Drogeria

Wielkie pranie na najwyższym poziomie

Poniedziałek, 17 lipca 2023 Autor: Monika Książek ,
Płyny, kapsułki, proszki, żele do prania, a także środki do płukania czy odplamiacze, wybielacze i chusteczki zapobiegające farbowaniu – oferta środków do prania jest szeroka. Producenci oferują dużo więcej niż skuteczność produktu, rynek rozwija się w oparciu o innowacyjne formuły, piękne i długo utrzymujące się zapachy oraz ekologiczne i bezpieczne opakowania.
Kapsułki, proszki oraz płyny i żele do prania są kategoriami, które szybko rozwijają się na rynku. W ostatnim czasie jednak na szczególną uwagę zasługują kapsułki do prania, które zdobywają coraz więcej udziałów w kategorii środków piorących. W końcu to nowoczesny i wygodny środek o wysokim stężeniu w biodegradowalnej powłoce zapewniający jakość czyszczenia.

Rynek w liczbach

Rynek produktów do prania według NielsenIQ1 generuje rocznie ok. 2,9 mld zł wartości sprzedaży. W roku 2021 zmiany w wartości i wolumenie sprzedaży nie przekroczyły 1%. Biorąc pod uwagę poszczególne jego segmenty widać, że zachowania konsumentów związane z praniem ulegają pewnym zmianom.

Klasyczne proszki do prania cieszą się coraz mniejszym zainteresowaniem, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym odnotowują spadki. W 2021 roku sprzedaż wartościowa proszków do prania zmniejszyła się o 9%. Cały segment odpowiada za 32% wartości sprzedaży całej kategorii środków do prania. Ich miejsce zastępują kapsułki oraz żele/płyny do prania. Kapsułki do prania w 2021 roku osiągnęły 37% udziału w rynku, obecnie zbliżają się niemal do połowy. Płyny do prania z kolei w 2021 roku stanowiły 25%, natomiast żele do prania 12%.

Produkty do prania te zapakowane w pudełka sprzedają się najlepiej. Kolejne miejsce jeśli chodzi o opakowania zajmują torby. Środki do prania w butelkach zajmują trzecie miejsce w tym przypadku.

Produkty piorące do tkanin kolorowych według NielsenIQ obejmują 2/3 całej wartości sprzedaży. 1/3 to produkty do kolorów mieszanych (17%) oraz do białych (12%). Co ciekawe produkty do tkanin kolorowych zwiększają swój udział co świadczy o marginalizowaniu pozostałych typów.

„Pomimo, że najwięcej wydajemy na kapsułki, proszki i żele do prania (63% wartości sprzedaży) to ten segment pod kątem sprzedaży wartościowej maleje (spadek o 2% rok do roku). Coraz więcej natomiast wydajemy na dwie pozostałe kategorie rynku produktów do prania czyli płyny do płukania (27%) oraz dodatki typu zmiękczacze, wybielacze, odplamiacze czy „wyłapywacze” kolorów (9%), które rosną zarówno w wartości jak i wolumenie sprzedaży” – mówi Barbara Nesterowicz, Senior Client Consultant w NielsenIQ.

Biorąc pod uwagę dane CMR ze sklepów małoformatowych, w pierwszym kwartale 2023 roku vs. I kwartał 2022 r. w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedaż detergentów do prania zanotowała wzrost wartości sprzedaży o 15%. Również w dłuższym okresie kwiecień 2022 – marzec 2023 r. vs. kwiecień 2021 – marzec 2022 r. nastąpił wzrost wartości sprzedaży o blisko 8%. „Najwyższy wzrost wartości sprzedaży w I kwartale 2023 roku dotyczył płynów i żeli do prania. W przypadku tej kategorii również wolumen sprzedaży był większy niż rok wcześniej. Z kolei w przypadku proszków do prania wolumen sprzedaży odnotował spadek, również mniejsza była liczba sprzedanych opakowań kapsułek do prania w I kwartale 2023 r. względem I kwartału 2022 r.” – informuje Joanna Gackowska-Paszkiewicz, analityczka danych sprzedażowych, CMR.

Co kryje się w środkach piorących?

Kapsułki do prania – wciąż zyskujące na popularności – to wygodny i skuteczny środek piorący. Większość tego typu detergentów zawiera dwu – lub trzykomorowe opakowanie, które odseparowuje od siebie poszczególne składniki, w tym zazwyczaj: środek piorący, odplamiacz oraz płyn do płukania. Żelowa forma kapsułek sprawia, że podczas kontaktu z wodą wszystkie ze składników łączą się ze sobą. Dzięki skoncentrowanej formule dobrze radzą sobie z zabrudzeniami i jednocześnie pielęgnują tkaniny. Wybór kapsułek do prania jest dość różnorodny. W sklepach możemy odnaleźć detergenty uniwersalne, zapachowe, przeznaczone do tkanin białych lub kolorowych.

