Systematyczne inwestowanie zapewnia rozwój oraz sprawne funkcjonowanie. Silną stroną Mlekpolu jest wielokierunkowa produkcja oraz możliwość jej dynamicznego dostosowywania do potrzeb rynku i klienta. O jakości, tradycji i otwartości rozmawiamy z Małgorzatą Cebelińską, Wiceprezes Zarządu Spółdzielni.
Od początku roku SM Mlekpol zarządzana jest przez czteroosobowy Zarząd. Objęcie nowego stanowiska to nowe wyzwania. Jak pod kątem zawodowym ewoluowała Pani kariera?
Ze Spółdzielnią Mleczarską Mlekpol związana jestem od początku swojej drogi zawodowej, czyli od 25 lat. Do lutego 2018 roku, pracując na stanowisku Kierownika Działu Handlu Zagranicznego, zajmowałam się sprzedażą i promocją wyrobów Mlekpolu przede wszystkim poza granicami kraju. Następnie do grudnia 2022 roku – jako Dyrektor Wydziału Handlu – zarządzałam całością sprzedaży i obszarami z nią związanymi. Obecnie, pełniąc funkcję Wiceprezesa Zarządu Spółdzielni, oprócz dobrze znanego mi obszaru, będę również, mierząc się z kolejnymi wyzwaniami, nadzorować prace z zakresu innowacji i rozwoju nowych produktów.
2023 to będzie niełatwy rok, również dla branży mleczarskiej. Jak planujecie się z nim „zmierzyć”?
W ubiegłym roku wystąpiły negatywne zjawiska, z jakimi zapewne będziemy się mierzyć w kolejnych latach. Wysoka inflacja, z którą boryka się cały świat, zapowiada wiele trudności – również w branży mleczarskiej. Silną stroną Mlekpolu jest wielokierunkowa produkcja oraz możliwość jej dynamicznego dostosowywania do potrzeb rynku i klienta. Wierzymy, że ta elastyczność pozwoli Spółdzielni przetrwać najtrudniejszy czas. Jeżeli sytuacja się poprawi i rynek wróci do znanej nam dynamiki, to jest szansa, że branża mleczarska nie ucierpi, a producenci mleka będą nadal zainteresowani rozwojem swoich gospodarstw.
W 2022 roku SM Mlekpol kontynuowała rozpoczęte wcześniej inwestycje, również te proekologiczne. Jak ważny dla Spółdzielni jest ten aspekt rozwoju?
Systematyczne inwestowanie zapewnia Mlekpolowi rozwój oraz sprawne funkcjonowanie. Inwestycje dotyczą przede wszystkim wdrażania technologii przetwórstwa mleka, z czym – oprócz innowacyjności produktów i technicznych rozwiązań – wiążą się bardzo ważne dla Spółdzielni korzyści środowiskowe. Proekologiczne inwestycje to również infrastruktura techniczna i nowoczesne zamaszynowienie, które pozwalają na poprawę efektywności pracy oraz mniejsze zużycie czynników energetycznych. W poszczególnych zakładach modernizowane są oczyszczalnie ścieków i wdrażane systemy kogeneracji. Partnerzy handlowi doceniają również nasze działania w kierunku stosowania przyjaznych środowisku i zgodnych z ideami zrównoważonego rozwoju opakowań wyrobów.
Siłą każdej firmy są ludzie – proszę opowiedzieć więcej o „sercu” Spółdzielni, ważnych relacjach, a także o samych konsumentach.
Dbamy o ludzi naturalnie – to dla nas oczywiste, bo robimy to już ponad 40 lat. Wychodząc naprzeciw trendom i potrzebom, dostarczamy konsumentom wysokiej jakości produkty z mleka pochodzącego z najczystszych regionów Polski. Troszczymy się o środowisko, które nas otacza i o dobrostan zwierząt. Serce firmy tworzą przede wszystkim ludzie, którzy stanowią jej największy kapitał, siłę i przyszłość. Do Spółdzielni należy blisko 8500 rolników oraz 2800 osób zatrudnionych w 13 zakładach na terenie całej Polski. Swoją wiedzę z zakresu produkcji mleka czerpią oni przede wszystkim z własnych doświadczeń – są bowiem mieszkańcami regionów, gdzie piękna tradycja mleczarstwa przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Wierzymy w siłę tradycji i wartości, bo wszystko, co robi Mlekpol, robi z ludźmi, dla ludzi i z myślą o ludziach.
Jakość, tradycja i… Jak można określić trzeci ważny czynnik definiujący samą Spółdzielnię i jej ofertę?
Otwartość: na potrzeby klientów i rynku oraz partnerów zagranicznych. To także obserwacja trendów konsumenckich i nadążanie za nimi, czego rezultatem jest innowacyjność wdrażanych wyrobów mleczarskich. SM Mlekpol, przy współpracy z Instytutem Innowacji Przemysłu Mleczarskiego w Mrągowie, opracowuje pomysły i dostosowuje swoje portfolio do wymogów konsumenckich oraz rynkowych. Gama wyrobów Mlekpolu to już około pół tysiąca pozycji, które charakteryzują się wysoką jakością, prostym, czystym składem, wyśmienitym smakiem, i które w zależności od marki – przeznaczone są dla różnych grup konsumentów w kraju i za granicą.
Jak będzie rozwijało się portfolio SM Mlekpol w najbliższym czasie? Zachowania konsumentów nieco się zmieniły, czy będą miały one wpływ na Waszą ofertę?
Oferta produktowa Mlekpolu zawsze jest dopasowywana do zmieniających się realiów rynkowych. W ślad za tym spodziewamy się wzmożonego zainteresowania produktami pitnymi, deserami, napojami fermentowanymi oraz innymi produktami o wysokiej wartości odżywczej i koncentracji białka. Biorąc jednak pod uwagę pesymizm związany z sytuacją gospodarczą, do oferty wprowadziliśmy m.in. sery w dużych, ekonomicznych opakowaniach. W ten sposób zaspokoimy potrzeby tych, którym sytuacja finansowa w ostatnim czasie znacząco się pogorszyła.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka