Polska jest dla Lavazzy jednym z najciekawszych rynków na świecie, na którym firma działa od ponad 20 lat. Dodatkowo, pomimo wielu wyzwań i trudności, Lavazza osiągnęła wzrost sprzedaży w ubiegłym roku. Jaka strategia zapewniła takie wyniki oraz o tym czy Polaków trzeba przekonywać do włoskiej kawy opowiada Marco Barbieri, Country Sales Manager Poland w Lavazza.
Za nami rok, który nie był łatwy – również dla branży FMCG. Proszę o podsumowanie tego okresu. Jakie wyzwania, cele stawiacie sobie na najbliższe miesiące?
W roku 2022 mieliśmy do czynienia ze szczególnie trudnym scenariuszem makroekonomicznym. Pomimo wielu wyzwań, Lavazza wykazała pozytywne wyniki i rentowność zgodną z poprzednim rokiem. Jeśli przyjrzymy się rynkowi polskiemu, to firma odnotowała wzrost sprzedaży w kanale detalicznym o 28%, co jest bardzo pozytywnym rezultatem. Lavazza funkcjonuje w Polsce głównie w kategorii R&G, gdzie jest 3-cim graczem i jednym z najszybciej rozwijających się wśród 10-ciu najmocniejszych firm (wzrost o 12% wartościowo; 8,5% wolumenowo na rynku R&G), z udziałem w rynku R&G na poziomie 12% wartościowo1.
Skupiając się na rozwoju kultury kawowej w Polsce, byliśmy świadkami z jednej strony spadku ilości kawy mielonej, co zostało zrównoważone przez odpowiedni wzrost cen na rynku, a z drugiej strony odnotowaliśmy wzrost ilości kawy ziarnistej, w której Lavazza utrzymuje pozycję lidera (21,6% wartości rynku1).
Strategia ostatnich kilku lat okazała się słuszna: Lavazza postanowiła zaabsorbować znaczną część wzrostu kosztów i przerzucić tylko część z nich na konsumentów, co zaowocowało solidnym wzrostem pod względem kategorii Roast&Ground. Lavazza odnotowała w tym segmencie największy wzrost, bo aż z 14,6% do 19,0%, a w 2022 roku firma była jednym z głównych podmiotów przyczyniających się do wzrostu rynku R&G, zarówno pod względem wolumenu (+23% w stosunku do roku 2021) jak i wartości (+28% w stosunku do roku 2021).
W nadchodzących miesiącach bieżącego roku Lavazza będzie kontynuować pracę nad utrzymaniem pozycji lidera w segmentach R&G premium i superpremium, koncentrując się na przyspieszeniu wzrostu popularności kawy i promocji produktu wśród ludzi młodych.
Kawa to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych napojów bezalkoholowych na świecie. Jak ocenia Pan polski rynek i preferencje konsumentów z perspektywy włoskiego producenta?
Bycie blisko z lokalnym konsumentem oraz wierność najbardziej autentycznym wartościom marki to klucz do sukcesu. Istotna jest również współpraca z rzetelnymi lokalnymi partnerami. Polska jest dla Lavazzy jednym z najciekawszych rynków na świecie, na którym działamy od ponad 20 lat. Polacy rozpoznają markę Lavazza jako autentyczną, włoską ikonę premium, z niekwestionowanym doświadczeniem w dziedzinie kawy i wysoką jakością produktów. Opierając się na naszych wspólnych wartościach – autentyczności, pasji do doskonałości, odpowiedzialności i innowacyjności – Lavazza pragnie być jak najbliżej polskich miłośników kawy w ich codziennej konsumpcji – w domu i poza nim, dostosowując się do nowych trendów i zwyczajów oraz poszerzając dostępną gamę produktów i cen, aby odpowiadać na potrzeby każdego konsumenta.
Które kawy Lavazza szczególnie polecacie na różne okazje?
Zgodnie z lokalnymi trendami, Lavazza oferuje bogate i zróżnicowane portfolio produktów, zapewniając najlepsze doznania kawowe na każdą porę dnia, adresując je do różnych grup konsumentów. Do codziennego, porannego sposobu przygotowania na bazie mleka, który wciąż jest najpopularniejszy wśród Polaków, Lavazza proponuje mieszankę Qualità Rossa, która stanowi unikalne połączenie ziaren Robusty i Arabiki, która znakomicie komponuje się z mlekiem. Jedna filiżanka kawy pozwala doświadczyć wyjątkowego włoskiego stylu, pełnego pasji i kreatywności. W każdej jej kropli można poczuć włoską radość życia. Z kolei kawa Qualità Oro to idealna propozycja na spotkanie z rodziną. Powstała ze starannie wyselekcjonowanych ziaren Arabiki, jest wyrazem kawowej elegancji. Linia Espresso Barista będzie najlepszą opcją dla konsumentów poszukujących kawy parzonej w domu – kunszt i doświadczenie Lavazzy w tworzeniu kawy najwyższej jakości pozwoli polskiemu konsumentowi poczuć się jak barista we własnym domu.
Jakie działania Lavazza prowadzi w Polsce, by być jeszcze bliżej klienta?
Strategia Lavazzy w Polsce zakłada bycie blisko z konsumentami. Każdego roku prowadzone są działania mające na celu wzmocnienie więzi z polskimi miłośnikami kawy. Lavazza ma w zwyczaju m.in. inicjować kilka ogólnopolskich konkursów i loterii w ciągu roku, oferując szansę na wygranie atrakcyjnych nagród, które umożliwiają głęboki wgląd w kawowe uniwersum. Od ostatniego konkursu „Razem Rozgrzewamy Serca”, realizowanego przy okazji Finału WOŚP, po coroczne loterie związane ze światem sportu i tenisa, który stanowi ważny aspekt w działalności firmy.
Lavazza angażuje się także w istotne sprawy społeczne. Firma jest dumna ze współpracy, którą podjęła z Fundacją Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Po udziale marki w trzech Finałach jako jeden ze sponsorów, w roku 2021, 2022 oraz 2023, Lavazza i Fundacja WOŚP przedłużyli współpracę w ramach Finału WOŚP do 2025 roku. Podczas ostatniego, 31. Finału, marka poprzez swoje aukcje i inne działania dodatkowe, wsparła swoim udziałem cel Finału, na który zebrano łącznie ponad 243 miliony złotych. Jako firma jesteśmy zaszczyceni udziałem w tym szlachetnym projekcie i nie możemy się doczekać, by grać z Finałami WOŚP również w kolejnych latach.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka
1 źródło: MAT Data, luty 2023 r.