Psy i koty od dawna towarzyszą człowiekowi. Coraz częściej są traktowane jako pełnoprawni członkowie rodzin, zatem oczekiwania konsumentów co do jakości produktów dla zwierząt rosną z roku na rok. A zdobycie zaufania klientów może przełożyć się na znaczne zyski. Według danych Global Market Insights światowy rynek produktów dla zwierząt domowych wart jest 232 miliardy dolarów. A eksperci przewidują, że w ciągu najbliższych kilku lat wzrośnie do 350 mld.
Branża zoologiczna to przyszłościowy kierunek. Szczególnie jeśli chodzi o karmy dla zwierząt. Szacuje się, że odpowiadają za ok. 80% wartości całego rynku. Coraz częściej w osiedlowych sklepach możemy znaleźć produkty kategorii premium, a właściciele czworonogów skrupulatnie sprawdzają skład pokarmu jaki podają swoim pupilom. Powstały nawet wyspecjalizowane firmy oferujące „dietę pudełkową” dla czworonogów. Powstanie cateringów dietetycznych dla zwierząt najlepiej świadczy o kierunku w jakim zmierza branża.
Kociarze i psiarze
Polacy chętnie przygarniają do swoich domów zwierzęta. Pandemia i liczne lockdowny wzmocniły ten trend. Obecnie w polskich domach żyje ok. 7,9 mln psów i 6,8 mln kotów. Jak wynika z badania 3D Market przeprowadzonego na zlecenie marki Brit1, aż 48% badanych posiada w swoim domu psa, a 35% – kota. 31% respondentów ma z kolei jednocześnie oba te zwierzaki. Ankieta potwierdza też, że zdecydowanie nasze zwierzaki są „kanapowcami”, ponieważ aż 62% z psiaków i 59% kotów śpi w mieszkaniu czy domu wraz ze swoimi właścicielami.
Miesięczne wydatki na pupila to spory wydatek. Koszty utrzymania psa szacowane są przez 27% badanych na kwotę do 99 zł. Z kolei 52% mieści się w przedziale między 100 a 199 zł. 21% respondentów deklaruje, że koszty te sięgają powyżej 200 zł. W przypadku kotów te wydatki nieco się różnią. Kwotę do 99 zł wydaje miesięcznie na ich utrzymanie 43% spytanych Polaków. 44% z nich określa wydatki na przedział między 100 a 199 zł. Natomiast koszty powyżej 200 zł dotycza 13% badanych.
Bardzo istotną kwestią są też przesłanki wyboru konkretnej karmy dla pupila. Obiegowa opinia, że jakość jest najważniejsza – ma odzwierciedlenie w wynikach badań. Przez 57% badanych jest traktowana za jeden z głównych czynników zakupowych. 53% wskazań uzyskała też zawartość składników odżywczych, a cena – 47%. Na atrakcyjność smaku dla zwierzęcia stawia 41% badanych. Z kolei 37% zwraca uwagę na indywidualne potrzeby zwierzaka. Tu zalicza się m.in. dobór karmy do alergii, chorób czy zwalczania otyłości. Dostępność była wymieniana przez 17% respondentów. Opiniami specjalistów kieruje się 13% badanych, a rodzajem opakowania – 11%.
Karmy na paragonach
Pożywienie dla zwierząt możemy znaleźć nie tylko w specjalistycznych sklepach zoologicznych, ale też w tradycyjnym sklepie osiedlowym czy supermarkecie. Jak wynika z danych zebranych przez CMR – zdecydowanie więcej na produkty dla zwierząt wydajemy w większych sklepach. Średnia wartość transakcji żywności dla czworonogów w III kwartale 2022 r. w hipermarketach była ponad dwukrotnie wyższa niż w sklepach małoformatowych.
