Kategorie produktów

Czas na… lody!

Poniedziałek, 17 kwietnia 2023 HURT & DETAL Nr 04/206. Kwieceń 2023
Sezon lodowy dla niektórych konsumentów już się rozpoczął – inni mają go cały rok, ale są i tacy którzy czekają na wyższe temperatury. Sklepowe zamrażarki zapełniają się nowymi propozycjami i klasykami gatunku. A opcji jest wiele: na patyku, w kubku, w opakowaniu familijnym czy w formie rolady. Smakowo też jest w czym wybierać. Mamy lody ze śmietanką, sorbetowe, w czekoladzie, polewie bądź z posypką.
Orzeźwienie w upalne dni, idealnie kremowy deser czy słodka przekąska – lody latem pełnią wiele funkcji. Mają zarówno charakter impulsowy, jak i stanowią stałą pozycję na liście zakupów. Na rynku mamy szeroki wybór wśród oferty producentów i różnorodne gusty wśród konsumentów – jednak każdy z pewnością znajdzie ulubioną pozycję dla siebie także wśród tegorocznych nowości. Co najbardziej się liczy w przypadku mrożonych deserów? Polacy zapytani o to przez SW Research na pierwszym miejscu wskazują jakość (55%) oraz cenę produktu (50%). Ważny okazuje się również skład produktu (44%) oraz zaufanie do marki (35%)1.

Prognozowane wzrosty

Lody to kategoria, której wartość sprzedaży szacuje się na ponad 3,5 mld zł, co stanowi ponad 187 tys. ton i ponad 837 mln opakowań. Pod względem wartościowym w okresie od sierpnia 2021 do sierpnia 2022 roku, w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, rynek lodów wzrósł o 10,3%. W ujęciu wolumenowym i sprzedanych opakowań trend był delikatnie spadkowy2.

Warianty impulsowe to największy segment wśród lodów. Stanowią one 83% sprzedanych opakowań i ponad 56% wartościowej sprzedaży całej kategorii. Wśród nich lody na patyku oraz w rożkach odpowiadają za największą część typów opakowaniowych – prawie 70%.

Według prognoz Euromonitor International z ubiegłego roku, w sezonie 2023/2022 rynek lodów w Polsce miałby wzrosnąć wartościowo o niemal 14%. W sezonie 2022/2021 wzrost ten prognozowano na 15,6%. Pod względem wolumenowym sezon 2023/2022 może przynieść wzrost o 3,9%. W roku 2022/2021 miał wynieść ok. 3,5%.

Sezonowo oferta rozwija się najbardziej

Coraz częściej po lodowe desery sięgamy przez cały rok. Jednak ich największa sprzedaż, zwłaszcza wariantów impulsowych, odbywa się w miesiącach letnich. „Lody impulsowe to kategoria sezonowa – w okresie marzec 2022 r. – luty 2023 r. 75% opakowań lodów impulsowych sprzedano w miesiącach maj-sierpień” – przyznaje Nikodem Pankowiak, Analityk danych sprzedażowych CMR.

W tym okresie wzrasta też dostępność kategorii – według CMR na co dzień dostępna jest ona w 9 na 10 sklepów małoformatowych, zaś w szczycie sezonu lody impulsowe można znaleźć w niemal każdej placówce małego formatu. W tym samym czasie w sklepach do 300 mkw. rośnie także liczba dostępnych wariantów lodów impulsowych. W ciągu roku klienci tych placówek mogą wybierać średnio spośród 30 wariantów lodów impulsowych, podczas gdy latem liczba ta wzrasta do ponad 45.

Wśród impulsowych pozycji dostępnych jest wiele różnorodnych smaków i różnych formach. Wśród nich zdecydowanie wyróżniają się te na patyku. „Lody na patyku odpowiadają za 56% wszystkich sprzedanych opakowań lodów impulsowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. 20% to lody rożki a lody typu sandwich oraz lody w kubkach po 10%” – informuje Nikodem Pankowiak.

Ceny wpływają na ilość sprzedaży

W sezonie wiosenno-letnim w niemal każdym sklepie zamrażarki zapełniają się lodami. Według CMR lody impulsowe dostępne są w ok. 94% sklepów, natomiast lody familijne nieco rzadziej – w 86% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Co ciekawe pozycje impulsowe, czyli na patyku, w różku czy kubeczku najczęściej kupowane są w sklepach osiedlowych – 62% wartości sprzedaży w 2022 roku wygenerowały sklepy małoformatowe do 300 mkw.

Na zmiany sprzedaży obu kategorii w ostatnim czasie wpłynęły przede wszystkim wzrosty cen. „W okresie marzec 2022 r. – luty 2023 r. wartość sprzedaży lodów impulsowych w sklepach do 300 mkw. wzrosła o 9%, gdy w tym samym czasie liczba sprzedanych opakowań spadła o 7%. Te rozbieżności spowodowane są oczywiście wzrostem cen – średnia cena za opakowanie loda na patyku w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniosła 3,47 zł, o ok. 50 gr więcej niż rok wcześniej. Warto przy tym zauważyć, iż na początku tego roku przekroczyła ona już 4 zł. Z kolei lody rożki w lutym br. kosztowały już średnio 3,19 zł – o 56 gr więcej niż w lutym ubiegłego roku” – mówi Nikodem Pankowiak z CMR.

Z kolei lody familijne w sezonie 2022 w sklepach małego formatu odnotowały wzrost wartości sprzedaży o 12%. Z kolei straciły na wolumenie nieco ponad 3%. „Mimo, że lody nie należą do produktów które notują obecnie najwyższe podwyżki cen (jak cukier czy tłuszcze), to nadal jest on zauważalny – średnio ok. 13% w przypadku lodów impulsowych oraz 16% – lodów familijnych” – wyjaśnia Ilona Mazurek, Analityk danych CMR.

Co przygotowali producenci?

Sezon lodowy 2023 wystartował jak co roku z licznymi nowościami. Innowacje rozwijają się nie tylko pod kątem smaków, czy tekstury, ale też kwestii wpisujących się w zdrowy styl życia oraz pod kątem zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Producenci eksperymentują z zaskakującymi smakami, dodatkami oraz teksturami. Co oferują w tym roku? Oto kilka przykładowych propozycji:
  • Grycan – Lody od pokoleń – lider na rynku lodów familijnych nie zwalnia tempa. W tym roku skupia się ponownie na swoich bezkonkurencyjnych bestsellerach, które są pewniakami na półkach sklepowych ze względu na zamiłowanie Polaków do smaków i jakości oferowanej przez markę. Wśród nich znalazły się: Lody Czekoladowe, Waniliowe, Bakaliowe i Truskawkowe w opakowaniach 500 ml, a także Sorbety – z Mango i z Truskawek. W formacie 1100 ml największą popularnością cieszą się Lody Bakaliowe, Czekoladowe, Waniliowe i Śmietankowe. Dodatkowo, ubiegłoroczna nowość, czyli Lody Słony Karmel z Solą Morską, została świetnie przyjęta przez konsumentów i wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem. Nie zabraknie także oryginalnych nowości. W ofercie Grycan pojawiły się już Lody Borówkowe z nutą wanilii. Wśród nowości pojawią się także Lody Śmietankowe z czekoladą i sosem wiśniowym oraz orzeźwiający, autorski Sorbet Malina Banan Pomarańcza. Ponadto już wkrótce na rynku pojawią się nowości z linii Grycan Vegan w zupełnie nowej odsłonie. Wśród nich Lody Mango-Kokos Vegan, czyli egzotyczna kompozycja smaków łącząca słodkie mango z aromatycznym kokosem. Lody mają unikalną konsystencję, bogaty, kremowy smak z wyraźnie wyczuwalnymi, lekko chrupiącymi wiórkami kokosowymi i charakteryzują się piękną, słoneczną barwą. Kolejna nowość z linii Vegan to Lody Czekoladowe o intensywnym smaku, delikatnej, kremowej konsystencji z wyczuwalnymi kawałkami chrupiącej wegańskiej czekolady. Są bezglutenowe, przygotowywane z roślinnych składników i mają obniżoną zawartość cukrów. Inspiracją dla tego wariantu są bestsellerowe tradycyjne lody czekoladowe Grycan.
  • Koral sezon rozpoczął lodami powstałymi we współpracy z najpopularniejszymi Youtuber’ami w Polsce, czyli z Wersow i Friz’em. Lody Chmurka mają smak śmietankowo-waniliowy, oblane są białą czekoladą z cukrem strzelającym. Burza to lód o smaku czekoladowym w mlecznej czekoladzie z cukrem strzelającym. Lody te inspirowane są pieskami wspomnianych Influencerów. Kolejną nowością jest seria lodów mlecznych na patyku Sooo Milker w trzech smakach: clssic, chocolate oraz fruit. Do marki Grand w tym sezonie dołącza wersja Almond o pojemności 120 ml oraz Grand Cone, czyli rożek waniliowy z płynnym sosem nugatowo-czekoladowym. Z kolei Grand Gold pojawił się w wersji Gingerbread – to smak piernikowy w białej czekoladzie z chrupkami karmelizowanymi oraz sosem toffi. W segmencie familijnym pojawiła się nowa seria lodów Vibes w pięciu smakach: vanilia & słony karmel, vanilia & czekolada, śmietanka & jagoda, bakaliowe oraz czekolada & mięta. W kolekcji Bracia Koral Lody Jak Dawniej pojawił się nowy smak – Malaga.
  • Lotte Wedel po dobrym odebraniu ubiegłorocznych nowości E.Wedel OH! Kwiat Lawendy i Kwiat Wiśni w tegorocznym sezonie rozwija linię o nowe smaki: E.Wedel OH! Sorbet Mango oraz Sorbet Melon i Cytryna. To połączenie orzeźwiających sorbetów z wedlowską czekoladą mleczną. Marka OH! od E.Wedel wprowadza także do portfolio dwa smaki inspirowane smakami drinków: E. Wedel OH! Pina Colada w białej czekoladzie, czyli egotyczne połączenie masy kokosowej z sorbetem ananasowym oraz E. Wedel OH! Sorbet Spritz w czekoladzie mlecznej. Oprócz tego producent stawia na produkty na licencjach. We współpracy z Universal Brand Development powstały lody w kształcie Minionków o smaku bananowym, marshmallow oraz waniliowym.
  • Colian w tym roku stawia na lody pod marką Oranżada Hellena. Oranżada Hellena Świder to wodne lody o smaku popularnej oranżady. Oranżada Hellena Milk to śmietankowe lody w polewie landrynkowej. Oprócz tego pozycją z landrynkową polewą z cukrem strzelającym są lody Oranżada Strzelająca Hellena. Colian oferuje lody nie tylko pod wspominaną marką. Lubiane marki słodyczy takie jak Grześki czy Jeżyki także występują w postaci lodowych deserów. Jeżyki to lody na patyku, w kształcie ciasteczka, najeżone dużą ilością bakali z karmelem w czekoladzie mlecznej. Lody Grześki przypominają swoim formatem popularne, tak lubiane przez Polaków wafelki. Występują w trzech wariantach: w czekoladzie deserowej i mlecznej na patyku oraz w rożku.
