Wspomniane owoce określane są na świecie mianem superfruits. By w pełni wykorzystać ich potencjał oraz walory, warto zapewnić im odpowiednie warunki w każdym obszarze dystrybucji i handlu.
Jakość
Mówiąc o jakości owoców trzeba sobie uzmysłowić, że inaczej jakość postrzega producent czy dostawca owoców, inaczej hurtownik czy detalista, a jeszcze inną percepcję jakości ma finalny konsument. Dla tego ostatniego największe znaczenie ma wygląd owoców i ich smak. Dla handlowców ważna jest powtarzalność produktów w danej partii i ich trwałość. Jedno jest pewne – im lepsze wyjściowe parametry jakościowe, tym lepiej dla wszystkich.
Producenci owoców jagodowych nie tylko podwyższają jakość pozbiorczą, ale coraz świadomiej angażują się też w budowanie pozytywnego wizerunku owoców. Jest to najbardziej zauważalne na początku sezonu – wtedy, gdy owoce danego gatunku wchodzą na rynek. Plantatorzy wiedzą, że jeśli będą one np. zbyt wcześnie zebrane, nie w pełni dojrzałe, a tym samym nie uzyskają dobrego smaku, konsument zamiast się do nich przekonać – zrazi się i nie będzie realizował kolejnych zakupów. Jakość owoców po zerwaniu już nie wzrasta. Dlatego liczy się czas.
Łańcuch chłodniczy
W praktykę produkcji owoców jagodowych wpisało się jak najszybsze schłodzenie owoców po ich zebraniu. Popularne jest powiedzenie: „Im szybciej schłodzone – tym dłużej świeże”. W wielu dużych gospodarstwach wdraża się wewnętrzne procedury, które nakazują, by w ciągu 30 minut, a maksymalnie jednej godziny od zerwania owoców, zostały one umieszczone w chłodni. Czemu to takie ważne? Ponieważ czas wpływa na utrzymanie parametrów jakościowych. Dlaczego jeszcze kilka lat temu truskawki były owocami tylko sezonowymi oferowanymi w maju i czerwcu? Ponieważ zaraz po zebraniu trafiały na lokalne targowiska i ryneczki, często leżały jeszcze kilka godzin w słońcu, zanim trafiły do konsumenta. Mimo, że ciągle świeży, to taki owoc jest „zmęczony”. Szybkie schłodzenie, ale też utrzymanie odpowiednio niskiej temperatury w ciągu całego procesu transportu i dystrybucji – mają kluczowe znaczenie dla utrzymania parametrów jakościowych.
Także w sklepach można obserwować dobry standard przetrzymywania i eksponowania owoców jagodowych w ladach lub szafach chłodniczych. To zapewnia utrzymanie jakości, przedłuża trwałość i pozwala zminimalizować starty związane z wycofaniem owoców.
Opakowania
Opakowanie powinno zapewnić jak najlepsze wyeksponowanie owoców oraz chronić je przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi. Dobrze jeśli jest ono praktyczne i ergonomiczne. W handlu owocami jagodowymi obowiązuje prosta zasada – im droższe są owoce, tym w mniejszych opakowaniach się je oferuje. Coraz powszechniejsze w handlu tymi produktami są opakowania zgrzewane folią (flow pack, traysealer). Owoce są w nich w pełni bezpieczne, nie mogą być przesypywane ani dotykane. Inną opcją są opakowania zamykane wieczkiem. Jest to jednocześnie wygodne i wręcz preferowane opakowanie przez np. mniejszych odbiorców, ponieważ w przypadku uszkodzenia pojedynczych owoców, można otworzyć pojemnik i je usunąć. Na pewno nie powinno się ich sprzedawać luzem.
Owoce jagodowe w ostatnich latach stały się produktem „codziennego pożądania”. W lutym sięga po nie 20 mln Polaków, w sierpniu 98% dorosłych i najprawdopodobniej tyle samo dzieci. Nic zatem dziwnego, że wiele podmiotów handlowych chce je mieć w całorocznej ofercie, a w okresach, gdy są oferowane z polskich plantacji – wszyscy. Postrzeganie ich jakości zależy od continuum działań, które wymagają współpracy. Początek to kompetencje produkcyjne, w tym związane z polityką odmianową i stabilizacją wolumenów. Dalej, stałe obniżenie temperatury całego łańcucha dystrybucji, w tym ekspozycji w sklepie. Aż po innowacyjność i promocję pojęcia „polskie superowoce”. Nigdzie na świecie nie produkuje się tak wielu gatunków owoców jagodowych i w tak znaczących ilościach, jak w Polsce. Są one charakterystyczne dla naszego klimatu. Mamy wszystko, by łańcuchy dostaw schładzać, a łańcuchy wartości rozgrzewać. Zyskać na tym mogą wszyscy.
Mariusz Podymniak, Jagodowy Core Team, jagodnik.pl
1 źródło: Kantar Public, Narodowe Badania Konsumpcji Owoców i Warzyw, 2020-2023. WczorajNaTalerzu.pl
tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...