Kategorie produktów

Przekąski w różnych odsłonach

Wtorek, 18 lipca 2023 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 07/209. Lipiec 2023
W podróży, podczas górskich wędrówek, odpoczynku nad morzem czy na rowerowej wycieczce – mały głód może nas dopaść w każdym miejscu i czasie! Wybawieniem są przekąski, które występują w wielu wariantach i dają ciekawe możliwości. Zarówno słodkie, jak i słone propozycje znajdują się na paragonach klientów także latem.
Przekąski niewątpliwie zajmują ważne miejsce na liście zakupów. Podczas gdy żywność nadwyręża domowy budżet konsumentów, na przekąski zawsze znajdą się środki.

Coś więcej niż zaspokojenie głodu1

Przekąski służą przede wszystkim zaspokojeniu głodu między posiłkami. Natomiast to nie jedyna ich funkcja. Konsumenci są przywiązani do ulubionych przekąsek, traktują je niekiedy jako nagrodę i oczekują, by zaspokajały różne potrzeby żywieniowe – to wnioski z raportu „State of snacking 2022”. 75% konsumentów przyznaje, że zakupy spożywcze bardziej nadwyrężają ich portfele niż przekąski – na nie zawsze są środki w ich budżetach. Jeśli chodzi o zaspakajanie różnych potrzeb żywieniowych, 84% konsumentów twierdzi, że przekąski powinny to uwzględniać.

Nie bez znaczenia jest marka wybieranych przekąsek przy czym cena odchodzi na dalszy plan. 67% konsumentów woli kupić mniejsze ilości ulubionej przekąski danej marki niż kupić alternatywny produkt nawet jeśli byłby tańszy. Z kolei 61% zrobi wszystko aby znaleźć swoją ulubioną przekąskę. 63% dodatkowo zapłaciłoby więcej, by móc kupić ulubione przekąski z dzieciństwa.

Jakie są powody sięgania po małe słodkie lub słone przysmaki? 78% konsumentów podjada przekąski regularnie uważając je jako nagrodę lub formę rozpieszczania się. Dla poczucia komfortu po przekąski sięga 77%. 64% konsumentów uważa, że przekąski pomagają przetrwać trudne czasy. 6 na 10 osób wierzy, że pomagały one oderwać myśli od trudnej sytuacji na świecie.

Co ma znaczenie w sprzedaży?

Mnogość i różnorodność przekąsek na rynku może przyprawić o zawrót głowy. „Producenci żywności dobrze rozpoznają trendy i oczekiwania konsumentów, wiedzą też dobrze, że w dużej mierze ich produkt może przekonać klienta do wyboru już samym opakowaniem” – mówi Anna Zdzieszyńska, National Sales Manager w ASM Sales Force Agency. Co więc jest teraz na topie? Zarówno słodkie, jak i słone przekąski mają swoje grona zwolenników, a przywiązanie do konkretnej marki lub smaku pozostaje istotnym czynnikiem wyboru i podejmowania decyzji. „Wśród najczęściej wybieranych przekąsek wciąż najpopularniejsze są paluszki, kabanosy, ale również musy owocowo-warzywne, batoniki, w tym z owocami oraz jogurty. Coraz częściej jednak na popularności zyskują tzw. „zdrowe” przekąski, w których cukier zastępuje się np. słodzikami lub naturalnymi składnikami, jak miód czy suszone owoce. Producenci wiedzą, że pożądany smak i zaspokojenie głodu mogą uzyskać z wykorzystaniem naturalnych składników, które nie dostarczą nam jedynie pustych kalorii” – zaznacza Anna Zdzieszyńska.

Przy wyborze przekąsek ważny jest ich wygląd, rozmiar oraz lokalizacja w sklepie. Jest także grupa klientów, którzy zwracają uwagę na sposób i łatwość otworzenia opakowania danej przekąski. „Jeśli folia lub papier będą się źle rozrywać, powodując kruszenie lub niszczenie przekąski, można być pewnym, że klienci wybiorą inne rozwiązania. Sama lokalizacja przekąsek ma także istotne znaczenie. Zwykle można je znaleźć tuż przed linią kas lub przy samej kasie – ma to zaoszczędzić czas i ułatwić wybór. Wielkość produktu i sposób jego opakowania ma znaczenie dla tych wszystkich, którzy są w ruchu, wędrują z plecakami itp. Projekt opakowania, wykorzystany materiał, użyte kolory i napisy, nazwa lub hasło są obecnie nie mniej istotne od smaku i składu danej przegryzki. Często, to właśnie one mogę zdecydować o wyborze konsumenckim, nawet w ciągu krótkiej sekundy, z których każda jest cenna, gdy dopadnie nas nawet mały głód” – wymienia ekspertka ASM Sales Force Agency.

Wybory Polaków

Według Listonic popyt na słone przekąski w ciągu roku utrzymuje się na wysokim poziomie. Wzmożone zainteresowanie zakupem produktów z tej kategorii występuje wiosną, w wakacje oraz w grudniu. W 2022 roku użytkownicy Listonic po słone przekąski, takie jak chipsy, chrupki, paluszki, orzeszki, krakersy i popcorn sięgali niemalże 5% częściej niż w roku 2021.

Spośród słonych wariantów najbardziej popularne są chipsy i chrupki. Ich wzmożona sprzedaż w ciągu roku występuje podobnie jak całej kategorii – przypada w lipcu oraz w grudniu. Na drugim miejscy pod względem popularności znajdują się paluszki. W ich przypadku wahania popytu występują podobnie jak w przypadku całej kategorii, natomiast liczba wzmianek na listach zakupów jest znacząco mniejsza niż chipsów i chrupek.

Wśród słonych przekąsek znajdują się także krakersy, mieszkanki słonych ciasteczek czy precelki. Według Kantar Polska2, krakersy i mieszanki słonych ciasteczek częściej niż raz w tygodniu spożywa ponad 5% respondentów. Raz w tygodniu ten rodzaj przekąsek podjada prawie 17%, 2-3 razy w miesiącu 34%, z kolei raz w miesiącu lub rzadziej ponad 43%. Najczęściej wybieraną marką w tym przypadku jest Lajkonik z pozycjami takimi jak Krakersy super, Krakowskie talarki, Krakersy koktajlowe, Krakersy cebulkowe czy sezamowe.

Paluszki oraz precelki częściej niż raz w tygodniu spożywa ponad 8% konsumentów, raz w tygodniu ponad 22%, 2-3 razy w miesiącu 35% oraz raz w miesiącu lub rzadziej 34%. Według Kantar Polska w tej kategorii najczęściej wybieraną marką jest także Lajkonik. Paluszki tej marki wybiera ponad 54% respondentów. Kolejne miejsce zajmują Paluszki Beskidzkie Aksam (21,36%), Precelki Lajkonik (17,29%) oraz Paluszki Lubelskie Lubella (9,80%).

Wśród słodkich pozycji szybką i poręczną przekąską są wszelkiego rodzaju batoniki i wafelki. Te pierwsze 3-4 razy w tygodniu spożywa 10% respondentów, 2 razy w tygodniu 17%, raz w tygodniu 18% a 2-3 razy w miesiącu 28%. Do najczęściej wybieranych marek według Kantar Polska należą: Snickers (25,1%), Pawełek (18,6%) Twix (13,4%), Mars (12,5%), Lion (12,4%), Bounty (11,1%) oraz 3Bit (10,4%).

Kolejna kategoria, czyli wafle w czekoladzie, spożywana jest 3-4 razy w tygodniu przez ponad 8% respondentów, 2 razy w tygodniu przez ponad 15%, raz w tygodniu przez 17% a 2-3 w miesiącu przez pond 30%. Najczęściej w koszykach Polaków lądują wafle w czekoladzie marki Grześki (41,8%). Na podium znalazła się także marka Prince Polo (39,4%) oraz Princessa (18,8%). Znaczące marki to także Góralki, które wybiera ponad 17% konsumentów oraz Kinder Bueno, lądujące w koszykach ponad 13% respondentów.

W sprzedaży batonów i wafelków istotne znaczenie mają sklepy małoformatowe do 300 mkw. Według CMR w 2022 roku odpowiadały one za sprzedaż ok. 40% opakowań produktów z tej kategorii.

Małe, poręczne, wygodne w spożyciu – zaletą przekąsek jest to, że można po nie sięgnąć w każdym miejscu i czasie. Okazji do chwycenia po „małe co nieco” w wakacje z pewnością nie zabraknie dlatego w sklepach powinny być szczególnie widoczne.

Monika Książek
Redaktor



1 źródło: Mondelēz International State Of Snacking 2022 Global Consumer Snacking Trends Study.
2 źródło: Kantar Polska, TGI, kwiecień 2022-marzec 2023 r.




tagi: przekąski , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,