Strona zawiera informacje handlowe dotyczące napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, które przeznaczone są wyłącznie dla osób pełnoletnich prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu napojami alkoholowymi i wyrobami tytoniowymi.
Prezentowane treści mają charakter informacji o produktach dostępnych w handlu a nie ich reklamy w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356).
Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną treść artykułu.
Rośnie rynek dóbr luksusowych, w tym alkoholi premium
Środa, 28 czerwca 2023
Pomimo spowolnienia gospodarczego, w okresie wysokiej inflacji, Polacy rzucili się na luksusowe samochody, odzież, biżuterię, kosmetyki, usługi i alkohole. Te ostatnie kupowane są także w celach inwestycyjnych.
Według raportu firmy KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w niepewnych czasach”, pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej w Polsce w 2022 r. odnotowano znaczny wzrost zainteresowania dobrami luksusowymi. Segment usług hotelarskich i SPA rósł nawet o 45 proc. r/r, samochodów luksusowych (20,5 proc. r/r), alkoholi premium o (11,6 proc.), biżuterii i zegarków o 10,3 proc., odzieży i akcesoriów o 9,9 proc, a kosmetyków i perfum o 7,7 proc.
- Warto przyjrzeć się segmentowi alkoholi premium i luksusowych, który rośnie kolejny rok z rzędu. Wydaje się, że klienci kupują alkohole nie tylko w celach konsumpcyjnych, ale też inwestycyjnych. Według raportu „The Wealth Report” firmy doradczej Knight Frank za 2022 r., inwestycja w segment whisky w ciągu ostatnich 10 lat umożliwiła uzyskanie stopy zwrotu na poziomie 373 proc. - mówi Krzysztof Maruszewski, Prezes Stilnovisti firmy zajmującej się inwestycjami alternatywnymi w whisky oraz wino. - A przecież po drodze była pandemia, kiedy segment HORECA skupiający hotele, restauracje i firmy cateringowe podlegał znacznym ograniczeniom, a ilość podróży służbowych spadła niemal do zera - wyjaśnia.
Atrakcyjność segmentu alkoholi potwierdza też porównanie wartości poszczególnych segmentów dóbr luksusowych w 2022 r. z przedpandemijnym 2019. Według ekspertów KPMG prezentowanych w raporcie, wartość rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA była nadal mniejsza o ok. 30 proc. W ostatnim czasie branża szybko nadrabia zaległości związane z okresem pandemii, ale ma ich jeszcze sporo. Na lekkim minusie był też segment biżuterii i zegarków (-1,5 proc. 2022/2019). W 2022 r. w porównaniu do 2019 r. największy wzrost odnotowały samochody luksusowe (+48,7 proc.) oraz właśnie alkohole premium (13,6 proc.). Dalej były symboliczne wzrosty segmentu odzieży (+2,6 proc.) oraz kosmetyków i perfum (1,9 proc.).
W segmencie alkoholi luksusowych i premium w Polsce królowały napoje spirytusowe, które odpowiadają za ponad dwie trzecie wartości rynku. Resztę dopełniają wina i szampany. Wśród alkoholi spirytusowych prym wiedzie whisky, której udział, według raportu KPMG wynosi aż 62 proc. Dla porównania drugie pod względem popularności wina odpowiadają za około 19 proc. wartości tego segmentu rynku.
- Szkocka Whisky przeżywa prawdziwy boom na świecie i w Polsce - tłumaczy Krzysztof Maruszewski, Prezes Stilnovisti. - Według danych Scotch Whisky Association, stowarzyszenia zrzeszającego producentów szkockiej whisky, wartość eksportu w 2022 r. wzrosła aż o 37% r/r i wyniosła rekordowe 6,2 mld funtów. Znacząco wzrósł też wolumen, bo o 21 proc. r/r, który w 2022 r. wynosił ekwiwalent 1,67 mld butelek o gramaturze 70cl - dodaje.
Z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.