  • Unilever w tym roku zaskoczy nowościami w każdej z marek i platform. Nowości te systematycznie będą pojawiały się w lodówkach sklepowych w ciągu całego roku. W Big Milku pojawią się nowości w linii impulsowej, ale w ramach zupełnie nowej platformy. Big Milk TRIO Crunchy oraz Big Milk TRIO Pop to multisensoryczne lody, które składają się z trzech warstw o różnych smakach, oblane pyszną polewą z wyjątkowymi dodatkami. Pierwsza nowość jest czymś, co docenią wszyscy fani smaków ciasteczkowych i chrupiących dodatków, a drugi dla amatorów lodów owocowych. W lodach dziecięcych pojawi się Twister Monstaahh – to będzie pierwszy w historii kwaśny smak Twistera – unikalnie połączenie kwaśnej cytryny, słodkiego jabłka i soczystej jagody. Całość stworzona jest zgodnie z misją i strategią firmy „Odpowiedzialnie z Myślą o Dzieciach”, a więc o przyjaznym składzie dla najmłodszych lodożerców. Marka Ben & Jerry’s w tym roku zaskoczy swoich fanów linią Ben & Jerry’s Sundae. To nowa linia lodów w jeszcze bardziej deserowej odsłonie: klasyczne, legendarne lody B&J z dużymi kawałkami dodatków i grubymi warstwami sosu zwieńczone pokrywą kremowych lodów z sosem i okruchami czekolady. Carte d’Or wprowadza gamę nowości deserowych w smakach Walnut, New York Cheesecake, Creme Caramel i Celebration (zgodne z misją „Odpowiedzialnie z Myślą o Dzieciach”). Konsumentów zaskoczy też Triple Lux. To nowa linia premium, deserowa, zbliżona strukturą do ciast. Dolna warstwa produktu składa się z ciasteczek, środkowa to pyszna masa lodowa, a górna to warstwa sosu. To idealne połączenie różnych tekstur zapewnia zupełnie nowe doznania smakowe. Produkt ten będzie dostępny w papierowym opakowaniu przyjaznym dla środowiska.
  • Mars Wrigley tego lata zaproponuje fanom lodów ulubione marki z portfolio Mars Wrigley w lodowej odsłonie. Batony lodowe Snickers, Snickers Crisp, Bounty i Twix dostępne będą w wielu miejscach w Polsce, pozwalając konsumentom poczuć kultowy smak już od pierwszego kęsa! Format batonowy od Mars Wrigley to spełniona obietnica smaku i świetna jakość produktu, która jest dobrze znana konsumentom już od wielu lat. Fani innych lodowych formatów również znajdą w lodówkach coś dla siebie. W tegorocznej ofercie nie zabraknie bowiem rożka M&M’s oraz Snickersa na patyku.
  • Froneri pod marką Nuii zaprezentował nowy smak: Biała Czekolada z Karmelem & Orzeszkami Pekan z Teksasu, czyli połączenie słonego i słodkiego smaku. Marka Kaktus zaskoczyła innowacyjnymi niespodziankami. Kaktus Lava to sorbet jabłkowy i wiśniowy z wiśniowym sosem w środku i polewą o smaku gumy balonowej. Kaktus Kanapka to sorbet marakuja-mango zakręcony z lodami truskawkowymi w ciastkach. Tegoroczną nowością jest także Milka Butter Cookie na patyku: pysznie waniliowe wnętrze z dodatkiem ciasteczek maślanych, otulone oryginalną czekoladą Milka i kawałkami ciasteczek. W sezonie 2023 lody Milka zaprezentują się w zupełnie nowych opakowaniach! Nowe, intensywne kolory i większe logo sprawia, że lody Milka jeszcze bardziej przykuwają uwagę konsumentów oraz rozróżniają smaki, a także skutecznie wyróżniają się z zamrażarki. Dodatkowo, na opakowaniach pojawiły się 2 nowe komunikaty gwarantujące najwyższą jakość (alpejskie mleko) i standardy produkcji (certyfikat Cocoa-Life). Kolejną propozycją Froneri są lody Kit Kat na patyku – to wyjątkowe połączenie rozpływających się w ustach lodów kakaowych i o smaku waflowym, oblane mleczną czekoladą z dodatkiem chrupiących kawałków wafelka.
  • Kilargo w nadchodzącym sezonie w obszarze asortymentu stawia na lody Gulliver, które – jak zapewnia producent – są gwarantem smaku i jakości w najlepszej cenie. Jedną z nowości, która już jest dostępna w sklepach, są lody Gulliver Premium 460 ml w papierowym kubku. Wspaniałe, wyjątkowo kremowe, z bogactwem sosów, udekorowane czekoladą – idealne rozwiązanie dla miłośników deserowych smaków. Dostępne w dwóch wariantach: karmelowe i czekoladowo-wiśniowe.
Najwyższej jakości składniki, dodatek ciasteczek, polewy strzelające, innowacyjne smaki, połączenia i inspiracje, wyjątkowo kremowe lody, orzeźwiające sorbety, a także połączenie jednych i drugich – tegoroczna oferta jest wyjątkowa! Czy wyższe ceny powstrzymają przed wypróbowaniem chociaż części z tegorocznych nowości bądź raczeniem się ulubionymi deserami lodowymi w sezonie? Lodożercy znają tylko jedną odpowiedź na to pytanie.

Monika Książek
Redaktor



1 źródło: SW Research, maj 2022, N=834, wykonane metodą CAWI.
2 źródło: NielsenIQ, 08.2021 r. – 08.2022 r.



Fot: AdobeStock



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,