„W hipermarketach, dyskontach i supermarketach klienci kupują więcej opakowań niż w niespecjalistycznych sklepach małoformatowych do 300 mkw. Średnia wartość transakcji suchej karmy dla psów w okresie od stycznia do września 2022 r. była ponad dwukrotnie wyższa w hipermarketach w porównaniu do sklepów małoformatowych” – wymienia Tomasz Wester, analityk CMR.
Jak zaznacza instytut, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. możemy kupić głównie karmy dla psów i kotów. Pożywienie dla innych zwierząt jest rzadko dostępne w małych placówkach handlowych i stanowi ułamek udziałów wolumenowych i wartościowych w całym segmencie. Co więcej, wartość sprzedaży żywności dla zwierząt jest ponad dwukrotnie wyższa w dyskontach w porównaniu do sklepów małoformatowych.
Branża w liczbach
W całym kierunku rozwoju przemysłu zoologicznego należy również uwzględnić wpływ inflacji i kryzysu gospodarczego. Dane CMR pokazują, że sprzedaż wolumenowa karmy i przekąsek dla psów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. odnotowała w roku 2022 spadek o około 3% w porównaniu do roku 2021. Sposobem na ratowanie budżetów domowych i oszczędności jest wybieranie tańszych wariantów produktów. Eksperci instytutu zaznaczają, że marki własne posiadają większość udziałów wolumenowych w małych sklepach.
„Wiodącymi markami w udziałach wartościowych są Pedigree (producent Mars), Rafi (Dolina Noteci) oraz Chappi (Mars). Karmy dla psów są dostępne w 8 na 10 sklepów małoformatowych – częściej można tam znaleźć karmy mokre niż suche. W prawie co drugim sklepie tego kanału znajdziemy przekąski dla psów. Spośród sklepów mających w swojej ofercie karmy dla psów w 8 na 10 sklepów znajdziemy produkty producenta Mars. Średnia cena za opakowanie karmy suchej w grudniu 2022 to około 9 złotych, a mokrej – około 4,7 złotego. Konsumenci kupujący jedzenie dla psów w sklepach małoformatowych mają średnio do wyboru ponad 12 różnych wariantów karmy i przekąsek dla swoich pupili” – podkreśla Tomasz Wester z CMR.
Sprzedaż wolumenowa w sklepach małoformatowych do 300 mkw. karmy i przekąsek dla kotów spadła o ponad 7% w roku 2022 w porównaniu do roku 2021. Podobnie jak w przypadku karmy i przekąsek dla psów największe udziały wartościowe i wolumenowe w sklepach małoformatowych mają marki własne. Za nimi w udziałach wartościowych i wolumenowych są marki Whiskas i Kitekat (Mars) oraz Purina Felix (Nestlé).
Jak wskazuje Tomasz Wester, karmę dla kotów znajdziemy w ponad 8 na 10 sklepów małego formatu a żywność dla kotów producenta Mars – w prawie 7 na 10 sklepów. W sklepach tego kanału znajdziemy średnio prawie 13 wariantów karmy i przekąsek dla kotów. Mokra karma dla kotów stanowi prawie 75% udziałów wolumenowych i wartościowych w sklepach do 300 mkw., karma sucha to około 25% udziałów. W przypadku przekąsek dla kotów w roku 2022 udziały wolumenowe przekąsek stanowiły mniej niż 0,5% na rynku żywności dla kotów i ponad 2% udziałów wartościowych. Zgodnie z danymi Centrum Monitorowania Rynku przekąski dla kotów możemy znaleźć w co piątym sklepie małoformatowym.
Badania wskazują, że aż dwie trzecie właścicieli psów i ponad połowa kocich opiekunów – traktuje swoje zwierzaki jak pełnoprawnych członków rodzin. Takie zmiany społeczne dają zielone światło rozwojowi rynku zoologicznego. Mimo kryzysu należy pamiętać, że cała branża skupia w sobie ogromne kwoty i perspektywy.
Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych
Fot: AdobeStock
1 źródło: Badanie przeprowadzone w okresie maj-czerwiec 2022 r.