Kategorie produktów

Nowe trendy na rynku chemii gospodarczej

Piątek, 20 stycznia 2023 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 01/203. Styczeń 2023
Z roku na rok rośnie świadomość dotycząca produktów chemicznych. Istotny jest nie tylko skład, ale także opakowanie, które można poddać recyklingowi oraz strategia producentów. Jakie trendy będą decydujące w 2023 roku?
Na rynku chemii gospodarczej istnieje wiele środków i detergentów pozwalających utrzymać dom w czystości. Rynek stale się rozwija w oparciu o trendy oraz potrzeby konsumentów. A te ściśle związane są ze zrównoważonym rozwojem, który ma wpływ zarówno na produkty, opakowania, ich produkcję, strategię firmy i wybory konsumentów, dla których minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko nabrało szczególnego znaczenia.

2023 rok będzie kontynuacją trendów, które już zaistniały w roku poprzednim, przy maksymalnym skupieniu się na bezpieczeństwie, skuteczności, wygodzie użycia i redukcji negatywnego wpływu na planetę.

Zrównoważone wybory1

Ta kwestia wśród trendów rynkowych zajmuje główne miejsce od kilku lat i wciąż się nasila. Według opublikowanych danych w globalnym raporcie „The Changing Climate of Sustainability” przygotowanym przez NielsenIQ, 66% polskich konsumentów uważa, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważniejszy niż był 2 lata temu, w tym 60% podaje, że jest to związane z negatywnym wpływem zmian klimatu na ich zdrowie i/lub bezpieczeństwo.

Troska o planetę wiąże się także z rozsądnymi wyborami. Konsumenci wręcz nie dopuszczają do nieprzemyślanych zakupów. Już 53% badanych kupuje tylko te produkty, których naprawdę potrzebuje, aby uniknąć marnotrawstwa.

Co więcej, już 64% konsumentów uważa, że firmy powinny działać na rzecz zmniejszenia swojego wpływu na środowisko. Z kolei 78% respondentów na całym świecie byłoby bardziej skłonnych wybrać konkretnego detalistę, gdyby oferował szerszy asortyment zrównoważonych opcji.

Większość konsumentów podejmuje różne działania, aby żyć w sposób bardziej zrównoważony: zabierają na zakupy własne torby (50%), unikają marnotrawstwa (53%) i oszczędzają energię elektryczną (58%).

Z badania wynika, że dwa nowe czynniki – rola regulacji rządowych w narzucaniu zrównoważonego rozwoju oraz gwałtownie rosnące koszty zmian klimatycznych w łańcuchach wartości – tworzą perspektywę szybkich zmian w ciągu najbliższych 5-10 lat, które zmuszą firmy, producentów, marki i detalistów do transformacji i zobowiązania się do wprowadzenia prawdziwie zrównoważonych modeli biznesowych.

Mimo wszystko są osoby, które wstrzymują się przed prowadzeniem zrównoważonego trybu życia. Co ich powstrzymuje? Najczęściej są to wysokie koszty (29%), utrudniony dostęp do niego (23%) oraz brak transparentności (25%).

To co wyróżnia polskich konsumentów według raportu NielsenIQ to, to że uważają oni że firmy powinny być zobowiązane do wykazania pełnej przejrzystości swojego łańcucha dostaw, aby kupujący mogli dokonywać świadomych wyborów – tak uważa 67% respondentów. Spośród nich połowa stwierdziła, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny, ponieważ słyszą o nim bez przerwy w telewizji, a 57% zauważa wokół siebie więcej zanieczyszczenia i odpadów. Dla 47% konsumentów zrównoważony tryb życia jest ważny społecznie i starają się oni podejmować zrównoważone wybory, kiedy tylko jest to możliwe. Z kolei 74% przestałoby kupować produkty od firmy, jeżeli okazałoby się, że stosuje ona greenwashing, co podkreśla znaczenie zaufania i przejrzystości nie tylko w komunikacji, ale w całym łańcuchu dostaw.

„Konsumenci na całym świecie są bardziej zaangażowani w zrównoważony rozwój, ale mają trudności z podejmowaniem codziennych decyzji, które faktycznie będą go wspierać. Chcą pomocy w tym, aby móc żyć i konsumować w sposób zrównoważony, który będzie współgrał z ich codziennymi sprawami; uważają, że odpowiedzialność za to spoczywa na sprzedawcach i producentach. Znajdujemy się obecnie w punkcie zwrotnym – firmy, które już teraz były autentycznie zaangażowane w proaktywne działania na rzecz klimatu, będą miały ogromną przewagę, kiedy cała branża będzie się starać sprostać wymaganiom i obowiązkowym wysiłkom na rzecz zrównoważonego rozwoju” – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, Dyrektor Zarządzająca NielsenIQ w Polsce.

Liczy się wydajność i sprawdzona marka

Zakup produktów z zakresu chemii gospodarczej najczęściej poprzedzony jest wnikliwą analizą. Istnieją kryteria, które wyróżniają się przy wyborze danego produktu. Trendy to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby konsumentów, dlatego producenci tworzą nowe pozycje z uwzględnieniem potrzeb nabywców. Na jakie kryteria konsumenci zwracają największą uwagę?

SW Research w lutym 2022 roku zapytał konsumentów co najczęściej decyduje o wyborze produktów z kategorii artykułów do sprzątania. Najczęściej respondenci deklarowali, że sięgają po produkty sprawdzonych przez siebie marek (49,6%) i/lub znanych marek (23,2%), nierzadko zwracają także uwagę na m.in. promocje (34,5%). Tylko 2,4% respondentów w ogóle nie kupuje produktów z tej kategorii.

A jakie powinny być produkty do sprzątania? Jak wskazuje badanie SW Research2 dobry produkt do sprzątania zdaniem respondentów musi przede wszystkim: być wydajny (53,8%), mieć przyjemny zapach (45,8%) oraz usuwać kamień/osad (40,6%). W dalszej kolejności respondenci wskazują na to, że: powinien być antybakteryjny (32,8%), mieć naturalny skład (28%), powinien być uniwersalny – jeden produkt do wszystkiego (21,6%). Dla badanych mniej istotne jest to, aby dobry produkt do sprzątania pozostawiał połysk (14,4%), a jeśli chodzi o rodzaj opakowania, to właściwsze wydaje się być opakowanie w sprayu (14,6%) niż w butelce (7,7%). Dobry produkt do sprzątania nie musi posiadać widocznego koloru (5,3%).

Wśród najbardziej przydatnych akcesoriów do sprzątania według respondentów znalazły się: mop (63,5%) oraz ścierki (58%). W następnej kolejności uplasowały się: ręczniki jednorazowe (44,4%) i gąbki (41,5%). Ponad 1/4 badanych wskazywała, że sprzątanie ułatwia im: miotła (26,8%), szczotki (24,8%), wiadro (23,7%) i rękawiczki (20,5%). Akcesoria takie jak ściągaczka do podłogi/okien (15,7%) oraz skrobaczka (5,3%) nie są popularne jako akcesoria do sprzątania.

Jakie środki czystości są wybierane najczęściej?

O popularności środków czystości świadczy między innymi ich dostępność w sklepach. Te kupowane częściej zazwyczaj znajdują się w większej ilości sklepów. Według danych Centrum Monitorowania Rynku detergenty do prania są dostępne w większości sklepów małoformatowych. W swoim asortymencie posiada je już około 8 na 10 sklepów o powierzchni do 300 mkw. W większości tego typu sklepów klienci mogą również znaleźć płyny do mycia naczyń, płyny do płukania tkanin, środki do mycia szyb oraz środki do czyszczenia toalet.

