Z rynku FMCG

Rośnie reprezentacja kobiet na stanowiskach kierowniczych w Brown-Forman Polska

Wtorek, 11 lipca 2023
Anita Jankowska / Agnieszka Wisełka / Katarzyna Bielawska
Rośnie aktywność i obecność kobiet w zawodach do tej pory zdominowanych przez mężczyzn. Rosnąca reprezentacja kobiet jest widoczna w handlu, usługach, opiece oraz sprzedaży na poziomie stanowisk specjalistycznych. - W ostatnim czasie coraz więcej kobiet awansuje w zespołach sprzedażowych, prezentując szeroki zakres kompetencji, osiągając bardzo mocne i wymierne wyniki na wyższych stanowiskach kierowniczych – dodaje Dorota Pałysiewicz, dyrektor HR w firmie Brown-Forman Polska, amerykańskim koncernie zajmującym się dystrybucją znanych marek (m.in. Jack Daniel’s, Finlandia Vodka).
Kobiet w branży alkoholowej wcale nie jest tak mało, jakby się mogło wydawać. Branża alkoholowa to nie tylko produkcja, ale też sprzedaż. Dziś udział kobiet w działach sprzedaży branży alkoholi i piwa to średnio ponad 30 proc. Dane rynkowe wskazują, że mediana dla udziału kobiet wśród pracowników branży piwnej to ok. 20 proc., przy czym w niektórych działach panie stanowią ponad połowę zatrudnionych – w marketingu, finansach (>60%), a w dziale personalnym (>60%).

Potwierdzeniem są awanse kobiet na stanowiskach kierowniczych w dziale sprzedaży w Brown-Forman Polska. Od maja br. Anita Jankowska objęła stanowisko nowego Channel Managera Rynku Tradycyjnego a Katarzyna Bielawska (po 7 latach pracy w firmie) objęła stanowisko Channel Managera Rynku nowoczesnego. Nowym Marketing Managerem ds. Marek Super Premium została Agnieszka Wisełka, wcześniej wspierająca dział sprzedaży jako Trade Marketing Manager.

Katarzyna Bielawska odpowiada obecnie za realizację strategii sprzedaży wszystkich marek znajdujących się w portfolio firmy na rynku polskim (m.in. Jack Daniel’s, Finlandia Vodka i Woodford Reserve, Benriach jak również nowej marki – Gin Mare). Wcześniej tworzyła m.in. strategię takich kanałów jak convenience, cash&carry, sieci detalicznych a ostatnimi czasy kanału dyskontowego. - Brown-Forman Polska wspiera każdego pracownika w rozwoju, albo w ramach obecnego stanowiska albo przez rozwój kompetencji spoza obszaru ekspertyzy, w ramach zespołów cross-funkcyjnych czy przez udział w projektach na skalę międzynarodową. Tylko od chęci i motywacji pracownika zależy, jak wykorzysta te możliwości – podkreśla Katarzyna Bielawska.

Anita Jankowska zwraca uwagę na zróżnicowanie zespołów sprzedażowych, gdzie poglądy i odmienne postrzeganie zadań przez mężczyzn i kobiet wzajemnie uzupełniają się. To ludzie stoją za sukcesami naszych marek i to oni, i ich praca stanowią o sile całej organizacji. W Brown-Forman bardzo mocno stawiamy na współpracę zespołową – dodaje.

Awanse objęły również dział marketingu, gdzie nowym Marketing Managerem ds. Marek Super Premium została Agnieszka Wisełka.  Związana z Brown-Forman od 9 lat, zaczynała w dziale Brand and Business Insights, później zdobywając doświadczenie w brand marketingu (Jack Daniel’s) i – od 2022 roku - obejmując stanowisko Trade Marketing Managera w Dziale Sprzedaży. W roli Marketing Managera stanie na czele 4 osobowego zespołu, wspólnie z którym będzie odpowiedzialna za strategię i rozwój na polskim rynku czołowych marek premium amerykańskiej firmy (Woodford Reserve, BenRiach, GlenDronach, Fords Gin)

Zdaniem Anny Ender, dyrektor ds. rozwoju biznesu LeasingTeam Group uważa, że proces wyrównania reprezentacji kobiet jest szczególnie widoczny na stanowiskach wyższych oraz wyższej specjalizacji – tu kobiety sięgają coraz wyżej i nie boją się głośno mówić o swoich oczekiwaniach.


Na zdjęciu od lewej: Anita Jankowska / Agnieszka Wisełka / Katarzyna Bielawska



Źródło: Brown-Forman Polska
Fot: mat. prasowe



tagi: Brown-Forman Polska , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,