Proszek do prania to mieszanina substancji takich jak związki powierzchniowo czynne, związki zmiękczające wodę, enzymy oraz środki wybielające. Środki powierzchniowo czynne, anionowe i niejonowe rozbijają brud na drobne cząsteczki i usuwają go z włókien tkaniny. Enzymy rozkładają trudne do usunięcia plamy. Fosforany, zeolity, polikarboksylany z kolei zmiękczają wodę i zapobiegają powstawaniu osadów w pralce. Do tego wiele innych składników mających ważne zadanie. Proszki do prania zawierają także składniki, które umożliwiają utrzymanie żywych kolorów tkanin dłużej, jak również kompozycje zapachowe, które zapewniają odczucie świeżości. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów proszków do prania: uniwersalne, do kolorów, do czarnego, do białego, ekologiczne bez szkodliwych dla środowiska fosforanów, chloru, syntetycznych barwników, zapachów i wybielaczy, hipoalergiczne proszki dla alergików i osób z AZS czy do prania ubrań dzieci i niemowląt.

Żele do prania to kolejne środki piorące charakteryzujące się delikatnym i efektywnym działaniem. To połączenie proszku oraz płynu do prania. Środki takie mają zwiększoną gęstość, a to ułatwia wypłukiwanie produktu z tkanin. Dzięki dobrej rozpuszczalności dobrze sprawdzają się przy krótkich programach prania w pralkach automatycznych. Są one również bardzo wydajne, już niewielka ilość żelu wystarczy przy dużym praniu.

Dane sprzedażowe

Według CMR proszki do prania są kategorią o najwyższej dostępności w sklepach małoformatowych, w pierwszym kwartale bieżącego roku można było je kupić w 7 na 10 placówek, a klienci mogli wybierać z blisko 5 wariantów. Płyny i żele do prania dostępne były w co drugim sklepie, a w ofercie pojawiały się średnio 3 produkty z tej kategorii. Kapsułki do prania można było znaleźć w 4 na 10 sklepów, mając do wyboru 2 warianty.

„Wśród detergentów do prania na paragonach w sklepach małoformatowych do 300 mkw. najczęściej pojawiają się produkty Procter & Gamble oraz Henkel. Spore znaczenie mają również produkty marek własnych. Najczęściej kupowanym produktem w pierwszym kwartale 2023 roku był proszek do prania Vizir Kolor 4W w pudełku 260 g.” – mówi Joanna Gackowska-Paszkiewicz z CMR.

Płyny do płukania tkanin

Ten rodzaj detergentów do prania ma za zadanie zmiękczyć tkaniny i nadać im zapach. Płyny do płukania zawierają w składzie środki powierzchniowo czynne, substancje zapachowe i barwniki. Bez niego ubrania po praniu byłyby sztywne i nieprzyjemne w dotyku. Ponadto płyny do płukania chronią przed nadmiernymi zagnieceniami ubrań, zabezpieczają włókna tkanin, zapobiegają blaknięciu kolorów, przyspieszają suszenie ubrań i ułatwiają prasowanie.

Jak wynika z danych CMR, wartość sprzedaży płynów do płukania tkanin w sklepach małego formatu wzrosła w pierwszym kwartale 2023 roku o 19% względem analogicznego okresu rok wcześniej. Jednocześnie płyny do płukania zanotowały spadek wolumenu sprzedaży o 3%. Jak wskazuje Joanna Gackowska-Paszkiewicz, jest to kategoria, którą można było znaleźć w 7 na 10 sklepów tego formatu, a w ofercie było średnio 6 wariantów. „Na paragonach najczęściej pojawiały się produkty o pojemności 1 l. Produktem o największych w tej kategorii udziałach w wartości sprzedaży był w pierwszym kwartale bieżącego roku płyn zmiękczający do płukania tkanin Lenor Spring Awakening w opakowaniu 930 ml” – dodaje.

Wybór nie należy do najłatwiejszych, bo czynników skłaniających do zakupu jest wiele. Pranie jednak to praktycznie codzienny obowiązek wykonywany w każdym domu. Dzięki rozwojowi kategorii sama czynność staje się przyjemnością a efekty przerastają oczekiwania. Piękny, długoutrzymujący się zapach, usunięcie zabrudzeń, skuteczność nawet w niskich temperaturach czy ochrona tkaniny i dłuższe użytkowanie ulubionych ubrań – pranie wkroczyło na wyższy poziom.

Monika Książek
Redaktor



tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,