lipca 2023 r.

KANTAR_Wzrosty_w_lipcu_2023__3_.jpg

Od lipca 2021 liczby konsumentów borówki wzrosła o ponad połowę (55%). Jest to najlepszy wynik wśród wszystkich owoców i warzyw w Polsce.

KANTAR_Wzrosty_w_lipcu_2023__4_.jpg

W przypadku borówki oznacza to, w liczbach bezwzględnych, wzrost o 5,5 mln, do wielkości 15,5 mln konsumentów. Jest to wynik porównywalny jedynie z malinami, które pozyskały 4,9 mln i w sumie mają w lipcu 20 mln konsumentów.

KANTAR_Wzrosty_w_lipcu_2023__5_.jpg

Jakie czynniki generują tak duże wzrosty?

- Polska jest jednym z czołowych producentów borówki. Dysponujemy nowoczesną infrastrukturą i kulturą upraw. Oferowanie borówki zawdzięczamy szerokiej strukturze odmianowej, od wczesnych do bardzo późnych oraz części plantacji pod osłonami. Co ważne, borówki są dostępne również w sprzedaży także zimą, mimo że z importu, spełniają ważną rolę w kształtowaniu nawyków żywieniowych i zakupowych. Przyzwyczajają konsumentów do ich dostępności i budują status produktu stałego w koszyku zakupów - dr Katarzyna Król, z ośrodka Niwa Hodowla Roślin Jagodowych.

Deklaracje konsumpcji w przypadku wielu gatunków owoców jagodowych były w lipcu wyższe niż w czasie pandemii. Przypomnijmy, że w początkach pandemii dodatkowe zakupy owoców generował strach i obawy o życie.

Jakie czynniki dziś generują wzrost? Na pewno rośnie zainteresowanie zdrowym odżywianiem i świadomość oferty "jagodowej sztafety". Socjologowie zawracają też uwagę na spadek siły nabywczej, inflacje, fakt, że więcej ludzi uważa, że warunki życia w Polsce pogorszą się niż poprawią. W tym kontekście, duże wzrosty ilości konsumentów owoców jagodowych (wielu gatunków) interpretują jako zakupy namiastki szczęścia - relatywnie taniej przyjemności, w obliczu braku możliwości zakupu rzeczy droższych.

Badania konsumpcji 2020-2023

Badania konsumpcji zleca Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, a realizuje Kantar we współpracy z agencją INSPIRE. Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Badania Kantar dowiodły, że borówka jest jednym z ulubionych owoców polskich konsumentów. Wyniki są imponujące, bo tylko w ciągu 3 lat zwiększyła się ponad dwukrotnie liczba osób spożywających borówki. Jest to budujące. Niezmiernie istotna jest również coraz większa świadomość prozdrowotnego oddziaływania tych owoców – wyjaśnia dr Katarzyna Król, Niwa Brzezna.

Więcej w materiale: Jedz borówki, a zobaczysz ten ulubiony superowoc świata nawet w nocy

Wzrost świadomości Polaków zawdzięczamy promocji i zaangażowaniu w nią środowisk opiniotwórczych. Powstała Fundacja Promocji Polskiej Borówki, szeroką działalność promocyjną wykonuje także Jagodowy Core Team oraz akcja medialna (także na plantacjach) „Czas na polskie superowoce!”. Dietetycy i plantatorzy angażują się w akcje-wyzwania, np. „szklana owoców jagodowych codziennie” albo #JagodoweCodziennie. Codziennie pojawiają się posty z przepisami, infografiki na temat prozdrowotnego oddziaływania owoców borówki na organizm itp. To wielka energia, która kształtuje świadomość konsumentów i podnosi wskaźniki konsumpcji. Brawo dla wszystkich zaangażowanych – podsumowuje dr Katarzyna Król.

Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

2a.JPG

Ostatnie badanie zrealizowano w dniach 14-19 lipca 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.


Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „Czas na polskie superowoce! V edycja”.

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.


tagi: borówka , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,