Z racji wysokiej inflacji i rosnących cen ciężko przewidzieć jak będą wyglądały tegoroczne zakupy wielkanocne. Niezależnie od spodziewanej wartości i wolumenu sprzedaży w sklepach muszą znaleźć się typowo świąteczne kategorie, którym poświęcamy niniejszy raport.
Święta wielkanocne to jedne z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu chrześcijańskim, ale też w handlu. Rodzinny charakter Wielkanocy sprawia, że większość polskich rodzin robi większe zakupy niż na co dzień. W tym roku na tydzień przed Wielką Niedzielą sklepy będą otworem witać klientów chcących z wyprzedzeniem zaopatrzyć się m.in. w sezonowe produkty. Będzie to pierwsza od ponad dwóch miesięcy tzw. niedziela handlowa. Jak zawsze w takie dni, klienci szturmem odwiedzać będą sklepy i centra handlowe. A perspektywa świąt kilka dni później zobowiązuje do przygotowania okazjonalnej ekspozycji i asortymentu. Wprowadzenie klientów w odpowiednią, świąteczną atmosferę może przyczynić się do większych zakupów. To wyzwanie dla producentów – którzy odpowiednio wcześniej muszą przygotować swoje portfolia na Wielkanoc – oraz dla detalistów – którzy ten towar zamawiają i z wyprzedzeniem wprowadzają do sprzedaży. Konsumenci z pewnością docenią wysiłek włożony w przygotowanie sezonowej oferty.
Przygotowania czas zacząć…
Wielkanoc to ogromne wyzwanie nie tylko dla producentów, którzy z wyprzedzeniem muszą przygotować okolicznościowe portfolio, ale też dla detalistów, by odpowiednio wcześniej zatowarowali sklepowe półki.
Część sklepów już niedługo po Nowym Roku zaczęła przypominać klientom o zbliżającej się Wielkanocy, umieszczając w placówkach tematyczne ozdoby i ofertę skrojoną właśnie pod te święta. Jednak prawdziwy wielkanocny boom zaczyna się po środzie popielcowej, wraz z początkiem Wielkiego Postu.
Lista zakupów na święta
Wielkanoc, podobnie jak Boże Narodzenie, to wiele tradycyjnych potraw – zarówno wytrawnych jak i słodkich. Wśród produktowych „must have” z pewnością pojawią się jaja, kiełbasa (zarówno tradycyjna jak i biała), chrzan, margaryna, masło, olej i inne tłuszcze, a także wszelkiego rodzaju produkty do wypieku ciast, bakalie i słodycze. Nie można też zapomnieć o kategoriach napojów i alkoholi.
Wysokie ceny produktów każdego miesiąca powodują spadki sprzedaży wolumenu. Jednakże święta są wyjątkowym okresem w roku, kiedy wiele osób planuje, nawet mimo kryzysu, większe wydatki. A te będą nieuniknione, bo początek roku 2023 przywitał nas podwyżkami, które objęły również typowo wielkanocne kategorie.
Wielkanocne prognozy
W handlu przygotowania do świąt zaczynają się wcześniej, zatem można pokusić się o kilka prognoz. Ostatnie lata testują portfele Polaków – od pandemii przez inflację po konflikt na wschodzie, które znacząco odbiły się na cenach produktów spożywczych.
Z badania „Indeks cen w sklepach detalicznych” wynika, że wiele typowo świątecznych kategorii już w styczniu zanotowało wysokie skoki cen. Margaryny do pieczenie podrożały o 50%, a jaja – o 40%. Ceny majonezu skoczyły natomiast o 37%.
„Wzrost cen majonezu jest wprost powiązany z sytuacją na rynku jaj, potrzebnych do jego produkcji. Szalejąca na świecie ptasia grypa, która wymusiła znaczne przetrzebienie hodowli, plus odchodzenie od chowu klatkowego spowodowały mocną presję na wzrost cen jajek pod koniec ub.r. Wprawdzie najnowsze dane wskazują, że ten trend zaczął zawracać. Jednak, moim zdaniem, przed Wielkanocą jaja i majonez pozostaną drogie, wyraźnie powyżej poziomów zanotowanych przed rokiem” – podsumowuje Piotr Bielski, Dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych w Santander Bank Polska.
Optymizmem nie napawają też dane zebrane przez ASM Sales Force Agency w cyklicznym „Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy”. Z zestawienia wynika, że w skali roku produkty tłuszczowe zanotowały aż 56% podwyżki cen. Produkty sypkie są droższe o 23%, a nabiał o 19% więcej niż przed rokiem.
Mimo niezbyt przychylnych portfelom Polaków prognoz, święta wielkanocne są wyjątkowym okresem w roku. Wiele osób przywiązanych jest do tradycji, zatem możemy się spodziewać większego zainteresowania typowo wiosennym asortymentem.
Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych
Fot: AdobeStock