Z rynku FMCG

Najpopularniejsze superowoce stycznia

Wtorek, 31 stycznia 2023
Wśród najpopularniejszych owoców jagodowych Kantar wymienia borówki, maliny i truskawki. W porównaniu do stycznia 2022 roku najbardziej wzrosło spożycie borówek, malin i przetworów z aronii. Liczba konsumentów borówek wzrosła o 39%, a malin o 26%.
Konsumpcja superowoców w styczniu

W styczniu najpopularniejszym owocem jagodowym były borówki.

Borówki w styczniu (w tygodniu poprzedzającym badanie) jadł co czwarty dorosły Polak (25%). Podobnie maliny (24%), jedna piąta populacji dorosłych Polaków jadła truskawki (20%).

1.jpg

Na kolejnych miejscach znalazła się czarna porzeczka i aronia. Konsumpcję przetworów tych gatunków deklarowało w styczniu 17% i 14% Polaków.

Rokitnik odnotował konsumpcję przetworów na poziomie 11%. To potwierdza skalę popularności. Podobny wynik odnotowano w grudniu 2022 roku. Oznacza to deklaracje konsumpcji przez ok. 3,5 mln Polaków.

Wzrost liczby konsumentów owoców w styczniu

W porównaniu do stycznia 2022 roku najbardziej wzrosło spożycie borówek (o 7 p.p.), gruszek (o 7 p.p.), malin (o 5 p.p.) i przetworów z aronii (o 2 p.p).

W przypadku borówek oznacza to realny wzrost liczby konsumentów o 39%, a w przypadku malin o 26%. Przetwory z aronii zanotowały 17% wzrost ilości konsumentów.

2.jpg

Wzrostem "styczeń do stycznia" mogą pochwalić się także truskawki oraz przetwory z czarnej porzeczki (odpowiedni o 11% i o 6%).

39% procentowy wzrost ilości konsumentów borówki oznacza 2,3 mln nowych konsumentów. Z poziomu 5,8 w styczniu 2021 roku do 8,1 w br.

3.jpg

Maliny jadło w styczniu 7,8 mln Polaków. W porównaniu ze styczniem 2022 roku, liczba konsumentów tego gatunku wzrosła o 1,6 mln. W skali dwóch lat - styczeń do stycznia - wzrost wyniósł aż 60%. Maliny zyskały 2,9 mln nowych konsumentów.

Wyniki badań konsumpcji 2020-2023

Badania pomagają w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie.

Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl

4.jpg


Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II etap”. Projekt jest realizowany przez Kantar Public.

Badanie zrealizowano w dniach 18-23 stycznia 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.

Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków. Dane dotyczące konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl




Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

5.jpg




tagi: superowoce , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,