Wiadomości

Henkel notuje dobry początek roku obrotowego 2023

Piątek, 05 maja 2023
W pierwszym kwartale 2023 r. Grupa Henkel odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży do poziomu około 5,6 mld euro. Wartość sprzedaży w ujęciu organicznym zwiększyła się aż o 6,6%, co należy przypisać dwucyfrowemu wzrostowi cen, przy wielkości sprzedaży na pozio-mie niższym niż w roku ubiegłym. W ujęciu nominalnym sprzedaż wzrosła o 6,4%.
– Rozpoczęliśmy rok świetnymi wynikami, pomimo utrzymujących się trudnych warunków otoczenia rynkowego. Bardzo duży wzrost sprzedaży w obydwu sektorach biznesowych po-twierdza atrakcyjność naszego portfela marek i innowacyjnych technologii. W pierwszym kwartale kontynuowaliśmy działania mające na celu dostosowanie poziomu naszych cen tak, aby rekompensować obserwowane wzrosty cen surowców i logistyki – powiedział Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel. – Dziś potwierdziliśmy prognozę wyników na rok 2023. Istot-ne zwiększenie sprzedaży w ujęciu organicznym w pierwszym kwartale sprawia, że patrzymy z optymizmem na bieżący rok obrotowy.

Bardzo silny organiczny wzrost sprzedaży odnotowany w pierwszym kwartale przez sektor Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla prze-mysłu) był pochodną wyników osiągniętych w poszczególnych gałęziach sektora. Sprzedaż nowego sektora biznesowego Consumer Brands (marki konsumenckie) również znacząco wzrosła w ujęciu organicznym, do czego także przyczyniły się wszystkie obszary działalności sektora.  

1.JPG

– Prowadziliśmy również z sukcesem działania na rzecz realizacji strategicznych priorytetów. Między innymi kontynuujemy integrację naszego portfolio w sektorze Consumer Brands (marki konsumenckie), dostosowujemy struktury organizacyjne w sektorze Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) do naszej bazy klien-tów oraz wdrażamy kolejne innowacje w obu sektorach – wyjaśnił Carsten Knobel.

W ramach strategii alokacji kapitału w 2022 r. Henkel po raz pierwszy przeprowadził program skupu akcji własnych, który został pomyślnie zakończony w pierwszym kwartale 2023 r. Do końca marca spółka odkupiła akcje o łącznej wartości około 1 mld euro.

W dniu 20 kwietnia 2023 r. Henkel ogłosił podpisanie umowy w sprawie sprzedaży swoich operacji w Rosji na rzecz konsorcjum lokalnych inwestorów finansowych. Decyzję o wycofa-niu się z rosyjskiego rynku w związku z atakiem Rosji na Ukrainę podano do wiadomości pu-blicznej w ubiegłym roku. Transakcja została już zrealizowana. Cena sprzedaży wyniosła 54 mld rubli (około 600 mln euro).

 
Wyniki sprzedaży Grupy

Wartość sprzedaży Grupy w pierwszym kwartale 2023 r. wzrosła nominalnie o 6,4%, z poziomu 5,271 mld euro w pierwszym kwartale 2022 r. do 5,609 mld euro. W ujęciu orga-nicznym (tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć/zbycia aktywów) przychody ze sprzedaży były wyższe o 6,6%. Za tak znaczącą poprawę przychodów ze sprze-daży Grupy odpowiada głównie wzrost cen. Transakcje przejęć i zbycia aktywów obniżyły wynik sprzedaży o 1,1%, natomiast korzystne zmiany kursów wymiany walut spowodowały jego nieznaczne zwiększenie (o 0,9%).

2.JPG

Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym w regionie Europy wyniósł w pierwszym kwartale 4,2%. W regionie IMEA (Indie, Bliski Wschód i Afryka) sprzedaż wzrosła w ujęciu organicznym o 27,8%, a w regionie Ameryki Północnej o 7,1%. Region Ameryki Łacińskiej odnotował organiczny wzrost sprzedaży o 17,6%. W regionie Azji i Pacyfiku wzrost w ujęciu organicz-nym ukształtował się na poziomie -4,8%.

