Drogeria

Velvet CARE świętuje jubileusz 10-lecia

Wtorek, 01 sierpnia 2023
1 sierpnia 2023 Velvet CARE świętuje jubileusz 10-lecia i podsumowuje dekadę swojej działalności. W tym czasie spółka stale stawiała na rozwój zarówno mocy produkcyjnych, jak i skali dystrybucji w Polsce i zagranicą, udoskonalała oferowane produkty, wdrożyła strategię zrównoważonego rozwoju, a efektem tych działań jest szacowany na koniec 2023 roku prawie 6-krotny wzrost obrotów do poziomu 1,5 mld pln oraz umocnienie pozycji lidera w kategorii celulozowych produktów higienicznych w Polsce i jednocześnie wiodącego gracza w regionie Europy Środkowej.
Velvet CARE rozpoczęła działalność 1 sierpnia 2013 roku, ale jej siedziba i zakład produkcyjny, czyli papiernia w Kluczach szczyci się już 126-letnią historią. Firma powstała w wyniku wykupu menedżerskiego spółki zarządzanej dotąd przez amerykański koncern Kimberly-Clark. Transakcja ta była współfinansowana przez fundusz inwestycyjny Avallon Fund II. Kluczewska fabryka dysponowała wówczas 1 maszyną papierniczą o wydajności ok. 30 tys. ton bibułki rocznie oraz 6 liniami przetwórczymi, a wszystkie oferowane produkty konsumenckie jak papier toaletowy, ręczniki papierowe i chusteczki były sprzedawane jako produkty brandowe (pod markami takimi jak Velvet, apsik…, szast-prast czy Classic). Wraz ze zmianą właścicielską opracowano nową ambitną strategię rozwoju, której celem było osiągnięcie pozycji nie tylko wiodącej firmy w Polsce, ale również w Europie Środkowej.

Inwestycje i nowe plany na przyszłość

W ciągu ostatniej dekady inwestycje w rozwój parku maszynowego w zakładzie papierniczym w Kluczach zaowocowały 5-krotnym wzrostem mocy wytwórczych z poziomu ok. 30 tys. ton rocznie w 2013 roku do poziomu ok. 150 tys. ton rocznie. Punktem zwrotnym było nawiązanie współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym i dołączenie do Krakowskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w 2016 roku. Już rok później na terenie fabryki w Kluczach powstał nowoczesny magazyn wyrobów gotowych wysokiego składowania, w 2018 roku uruchomiono nowoczesną maszynę papierniczą MP7, zaś w 2021 roku kolejną maszynę papierniczą MP8. Dzięki aż 3 maszynom papierniczych możliwa jest obecnie produkcja bibułki higienicznej (tissue) na poziomie ok. 150 tys. ton rocznie. Bibułka ta to półprodukt umożliwiający produkcję dobrze znanych konsumentom produktów higienicznych jak papier toaletowy, ręczniki papierowe i chusteczki, a dzieje się to dzięki liniom przetwórczym. W zakładzie w Kluczach w 2013 roku było ich tylko 6, podczas gdy obecnie pracuje ich w fabryce już aż 16. Do końca marca 2026 roku Velvet CARE zainwestuje w kolejną maszynę papierniczą, a moce wytwórcze znacząco wzrosną - do ok. 210 tys. ton rocznie. W zakresie planowanej inwestycji jest też budowa na terenie zakładu nowoczesnego magazynu automatycznego oraz dwóch nowych biurowców.

Kompleksowa oferta i nowe rynki

W chwili powstania firmy asortyment Velvet CARE ograniczał się do wyrobów brandowych, głównie marki Velvet, lidera w kategorii produktów higienicznych w Polsce. Sytuacja ta jednak szybko się zmieniła - nawiązano współpracę z największymi sieciami handlowymi i podpisano pierwsze kontrakty na produkcję marek własnych. Nowe możliwości otworzyły się także dzięki rozwojowi eksportu. Obecnie stanowi on ok. ¼ obrotów firmy, a produkty z kluczewskiej fabryki są oferowane już na ok. 30 rynkach, głównie europejskich. Realizując ambitne plany rozwoju regionalnego, w 2020 roku firma Velvet CARE przejęła największego czeskiego producenta wyrobów higienicznych – firmę Moracell. Dzięki temu wzmocniono pozycję Velvet CARE jako znaczącego gracza na rynku wyrobów higienicznych w Europie Środkowej. Kolejny filar biznesu Velvet CARE to rynek instytucjonalny. Na klientów biznesowych czeka obecnie szerokie portfolio wyrobów pod marką VelvetCARE Professional - nie tylko papiery toaletowe i chusteczki, ale także czyściwa przemysłowe i prześcieradła jednorazowe. Kluczewska fabryka spełnia wysokie standardy środowiskowe, a firma Velvet CARE oferuje produkty które realizują założenia ecodesignu (np. w zakresie certyfikacji produktów, nowych opakowań czy formatów) oraz innowacyjne kategorie higieniczne jak nawilżany papier toaletowy. Przez 10 lat działalności Velvet CARE, między innymi dzięki marce Velvet, penetracja kategorii nawilżanego papieru toaletowego w Polsce wzrosła z poziomu około 4 proc. do ponad 23 proc.1, a nowoczesny standard higieny toaletowej zagościł na dobre w polskich łazienkach.

Odpowiedzialny rozwój firmy zgodnie ze strategią ESG

W 2020 roku firma Velvet CARE ogłosiła strategię Eco Agenda 2025, w ramach której zadeklarowała swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój w harmonii ze środowiskiem, zaś w maju 2023 roku opublikowano pierwszy raport ESG przygotowany w odniesieniu do wytycznych GRI (Global Reporting Initiative), by dotrzeć z informacjami o spółce do szerokiego grona interesariuszy. Licząc od 2013 roku zmniejszono zużycie plastiku o 45 proc., zużycie wody o 52 proc. oraz ograniczono poziom emisji dwutlenku węgla o 49 proc. – w przeliczeniu na 1 tonę produkcji. Wprowadzono też nowe, ekologiczne rozwiązania w specyfikacjach produktów – papierów toaletowych, ręczników i chusteczek. Firma w swoich działaniach realizuje założenia gospodarki obiegu zamkniętego, prowadzi kalkulacje śladu węglowego oraz opracowuje strategię dojścia do neutralności węglowej (carbon neutrality) do roku 2030. Velvet CARE szczyci się wieloma certyfikatami, które potwierdzają zaangażowanie spółki zrównoważony rozwój i stałe podnoszenie standardów.

Spektakularny rozwój biznesu - liczby mówią za siebie

Tak wszechstronne działania i inwestycje umożliwiające wzrost mocy produkcyjnych, skali dystrybucji oraz wdrożenie strategii ESG odpowiadającej oczekiwaniom konsumentów i partnerów biznesowych przynoszą ambitne rezultaty w postaci znaczącego wzrostu obrotów w ciągu ostatniej dekady, z poziomu 217 mln pln w 2013 roku do szacowanego na koniec 2023 roku poziomu 1,5 mld pln. Jednocześnie przez 10 lat liczba pracowników Velvet CARE wzrosła od ponad 200 do prawie 900 osób. W tym czasie powstały nowe magazyny, linie przetwórcze i 2 nowoczesne maszyny papiernicze. W rezultacie Velvet CARE - firma o polskich korzeniach, zaczynając jako jeden w wiodących graczy w Polsce stała się liderem swojej branży nie tylko w kraju, ale w regionie Europie Środkowej.

„10 lat minęło jak mrugnięcie oka. Za nami wielki sukces, napisaliśmy razem piękną historię, ale nie był to cud, nic nie stało się przez przypadek, nic nie zostało nam dane w prezencie. To ciężka praca całego zespołu – obecnych pracowników oraz tych, którzy byli częścią tej wspaniałej historii. Patrząc z perspektywy mijającej dekady, jestem niezmiernie dumny z Velvet CARE, jej menedżerów i wszystkich pracowników. Dziękuję za pracę i zaangażowanie wszystkim, którzy tworzą Velvet CARE teraz, a także tym, którzy przed 2013 rokiem budowali nasze fundamenty w czasach Kluczewskich Zakładów Papierniczych (KZP), International Paper (IP), Kimberly-Clark (K-C). Chciałbym też podziękować wszystkim osobom i firmom, dzięki którym przez ostatnie 10 lat mogliśmy wspólnie realizować nasze śmiałe ambicje. Szczególnie dziękuję wszystkim partnerom w biznesie i kontrahentom, organom administracji na szczeblu lokalnym i regionalnym, bankom finansującym nasz rozwój m.in. EBOR oraz BNP Paribas, partnerowi regionalnemu – Krakowskiemu Parkowi Technologicznemu, a także obu funduszom inwestycyjnym, czyli Avallon MBO oraz Abris Capital Partners, które zaufały nam i uwierzyły, że plany i marzenia zespołu menedżerów mają szansę stać się rzeczywistością.” – dodaje Artur Pielak, prezes zarządu Velvet CARE.



Źródło: Velvet CARE
Fot: mat. prasowe



1 Źródło: Velvet CARE Sp z.o.o za GfK Polonia, Panel Gospodarstw Domowych, Kategoria: Papier Toaletowy Mokry, Grupa Populacyjna: Cała populacja gospodarstw domowych w Polsce, Rynek: Cała Polska, Fakt: penetracja %: % gospodarstw domowych, który kupił produkt chociaż raz w analizowanym okresie, Okres: 2012, 2022



tagi: Velvet CARE , jubileusz , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,