Kategorie produktów

Ulepszone formuły – dla klienta i środowiska

Poniedziałek, 17 lipca 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 07/209. Lipiec 2023
Henkel stale pracuje nad udoskonalaniem produktów, po to by zyskiwały dodatkowe funkcjonalności. Dzięki temu wiele marek z portfolio to liderzy w swoich kategoriach. O działaniach wpływających na wysoką pozycję na rynku, zrównoważonej produkcji oraz planach na przyszłość opowiada Patricjus Ziecik, Dyrektor Marketingu Działu Laundry & Home Care, Henkel Polska.
Henkel oferuje szeroki przekrój preparatów piorących od kapsułek, po proszki i płyny. Proszę opowiedzieć o tej kategorii produktowej.

Zależy nam na umocnieniu naszej pozycji poprzez udostępnianie ulubionych produktów konsumentów w różnorodnych formach i przystępnych cenach. Obecnie środki do prania w postaci proszków i kapsułek cieszą się u nas podobnym poziomem zainteresowania. Proszki wybiera 40% konsumentów, kapsułki odpowiednio 40% i żele 20%. Wiele naszych marek to liderzy w swoich kategoriach jak chociażby Persil, stosowany do głębokiego czyszczenia, czy Perwoll, który odnawia kolory, a także wzmacnia i wygładza włókna tkanin.

Stale pracujemy nad ulepszaniem naszych produktów, po to by zyskiwały dodatkowe funkcjonalności. W ostatnim półroczu wprowadziliśmy nową formułę Persila – dodaliśmy enzym, który wnika głęboko we włókna, aby rozpuścić i usunąć najtrudniejsze plamy, a następnie jeszcze głębiej we wnętrze pralki skutecznie niwelując nieprzyjemne zapachy. Tym samym konsument, robiąc pranie, może równolegle dbać o swój sprzęt domowy. Dwie korzyści w jednym.

Dążymy do tego, aby wszystkie produkty naszych marek posiadały również ulepszoną, bardziej przyjazną formułę dla środowiska. Dobrym przykładem są produkty z formułą biodegradowalną. Tutaj nasze najbardziej zaawansowane marki to Perwoll, Persil i Silan. Perwoll zawiera min. 90%, Persil min. 92%, a Silan min. 97% biodegradowalnych składników.

Produkty do prania to kategorie niezbędne w każdym gospodarstwie domowym. Jakie trendy widoczne są w tym segmencie? Czym kierują się konsumenci w swoich wyborach zakupowych?

Zauważalne jest, że inflacja spowodowała polaryzację społeczeństwa, co znajduje również swoje odbicie w zachowaniach konsumenckich. Z jednej strony mamy grupę osób z tendencją do oszczędzania, które kupują częściej mniejsze opakowania, a w ramach danej marki przerzucają się na mniej wygodne, ale tańsze produkty. Z drugiej strony mamy konsumentów, którzy nie czują, że muszą oszczędzać i tutaj króluje wygoda. W tej grupie prym wiodą kapsułkowe środki chemiczne, których użycie jest dużo szybsze i łatwiejsze. Szczególnie ta grupa coraz częściej stara się również żyć bardziej ekologicznie w domu. W tym też wspomagają ich bardziej wydajne i skoncentrowane produkty, aktywne w niskich temperaturach. To zrozumienie koncentracji produktu też tutaj ma duże znaczenie, ponieważ skoncentrowany produkt pozwala realnie zmniejszyć ślad węglowy w transporcie, dlatego staramy się edukować konsumentów w tym obszarze, że mniej znaczy więcej.

Zrównoważony rozwój – wyzwanie czy szansa? Czy da się pogodzić produkcję środków chemicznych i kosmetycznych z nurtem proekologicznym?

Przede wszystkim dbamy, by zrównoważony był cały proces produkcji na każdym etapie. Nawet nasza fabryka w Raciborzu, gdzie produkujemy proszki i żele do prania oraz płyny zmiękczające do tkanin na potrzeby rynku polskiego oraz kilkunastu innych krajów w regionie CE, korzysta w swoich procesach produkcyjnych wyłącznie z zielonej energii.

Niezależnie od tego, jaki produkt wprowadzamy na rynek, ma on z założenia przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju. Mamy na uwadze każdy etap cyklu życia naszych produktów, więc zależy nam na tym, aby nie tylko formuły i skład samego produktu to założenie spełniały, ale również opakowania.

Na chwilę obecną coraz więcej naszych opakowań jest tworzonych z materiałów pochodzących z recyklingu. Pracujemy również nad tym, by coraz więcej opakowań nadawało się do przetworzenia. Na przykład w produktach Perwoll wszystkie butelki PET są wytwarzane z jednego transparentnego plastiku dla wszystkich wariantów i owijane kolorową etykietą foliową tzw. sleeve, którą łatwo oddzielić od butelki przed sortowaniem zużytych opakowań. To rozwiązanie jeszcze bardziej poprawiło jakość recyklingu tych konkretnych opakowań, ponieważ transparentny plastik dużo łatwiej można przetworzyć od barwionego. Te transparentne butelki zawierają już 75% surowca pochodzącego z recyklingu.

Jakie plany rozwojowe na najbliższe miesiące ma Henkel Polska?

Jako firma dalej będziemy szukać takich rozwiązań, które będą odpowiadać zarówno na obecne, jak i przyszłe trendy i potrzeby naszych klientów. Mamy świadomość, że na decyzję konsumenta ma również wpływ siła marki, którą od lat wybiera, i jej autentyczność w stosunku do głoszonych wartości, dlatego będziemy kontynuować również wiele naszych społecznych akcji jak, chociażby #RethinkFashion. Jest to długoletnia inicjatywa marki Perwoll, która promuje odpowiedzialną konsumpcję mody. Jej kolejną odsłonę zorganizowaliśmy w czerwcu razem z Maciejem Zieniem w formie pokazu. Przed nami również inne inicjatywy. Patrząc, chociażby na przełom czerwca i lipca można nas spotkać w Tatrach, gdzie dołączyliśmy z całym naszym portfolio marek do akcji Czyste Tatry ekoMałopolska, organizowanej przez Stowarzyszenie Czysta Polska.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska


tagi: Henkel Polska , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,