3.JPG

Wyniki sprzedaży sektora biznesowego Adhesive Technolo-gies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technolo-gie dla przemysłu)

W pierwszym kwartale 2023 r. wartość sprzedaży zrealizowanej przez sektor biznesowy Adhesive Technologies wzrosła w ujęciu nominalnym o 6,1%, z poziomu 2,631 mld euro w analogicznym kwartale poprzedniego roku, do 2,791 mld euro. W ujęciu organicznym (tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć/zbycia aktywów) sprzedaż zwięk-szyła się w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 r. o 6,8%. W omawianym kwartale na-stąpił dwucyfrowy wzrost cen, natomiast wolumeny sprzedaży były niższe niż w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Różnice kursowe wpłynęły na zwiększenie wartości sprzedaży o 1,1%, podczas gdy transakcje przejęć/zbycia aktywów miały nieznacznie ujemny wpływ na poziomie -1,8%.

4.JPG

Bardzo silny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym odnotowany w pierwszym kwartale przez sektor Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) był pochodną wyników osiągniętych we wszystkich obszarach działalności tego sektora. W obszarze Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i branży elek-tronicznej) odnotowano dwucyfrowy wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym w wysokości 12,6%. Wzrost ten został osiągnięty za sprawą wyników w kategorii Automotive and Industrial (produkty dla branży motoryzacyjnej i przemysłu), natomiast w kategorii Elec-tronics (produkty dla branży elektronicznej) odnotowano spadek przychodów ze względu na trudne warunki rynkowe. Obszar biznesowy Packaging & Consumer Goods (produkty dla branży opakowań i towarów konsumpcyjnych) wygenerował wzrost sprzedaży w ujęciu orga-nicznym o 1,0%, przy czym bardzo silny wzrost w kategorii Consumer Goods (produkty dla branży towarów konsumpcyjnych) z nawiązką skompensował spadek w kategorii Packaging (produkty dla branży opakowań). Sprzedaż w obszarze Craftsmen, Construction & Pro-fessional (produkty dla branży rzemieślniczej, budowlanej i klientów profesjonalnych) zwięk-szyła się w ujęciu organicznym o 7,0% w porównaniu z analogicznym kwartałem 2022 r., do czego przyczyniły się wszystkie kategorie produktów.

5.JPG
Z punktu widzenia wyników osiągniętych w poszczególnych regionach, sektor biznesowy Ad-hesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) wygenerował znaczny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym w Europie. Na rynku europej-skim niekorzystny wynik w obszarze biznesowym Packaging & Consumer Goods (produkty dla branży opakowań i towarów konsumpcyjnych) został z nawiązką zrekompensowany przez wzrost w obszarze Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i branży elektro-nicznej). W Ameryce Północnej również odnotowano znaczny wzrost sprzedaży, głównie za sprawą obszaru Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i branży elektronicz-nej). Zarówno w regionie IMEA, jak i w regionie Ameryki Łacińskiej nastąpił dwucyfrowy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, napędzany w obu wypadkach przez obszar bizneso-wy Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i branży elektronicznej). Jedocze-śnie w regionie Azji i Pacyfiku sprzedaż obniżyła się w ujęciu organicznym w porównaniu z poprzednim rokiem, co było spowodowane przede wszystkim sytuacją w Chinach, gdzie trud-ne warunki rynkowe utrzymywały się nawet po zniesieniu ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, a także wynikającym z czynników rynkowych spadkiem odnotowanym w kategorii Electronics (produkty dla branży elektronicznej).

Wyniki sprzedaży sektora biznesowego Consumer Brands (marki konsumenckie)

W sektorze Consumer Brands w pierwszym kwartale 2023 r. sprzedaż zwiększyła się w ujęciu nominalnym o 7,3%, do poziomu 2,772 mld euro. W ujęciu organicznym (tj. po ko-rekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęcia/zbycia) wyniki sprzedaży były wyż-sze o 7,0% niż w roku poprzednim. Sektor Consumer Brands (marki konsumenckie) odnoto-wał dwucyfrowy wzrost cen, przy jednoczesnym spadku wolumenów sprzedaży, częściowo na skutek działań podjętych w celu optymalizacji portfolio. Zmiany kursów wymiany walut miały korzystny wpływ na poziom przychodów ze sprzedaży, zwiększając je o 0,8%, natomiast transakcje przejęć i zbycia aktywów obniżyły sprzedaż o 0,5%.

6.JPG

Obszar biznesowy Laundry & Home Care (środki piorące i środki czystości) odnotował bar-dzo wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, na poziomie 6,3%. Znaczący wzrost sprzedaży w kategorii Laundry Care (środki piorące) był spowodowany przede wszystkim znacznym zwiększeniem sprzedaży w kategorii Fabric Cleaning (środki do prania tkanin) oraz dwucyfrowym wzrostem w kategorii Fabric Care (środki do pielęgnacji tkanin). Dobry wynik w kategorii Home Care (środki czystości) wynikał głównie z dwucyfrowego wzrostu sprzedaży w kategorii Dishwashing (środki do zmywania naczyń). Organiczny wzrost sprzedaży w obszarze biznesowym Hair (kosmetyki do pielęgnacji włosów), która obejmuje kategorię Hair Pro-fessional (produkty profesjonalne przeznaczone dla branży fryzjerskiej), wyniósł 9,9%. W za-kresie produktów konsumenckich osiągnęliśmy dwucyfrowy wzrost, głównie dzięki wynikom w kategorii Hair Styling (produkty do stylizacji włosów). Znaczący wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym nastąpił także w kategorii produktów dla branży fryzjerskiej.

7.JPG

W pierwszym kwartale roku we wszystkich regionach obsługiwanych przez sektor biznesowy Consumer Brands (marki konsumenckie) nastąpił wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym. W regionie Europy wzrost ten był napędzany głównie przez wyniki w obszarze biznesowym Hair (kosmetyki do pielęgnacji włosów). Jednocześnie wyniki sprzedaży w obszarze Laundry & Home Care (środki piorące i środki czystości) były niższe niż w analogicznym kwartale po-przedniego roku. W regionie Ameryki Północnej odnotowano bardzo silny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym dzięki wynikom osiągniętym we wszystkich obszarach biznesowych. Zarówno region IMEA, jak i region Ameryki Łacińskiej wygenerowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży organicznej we wszystkich obszarach biznesowych. Do bardzo znaczącego wzrostu sprzedaży w regionie Azji i Pacyfiku przyczyniły się także wszystkie obszary biznesowe.

Sytuacja majątkowa i finansowa Grupy

W porównaniu ze stanem z 31 grudnia 2022 r. w omawianym okresie nie wystąpiły istotne zmiany w sytuacji majątkowej i finansowej Grupy.

Prognoza wyników Grupy Henkel

Prognoza wyników na rok obrotowy 2023, opublikowana 7 marca 2023 r., zostaje podtrzyma-na.
W bieżącym roku Henkel nadal spodziewa się wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym w przedziale od 1,0% do 3,0% w każdym z obydwu sektorów biznesowych. Prognozowany przedział skorygowanej rentowności sprzedaży (skorygowanej marży EBIT) wynosi od 10,0% do 12,0%. Zgodnie z prognozą w wypadku sektora Adhesive Technologies (kleje bu-dowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) skorygowana rentowność sprzedaży wyniesie od 13,0% do 15,0%, a w wypadku sektora Consumer Brands (marki kon-sumenckie) od 7,5% do 9,5%. Henkel podtrzymuje także prognozę zmiany skorygowanego zysku na akcję uprzywilejowaną, przy założeniu niezmienionych kursów wymiany, na po-ziomie od -10,0% do +10,0%.



Źródło: Henkel
Fot: Henkel



tagi: Grupa Henkel , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,