Potrzeby konsumenckie w dużej mierze dyktują działania producentów. Jak w dzisiejszym otoczeniu makroekonomicznym tworzyć wyjątkowe produkty w zgodzie z podejściem proekologicznym? O ofercie wpisującej się we współczesny handel opowiada Magdalena Miele, Wiceprezeska Zarządu Global Cosmed.
Innowacyjne podejście do produkcji to bardzo ważna część działalności Global Cosmed – jakie nowatorskie rozwiązania pojawiły się ostatnio w ofercie firmy?
Rynek dziś kształtują nie tylko oczekiwania klientów i konsumentów, jak to było do tej pory. Obecnie nasz sposób myślenia o produkcji i produktach w coraz większym stopniu modelowany jest przez cichego interesariusza – środowisko naturalne. Ikona współczesnego marketingu, Philip Kotler, który ukształtował pokolenia marketerów tworzących produkty z myślą o doznaniach klienta, efekcie wizualnym, dziś mówi: to my jesteśmy częścią problemu! Dlatego powinniśmy podążać w stronę bardziej „wrażliwej” na problemy otoczenia konsumpcji. Taki sposób myślenia jest dziś miarą innowacji. Oczywiście bardzo ważne jest udoskonalanie systemu produkcji: budowanie efektywności energetycznej, wdrażanie monomateriałów, eliminacja mikroplastiku szkodzącego żywym organizmom, obranie kierunku na ofertę wegańską (przykładami są chociażby wszystkie produkty BOBINI po rebrandingu). To szeroko zakrojone działania wpisane w naszą strategię i użyteczne narzędzia, ale celem strategicznym jest zapewnienie lepszej przyszłość dla naszych dzieci i wnuków, zmiana paradygmatu z „więcej” na „lepiej” i „mniej destrukcyjnie”. To właśnie nasza droga. W taki sposób wyznaczamy nasze cele środowiskowe związane chociażby z możliwością recyklingu opakowań, ograniczeniem odpadów produkcyjnych czy udoskonalaniem składów produktów, co w chwili obecnej ma miejsce chociażby w całej marce APART (np.: strategiczna decyzja o wykluczeniu mikroplastiku ze wszystkich powstających produktów).
Jak wygląda sprzedaż produktów SOFIN z etykietą dla niewidomych? Na jakich rynkach są dostępne i czy oferta produktów „z kropką” będzie się poszerzać?
Dziękuję za to pytanie, bo zwraca ono uwagę na ten właśnie poszerzony sposób myślenia o naszej roli jako producenta. Mamy dostarczać nie tylko funkcjonalne, nieszkodzące środowisku produkty, ale też takie, które odpowiadają na wyzwania demograficzne. SOFIN łączy wszystkie trzy aspekty. Ma pełną gamę zapachów, formatów, zawarte w nim kapsułki utrzymują zapach do trzech miesięcy, ma skoncentrowaną formułę, produkty są przebadane dermatologicznie, są w pełni nadających się do recyklingu opakowaniach i – w końcu – posiadają etykietą cyfrową. Wprowadzone testowo we wrześniu 2022 roku rozwiązanie ułatwiające odczytanie małych liter na etykiecie zostało bardzo dobrze przyjęte. Obecnie produkty „z kropką” są już na sześciu rynkach: w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Czechach, na Węgrzech i w Ukrainie.
Jakie są plany Grupy na najbliższe miesiące?
Usprawnienia technologiczne w fabrykach, przeprowadzony rebranding wszystkich marek Global Cosmed, rozwój eksportu i silne zaangażowanie w zrównoważony rozwój to elementy długoterminowej strategii wzrostu Grupy Kapitałowej Global Cosmed wdrożone w ciągu ostatnich 2-3 lat. Co ważne, nie zwalniamy tempa działania, a wręcz przeciwnie: połączone siły zespołów w Polsce i w Niemczech pracują nad kolejnymi nowościami zbudowanymi w zgodzie z naszym holistycznym podejściem. Czas na wzrost udziałów w rynku poprzez szeroką działalność handlową, trade marketingową, eksport i poszerzanie oferty dostępnej online. Finalizujemy też testy na nowej maszynie, reorganizujemy naszą produkcję na rzecz lepszego wykorzystania posiadanych zasobów. W końcu, w ramach pracy nad planem dekarbonizacji, optymalizujemy nasze procesy logistyczne czy choćby te związane z postępowaniem z odpadami. Nie brakuje też działań z obszaru społecznego – prowadzimy właśnie pierwsze badanie pracowników pod kątem Diversity, Equity and Inclusion. To – po wspólnym wypracowaniu Kodeksu etyki, wdrożeniu Polityki Whiseblowing i programie zaangażowania pracowników w usprawnienie działalności „Chcieć to móc” – kolejny krok budowy jeszcze lepszej, życzliwszej, odpowiedzialniejszej kultury organizacyjnej. Podkreślam te aspekty, by dać wyraz temu, o czym czasem zapominamy – strategia biznesowa i zrównoważonego rozwoju to dziś jedno, patrzenie na nowoczesną firmę wymaga obecnie podkreślania zaangażowania w każdą z trzech liter (E-S-G).
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska