Kategorie produktów

Partner Center – w zgodzie z trendami

Piątek, 14 kwietnia 2023 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 04/206. Kwieceń 2023
Jak wyglądają obecne trendy? Czy zmiana zachowań konsumenckich oraz wysoka inflacja odbijają się na sprzedaży alkoholi? O rynku wina w Polsce opowiada Tomasz Głoskowski, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Generalny w firmie Partner Center.
Jakie trendy na rynku winiarskim są obecnie najbardziej widoczne?

Na rynku wina w Polsce, w związku ze stale rosnącymi cenami podstawowych dóbr konsumpcyjnych, obserwujemy zmiany dotychczasowych wyborów. W znacznym stopniu rozwija się segment produktów w cenie do 20 zł. To dla nas – jako importerów – szczególnie intensywny czas w zakresie poszukiwania pozycji zapewniających jakość, do której przyzwyczajeni są nasi klienci, jednak z kierunków pozwalających na uzyskanie oczekiwanej ceny rynkowej. Obecnie spółka Partner Center w swojej ofercie posiada wiele produktów, które idealnie wpisują się w ten trend. Szczególnie duży nacisk kładziemy na wina gruzińskie, np. nowość w naszej ofercie Tivili Tblisuri. Półkę cenową do 20 zł równie mocno reprezentuje lider sprzedaży win mołdawskich w Polsce – Moldawska Dolina.

Niezmiennie od kilku lat kategoria prosecco jest motorem napędowym całego segmentu win musujących. Prosecco Casa Pecunia to jeden z naszych liderów sprzedaży i bardzo mocny gracz na rynku. Zeszły rok był też dla nas rekordowy pod kątem importu Cava Alto Barrica.

Czy moda na trunki 0% to wsparcie czy zagrożenie dla rynku alkoholi?

Trunki 0% – poza półką piwa – to wciąż raczkująca kategoria na polskim rynku. Z jednej strony możliwość zaoferowania swoim gościom win bezalkoholowych sprawia, iż nikt przy stole nie czuje się w jakiś sposób pominięty podczas toastu, z drugiej zaś strony liczba konsumentów, która przekonała się do tego rodzaju produktów wciąż jest stosunkowo niewielka. Technologia ich produkcji jest coraz bardziej zaawansowana, jednak w moim odczuciu wina 0% jest to nadal niewielki segment rynku.

Jak rozwija się segment win ekologicznych? Co ze swojej oferty polecacie?

Możemy z dumą powiedzieć, iż przez pryzmat marki EcoGaia, która jest obecnie liderem sprzedaży win ekologicznych na polskim rynku, cały segment staje się coraz bardziej popularny wśród konsumentów. Ten stale utrzymujący się trend, troska o własne zdrowie oraz rosnąca świadomość konsumentów sprawiają, że produkty marek dbających o środowisko są chętniej wybierane podczas zakupów. Warto też zauważyć, iż boom na wina ekologiczne rozpoczął się dopiero kilka lat temu. Z kolei proces przestawienia produkcji rolniczej związanej z uprawą winorośli i przekształceniem gruntu, aby móc ubiegać się o certyfikat BIO i EKO, również wymaga czasu. Spodziewamy się zatem, iż w ciągu kilku najbliższych lat, 20-30% półki będą zajmować wina z certyfikatem ekologicznym. Jako spółka Partner Center, dużą wagę przywiązujemy również do redukcji śladu węglowego. Wiele z naszych produktów już dziś oferowanych jest w dużo lżejszych butelkach, które pozwalają zaoszczędzić duże ilości paliwa podczas transportu. Dla przykładu australijska marka Kangaroo ma specjalne oznaczenie na butelce „Less bottle, less CO₂” które potwierdza nasze działania w tym kierunku.

Jakość a cena – czy współczesny konsument docenia walory alkoholi premium? Jak wygląda ich sprzedaż?

Kiedy z jednej strony część konsumentów przenosi się ze względów ekonomicznych do zakupów z niższej półki cenowej, to wciąż silna jest grupa klientów, dla których wina premium to podstawa. W ostatnim czasie nasze włoskie wina premium z linii Primus osiągają rekordowe poziomy sprzedaży. Primus został doceniony również w międzynarodowym konkursie Berliner Wine Trophy. Jako spółka bardzo mocno wspieramy linię w kampanii, której twarzą jest znany Szef Kuchni Robert Sowa – a to bezpośrednio przekłada się na zainteresowanie konsumenta tego typu produktami. Kategoria ta jest niejako odporna na obecny kryzys ekonomiczny.

Jak Partner Center ocenia przyszłość kategorii win?

Obecnie spółka Partner Center intensywnie pracuje nad kilkoma projektami związanymi z nowościami produktowymi, które niebawem ukażą się na polskim rynku. Szczegółów póki co zdradzić nie możemy, ale z pewnością zaskoczymy i kupców i konsumentów. Przed nami rok pełen wyzwań i nadziei na ustabilizowanie sytuacji związanej z szalejącą inflacją oraz wysokimi cenami surowców potrzebnych do produkcji wina. Podejmujemy działania, które mają na celu zachęcić konsumenta do win z naszego portfolio. Głęboko wierzymy, iż w ciągu kilku miesięcy sytuacja na rynku zacznie się stabilizować. Obecne zawirowania to tylko krótkoterminowe spowolnienie trendu rozwoju kategorii. Przez ostatnich kilkanaście lat każdego roku obserwowaliśmy stałe wzrosty spożycia wina w Polsce. Chwilowe spowolnienie nie zmieni tego, że Polska jest jednym z najbardziej rozwijających się rynków w kategorii wina w Europie i na świecie.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska






tagi: Partner Center , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,