Kategorie produktów

Na chleb i do smażenia

Niedziela, 21 października 2007 HURT & DETAL Nr 10 (20) / 2007
W latach 90-tych, dzięki zmianom w modelu żywienia i preferencjach konsumentów jak również wprowadzaniu na rynek nowych marek oraz rodzajów oferowanych produktów widoczny był dynamiczny wzrost spożycia tłuszczów roślinnych w polskich gospodarstwach domowych. Obecnie rynek ten osiągnął stabilizację. Od kilku miesięcy obserwujemy wyrównane udziały poszczególnych grup.

Rynek margaryn i miksów, czyli tłuszczów pochodzenia roślinnego, dzielimy na produkty do smarowania pieczywa i do zastosowań kulinarnych. Jak informuje Aleksander Szałajko z Zakładów Tłuszczowych „Bielmar“ Sp. z o.o., powołując się na dane GfK Polonia z lipca 2007 roku, produkty do smarowania pieczywa stanowią ponad 70% całej kategorii margaryn i miksów w ujęciu ilościowym (około 13 tysięcy ton produktów na przełomie jednego miesiąca), natomiast reszta to margaryny kulinarne (najczęściej pakowane w kostki).
Z.T. „Bielmar” Sp. z o.o. mają w swojej ofercie 4 produkty do smarowania pieczywa (Śniadaniowa, Roślinna, Słoneczna, Miss Kromeczki), 4 produkty kulinarne (Palma z Murzynkiem, Bielska, Mleczna, Zwykła) oraz dwa oleje (Beskidzki – czysty olej rzepakowy
i Słonecznikowy).
Margaryny i miksy do smarowania pieczywa możemy podzielić na następujące grupy. Dwie podstawowe to margaryny bez żadnych dodatków - 31,1% oraz wyroby z dodatkiem masła (również produkty z zawartością masła na poziomie około 1%) - 28,2%. Obie zajmują 59,3% omawianej kategorii.
Następna w kolejności to rodzina tzw. margaryn roślinnych (np. Masło Roślinne, Margaryna Roślinna, Roślinne), która od dłuższego czasu obejmuje 8,9% kategorii produktów do smarowania pieczywa. Najmniejszą część opisywanej części rynku zajmują margaryny z dodatkami – 1,1% (z jogurtem, oliwą, śmietaną itp.) oraz margaryny prozdrowotne – 1,4%.
Z margaryną popularną na polskim rynku kojarzy się na pewno Rama. Według badań prezentowanych przez producenta jest ona jedną z najbardziej popularnych margaryn w Polsce - prawie 3/4 Polaków spontanicznie wymienia Ramę jako markę margaryny, którą zna (SMG-KRC). W tej chwili portfolio Ramy jest bogatsze o kremy śniadaniowe z twarożkiem Rama Crème Bonjour, alternatywę śmietany – Rama Cremefine, oraz roślinny tłuszcz do smażenia – Rama Culinesse, który nie pryska i nie przypala się. Wśród produktów Unilevera znajdziemy również margarynę do pieczenia Kasia, produkty Flora (margaryny i napoje nowej generacji, które pomagają w zmniejszaniu ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego) oraz linię Delma (Delma do kanapek, Delma Extra z jogurtem, Delma Extra z masłem).
Różnorodną ofertę prezentują również Zakłady Przemysłu Tłuszczowego w Warszawie S.A. Firma ta w latach 70-tych wprowadziła na rynek margaryny wytwarzane na bazie olejów wysokogatunkowych, m.in. Masło Roślinne MR - jedyną w tamtych czasach polską margarynę najwyższej klasy, która sprzedawana jest cały czas z dużym powodzeniem. Obecnie firma zajmuje drugą pozycję wśród producentów margaryn konsumpcyjnych, jak również są na drugiej pozycji na rynku olejów konfekcjonowanych. W ofercie firmy znajdziemy margaryny: Smakowita, Vita, Nova, Maryna, Masło Roślinne MR oraz oleje roślinne Bartek, Oliwier, Popularny.


W stronę zdrowego życia

W ciągu 10 lat rynek tłuszczowy w Polsce radykalnie się zmienił. „Jako importer olejów roślinnych od lat dostrzegamy te zmiany, zwłaszcza na rynku oliwy z oliwek. Polacy i Polki stali się bardziej świadomi i wybierają oliwę, bo już wiedzą o jej dobroczynnych właściwościach” – mówi Anna Czubak, Dyrektor ds. zakupów CMC Sp. z o.o. i dodaje, że jej zdaniem dzięki rosnącej świadomości konsumentów spożycie oliwy oraz innych olejów roślinnych ciągle będzie rosnąć.
Także Agnieszka Senda, Key Account Manager North Coast S.A. zaznacza, że coraz więcej osób sięga po produkty takie jak oliwa z oliwek Extra Vergine pierwszego tłoczenia, która stanowi podstawę diety śródziemnomorskiej (uznanej za jedną z najzdrowszych na świecie).
Pierwsze tłoczenie na zimno pomaga zachować wszystkie substancje zawarte w oliwkach, dzięki temu oliwa z oliwek poza walorami smakowymi ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie. Szczególnie doceniana jest wysoka zawartość przeciwutleniaczy istotnie zmniejszających ryzyko powstawania nowotworów oraz spowalniających proces starzenia. Wysoka zawartość jednonasyconych i wielonasyconych kwasów tłuszczowych wspomaga utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu we krwi. Oliwa z oliwek Extra Vergine ma również bardzo korzystny wpływ na układ krwionośny poprzez zapobieganie powstawania zakrzepów krwi.
Aktualne tendencje rozwoju rynku, w którym coraz większe znaczenie ma zdrowy styl życia, na pewno wpłyną na dalszy dynamiczny wzrost sprzedaży tłuszczów roślinnych a w szczególności oliwy z oliwek. „Firma North Coast nie tylko doskonale spełnia oczekiwania klientów zgodnie z aktualnymi trendami, ale sama je często kreuje oferując oprócz dobrze znanych i cenionych przez klientów włoskich marek Carapelli, Salvadori i Agnesi nowości takie jak znana i ceniona hiszpańska oliwa z oliwek Extra Vergine pierwsze tłoczenie na zimno marki Carbonell w formatach 250 ml, 500 ml i 750 ml. Coraz częściej klienci poszukują nowych i ciekawych produktów, które znajdują w asortymencie North Coast, np. Carapelli Oliwa z oliwek Extra Vergine HOC 1l, czy Salvadori Oliwy z oliwek Extra Vergine Biovalpesa 750 ml produkty rolnictwa ekologicznego oraz produkty, które dzięki wytwarzaniu jedynie z miąższu oliwek (bez pestek) charakteryzują się doskonałym delikatnym smakiem - Carapelli Oliwa z oliwek Extra Vergine Il Nobile 500 ml” – przedstawia ofertę firmy Agnieszka Senda.

Zdaniem Magdaleny Kudyby, Brand Managera ZT Kruszwica SA, Polacy kupują też chętnie olej rzepakowy. Stanowi on prawie 90% rynku olejów w ujęciu ilościowym. Jego mocna pozycja jest wynikiem dostępności – rzepak to surowiec krajowy. Jak tłumaczy, z powodu bardzo wysokiej ceny (średnia cena za litr oliwy z oliwek jest pięciokrotnie wyższa od ceny oleju rzepakowego) po oliwę z oliwek sięgają raczej zamożni mieszkańcy większych miast, którzy – w przeciwieństwie do większości Polaków – lubią specyficzny zapach i smak oliwy wyczuwalny w potrawach.
W ofercie ZT Kruszwica znajdziemy kilka silnych marek na rynku: olej Kujawski z pierwszego tłoczenia, olej Olek oraz olej Floriol. Dla konsumentów zwracających uwagę na cenę w portfolio firmy znajdziemy olej rzepakowy Oleo, którego zadaniem jest walka na półce w handlu tradycyjnym z najtańszymi olejami dystrybuowanymi przez lokalnych rozlewców .

tagi: tłuszcze roślinne , bielmar,north coast,unilever,margaryny , olej,oliwa , rynek ,