Produkcja według wieloletnich tradycji wpisująca się w trendy oraz oferująca innowacje – jak połączyć te kwestie w produkcji alkoholu oraz jaki jest sposób na rozwój wśród wielu tegorocznych wyzwań opowiada Grzegorz Grabowski, Dyrektor Zarządzający Toruńskich Wódek Gatunkowych.
Fabryka Toruńskich Wódek Gatunkowych produkuje alkohol już od prawie 140 lat! Jaki jest przepis na sukces? Co Was wyróżnia?
Toruńskie Wódki Gatunkowe to przede wszystkim ludzie, ich długoletnie doświadczenie przekazywane przez pokolenia oraz ogromne zaangażowanie w pracę. Jesteśmy jednym zespołem, któremu przyświeca ten sam cel – dbałość o wysoką jakość naszych wyrobów. Od wyselekcjonowania listy dostawców przez proces produkcji trunków, po projektowanie opakowań – każdy detal ma dla nas znaczenie. Czerpiemy też wszystko co najlepsze z natury – mamy własne ujęcie wody głębinowej, skupujemy najlepsze surowce od polskich producentów oraz tworzymy własne maceraty na owoce, przyprawy i zioła, co daje naszym produktom głęboki, oryginalny smak. Gama marek i produktów, którą z dumą prezentujemy, ciągle się rozwija. Czerpiąc to, co najlepsze z tradycji, chcemy tworzyć przyszłość polskiego i światowego rynku mocnych alkoholi.
Jakie trendy dominują na rynku alkoholi w 2023 roku i jak w nie wpisuje się oferta Toruńskich Wódek Gatunkowych?
Najnowszym trendem, który obserwujemy na rynku alkoholi, są produkty regionalne i naturalne. Widocznym kierunkiem jest też poszukiwanie niecodziennych wariantów smakowych, dlatego wśród naszych wyrobów są wódki czyste ze spirytusu orkiszowego i ziemniaczanego czy wódki smakowe o nietypowych połączeniach takich jak malina z chilli. Obecnie wciąż szukamy nietypowych rozwiązań i połączeń smakowych np. jałowiec z kawą. Nasi zleceniodawcy coraz chętniej decydują się na marki własne, które wspólnie przygotowujemy nawet w mniejszych wolumenach.
Jakość to coś co stawiacie na pierwszym miejscu. Czy klienci wciąż są wierni jakości mimo rosnących cen? Czy kategoria premium jest już dobrze znana i doceniana przez Polaków?
W kategoriach czystych wódek bezwzględnie kategoria premium ma swoją wartość, w alkoholach smakowych jest to wciąż podróż i poszukiwanie nowości. Klienci chcą być zaskakiwani, ale jednocześnie oczekują bezpiecznych produktów w przestrzeni premium. Toruńskie Wódki Gatunkowe mogą pochwalić się taką właśnie ofertą, w przypadku wódek premium będzie to np. Wódka Jednorodna Orkiszowa, wyróżniona złotym medalem w Warsaw Spirit Competition lub Retman Vodka Crystal i Strong, które dostały srebrny medal w konkursie San Francisco World Spirit Competition. Konsumenci – zarówno polscy, jak i zagraniczni – szukają wartości w degustowaniu alkoholi, łączą je w foodpairingu i miksologii, odkrywając nowe smaki i kulturę picia wódki.
Czy w produkcji tradycyjnych, rzemieślniczych trunków jest miejsce na innowacje?
Jest to kuźnia innowacji! Przypominamy sobie zapomniane przyprawy, odmiany i rodzaje owoców, łączymy je ze sobą. Spoiwem są też różne gatunki miodu. Stawiamy na klasykę, proponując takie smaki jak śliwka z goździkiem, wiśnia, śliwowica, ale również na nowoczesność oferując nietypowe połączenia jak: malina z chilli czy jałowiec z kawą.
Jakie plany na 2023 rok mają Toruńskie Wódki Gatunkowe? Inwestycje, nowości a może jakieś zmiany w portfolio?
Dla Toruńskich Wódek Gatunkowych rok 2023 upłynie pod znakiem nowości produktowych i inwestycji. Niebawem premierę będzie miała linia wódek z marki Toruńska, która przeszła rebranding opakowania – standardowe smaki będą dostępne w nowej butelce ze zmienioną etykietą. Odświeżone zostaną także nasze inne flagowe produkty – Śliwowica Polska i Hubertówka Leśna. Na pewno pojawią się nowe smaki w ramach tych marek. Przygotowujemy się też do poszerzenia i wzbogacenia oferty biznesowej skierowanej do firm oraz rozwinięcia projektu indywidualnych marek własnych o niewielkich wolumenach, m.in. poprzez wprowadzenie opakowań personalizowanych. Rok 2023 powitał nas szalonym wzrostem cen materiałów suchych (butelki, etykiety, zamknięcia, opakowania zbiorcze) i pięcioprocentowym wzrostem akcyzy na rynku krajowym. Podjęliśmy decyzję o realizowaniu projektów coraz bliżej klienta – tworzymy mikro i makro marki lokalne z udziałem komponentów i receptur z różnych stron Polski i świata.
Dziękuje za rozmowę.
Monika Książek