O skutecznym wykorzystaniu danych i sztucznej inteligencji w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych opowiada Marcin Grzegorczyk, Product Manager w Asseco Business Solutions.
Właściwe podejmowanie decyzji i ograniczenie ryzyka – kwestie, które doceni każdy przedsiębiorca, są na wyciągnięcie ręki dzięki rozwiązaniom Asseco. Proszę opowiedzieć o nich więcej.
Zacznijmy od tego, że decyzje biznesowe należy podejmować na podstawie danych. Nasze rozwiązania zbierają, analizują i przetwarzają dane, na końcu generując na ich podstawie wnioski i rekomendacje biznesowe. Przybliżę to na przykładzie pracy przedstawiciela handlowego.
Można powiedzieć, że przyszłość sprzedaży zaczyna się dziś. Ludzie w dalszym ciągu są najcenniejszymi „zasobami” w firmach. Powinniśmy wyposażyć ich w najnowsze technologie, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał. Dzięki rozwiązaniom opartym o AI zmienia się rola przedstawiciela handlowego, który z czasem stanie się konsultantem sprzedaży. Swoje dotychczasowe zadania, np. manualną analizę danych powierzy technologii, a zaoszczędzony czas poświęci na rozwój sprzedaży.
Najpierw zebranie wiedzy z półki: Image Recognition by Asseco pomoże szybko i precyzyjnie przeanalizować sytuację na półce i w kilka chwil zaprezentuje wnioski i sugestie poprawy sytuacji. Następnie do gry wchodzi System Rekomendacji oparty o silnik Genius AI by Asseco. Zasilony wiedzą o półce i obecnej sytuacji punktu sprzedaży zaproponuje kolejne aktywności biznesowe, a człowiek wykorzysta je w rozwoju relacji z tym punktem. To jego wiedza i doświadczenie pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału sugestii biznesowych generowanych w Image Recognition i Systemie Rekomendacji. Prosta zasada, której powinniśmy się trzymać: „Human in the loop”.
Jakie szanse w biznesie daje wykorzystanie sztucznej inteligencji?
Częsty problem, który wskazują nasi klienci to niemożność szczegółowej analizy i przetworzenia danych w wartościowe wnioski w krótkim czasie. Pamiętajmy, że dane pochodzą z różnych miejsc: od dystrybutorów, współpracujących sieci, terenowych sił sprzedaży czy innych źródeł. Otrzymujemy bardzo duże ilości danych do przeanalizowania. AI umożliwia ich maksymalne wykorzystanie, uwalniając naszych pracowników od powtarzalnych czynności, dzięki czemu mogą zająć się bardziej wymagającymi zadaniami.
A jak to się odnosi do branży FMCG, sklepów detalicznych oraz sieci franczyzowych? Jakie oferujecie rozwiązania dla branży retail? Czy w tym przypadku wykorzystanie AI pozwala na zwiększenie sprzedaży i ograniczenie ryzyka w podejmowanych decyzjach?
Zastosowanie AI bardziej zależy od zdefiniowanej potrzeby biznesowej oraz dostępu do danych, niż samej branży. Wykorzystując istniejący już ekosystem rozwiązań Asseco BS, jesteśmy w stanie dostarczać rozwiązania i do producentów, dystrybutorów jak i sieci z którymi współpracują. W zależności od odbiorcy różni się też kontekst sugestii biznesowych. Konsultant sprzedażowy otrzymuje sugestie związane z rozwojem sprzedaży u klientów odwiedzanych bezpośrednio, przedstawiciel dystrybutora dostaje sugestie wspierające rozwój w punktach odwiedzanych rzadko albo wcale, a sieć otrzymuje zestaw sugestii wspierający utrzymanie odpowiednich warunków sprzedaży produktów. Wszystkim zależy na coraz lepszych wynikach, ale każdy ma nieco inną ścieżkę dotarcia do celu.
Jakie kwestie są brane pod uwagę przy tworzeniu projektu z obszaru sztucznej inteligencji?
Jak już wspominałem, trzeba pamiętać o człowieku i regule „human in the loop”. To jego ma wzmacniać sztuczna inteligencja przy podejmowaniu decyzji, które wpływają na biznes. Dodatkowo bywa, że wdrożenie rozwiązań opartych o AI jako nowych procesów lub optymalizacji obecnych spotyka się w organizacjach z brakiem zaufania do prezentowanych sugestii. Dlatego takie rozwiązania powinny każdą rekomendację jak najbardziej precyzyjnie opisywać. Dzięki temu, osoby korzystające z sugestii podejmą na ich podstawie świadome decyzje bez obaw o ich jakość i potencjalne konsekwencje. Oczywiście należy także monitorować wykorzystanie sugestii w organizacji oraz ich skuteczność.
Czy wiedza uzyskana przy pomocy sztucznej inteligencji pozwala podejmować lepsze decyzje?
Zdecydowanie tak. Ale zastanówmy się, co to znaczy? Lepsze decyzje są szybsze, świadome i trafne, czyli takie, które przynoszą efekty. A co, jeśli efekty nie są tak dobre, jak zakładaliśmy? Nie powinniśmy od razu rezygnować z AI. Rozwiązania tego typu wymagają czasu i „dostrojenia”. Silnik AI na bieżąco monitoruje sytuację na rynku, uczy się i proponując kolejne sugestie staje się coraz bardziej precyzyjny.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek