W 2022 r. wartość rynku HoReCa wzrosła z dwucyfrową dynamiką, wynika z najnowszego raportu PMR pt. „Rynek HoReCa w Polsce 2023. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2023-2028”. Stało się tak dzięki stopniowej odbudowie ruchu turystycznego i dobrej sytuacji na rynku pracy. Istotnym czynnikiem był również wzrost cen usług gastronomicznych, w związku z czym nominalnie dynamika wartości rynku HoReCa była znacznie wyższa niż ta w ujęciu realnym.
Wzrost cen zmienia zachowania Polaków i korzystanie z usług gastronomicznych
W 2022 r. wartość rynku HoReCa wzrosła z dwucyfrową dynamiką. Rok 2022 r. był jednak okresem szybkiego wzrostu inflacji, w związku z czym realna dynamika wartości rynku HoReCa była niższa niż ta w ujęciu nominalnym. Po rekordowym wzroście inflacji ogółem w 2022 r., według prognoz PMR, utrzyma się ona na zbliżonym (w ujęciu średniorocznym) poziomie w 2023 r. Inflacja cen usług gastronomicznych będzie rosła w tempie szybszym od inflacji ogółem.
Inflacja wpływa ograniczająco na rynek gastronomiczny w Polsce, a według cyklicznych badań PMR usługi gastronomiczne są jedną z pierwszych kategorii, na którą wydatki są ograniczane w sytuacji wzrostu cen.
Z drugiej strony, Polacy nie rezygnują całkowicie z wyjść do lokali gastronomicznych, a w szczególności nie zrezygnują całkowicie z wyjazdów turystycznych. Wprowadzają jednak pewne zmiany w swoich zachowaniach, na przykład wybierają tańsze lokale czy ograniczają liczbę zamawianych pozycji z menu (rezygnują z napojów, przystawek). W przypadku wyjazdów turystycznych, Polacy dopuszczają tańsze niż zazwyczaj opcje spędzenia urlopu/wakacji lub skrócenie czasu pobytu.
Cena kluczowa dla lokali gastronomicznych przy wyborze dostawcy
Wzrost cen oraz kosztów prowadzenia działalności stanowi główne wyzwanie dla firm działających na rynku HoReCa. Jak wynika z najnowszego badania firm gastronomicznych przeprowadzonego przez PMR na przełomie kwietnia i maja 2023 r., to właśnie wysokie koszty utrzymania lokalu, takie jak opłaty za media czy produkty żywnościowe, są obecnie największą barierą w prowadzeniu i rozwoju działalności gastronomicznej. W porównaniu do poprzedniej edycji badania, bariera ta uzyskała blisko 30 p.p. wyższe wskazanie. Nie dziwi więc, że w sytuacji rosnącej inflacji i wzrostu kosztów prowadzenia działalności, cena stała się jeszcze ważniejszym niż wcześniej kryterium wyboru dostawcy produktów dla lokali gastronomicznych.
W 2023 r. najważniejszym czynnikiem wyboru dostawcy były ceny oferowanych produktów, na które wskazało 90% respondentów. Na kolejnym miejscu uplasowała się jakość towaru (85%) i te dwa kryteria pozostają zdecydowanie kluczowe. Następne czynniki, takie jak szybkość i terminowość dostaw czy też szeroki wybór, otrzymały znacząco mniej wskazań.
Rok 2025 powinien być dobrym okresem na rynku kredytów...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.