„Spośród środków czyszczących i akcesoriów do sprzątania w sklepach małoformatowych największe udziały mają detergenty do prania, płyny do płukania tkanin, płyny do naczyń oraz środki do toalet. W okresie od stycznia 2021 do czerwca 2022 roku możemy zauważyć spadki udziałów wartości sprzedaży środków czystości w sklepach małoformatowych, natomiast rosną udziały dyskontów. Konsumenci środki do sprzątania zdecydowanie częściej kupują w sklepach wielkoformatowych” – informuje Tomasz Wester z CMR.

Pranie z troską o środowisko

W kategorii detergentów do prania producenci w ubiegłym roku skupiali się na oferowaniu produktów o wyższej skuteczności w niższych temperaturach, z innowacyjnymi technologiami usuwania plam w zimnej wodzie, zapakowanych w ekologiczne i bezpieczne opakowania, tworzone w 100% z plastiku z recyklingu bądź kartonu. Skupiali się zarówno na oferowaniu ekologicznych rozwiązań w samej formule, opakowaniu, jak i na tym, by ograniczyć zużycie wody oraz energii poprzez pranie w niższej temperaturze. W kategorii płynów na rynku pojawiły się wyszukane i bardziej intensywne linie zapachowe. Oprócz tego środki wychwytujące kolor i zapobiegające farbowaniu, wzmacniające kolor, perfumujące czy dezynfekujące.

Według CMR środki do prania dostępne są w prawie 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. „W okresie od stycznie do października 2022 największe udziały wartościowe w sklepach małoformatowych w kategorii detergentów do prania miały marki Vizir (producent Procter & Gamble), Persil (Henkel), Ariel (Procter & Gamble) oraz E (Henkel). Wariantem Vizira który ma największe udziały wartościowe jest Vizir Kolor 4W w opakowaniu 260 gramowym którego sprzedaż w sklepach małoformatowych możemy zauważyć od marca 2022” – mówi Tomasz Wester.

Największe udziały wartościowe w okresie od stycznia do października 2022 roku w kategorii detergentów do prania miały proszki, następnie płyny oraz żele. Kapsułki do prania miały niewiele niższe udziały od płynów oraz żeli do prania.

„Pozostając w temacie prania warto wspomnieć o płynach do płukania tkanin, które w okresie od stycznia do października 2022 były dostępne w około 70% sklepów małoformatowych do 300 mkw., a konsumenci mogli wybierać z około 6 wariantów na placówkę. Najpopularniejsze marki w tym formacie sklepów to Coccolino (Unilever), Lenor (Procter & Gamble), Silan oraz E (Henkel)” – informuje analityk CMR.

Sprzątanie skuteczne i ekologiczne

W kategorii płynów do mycia szyb produkty coraz częściej również skłaniają się ku ekologii. Skuteczność dla konsumentów jest najważniejsza jednak producenci coraz częściej do skuteczności dodają ekologiczne składniki i opakowania.

Jak podaje Centrum Monitorowania Rynku w okresie od stycznia do października 2022 środki do mycia szyb były dostępne w ponad 6 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. W powyższych sklepach liderem jest marka Clin (producent Henkel) posiadająca ponad 50% udziałów wartościowych. W grudniu 2021 roku wolumen sprzedaży środków do mycia szyb w sklepach małoformatowych wzrósł względem listopada 2021, ale był niższy niż w miesiącach letnich minionego roku.

W kategorii środków do mycia podłóg ostatnie nowości oferowały jeszcze większą skuteczność. Produkty podkreślające głębię koloru, odżywiające podłogę i maskujące rysy o pięknym zapachy np. kwiatu lotosu.

Środki do mycia podłóg i czyszczenia dywanów w okresie od stycznia do listopada 2022 r. były dostępne w co trzecim sklepie małoformatowym do 300 mkw. Zgodnie z danymi Centrum Monitorowania Rynku konsumenci mogli wybierać z około 2 wariantów tych produktów. W okresie od grudnia 2021 do listopada 2022 r. markami z największymi udziałami wolumenowymi były Sidolux (producent Lakma), Vanish (producent Reckitt Benckiser) oraz Ajax (producent Colgate Palmolive). „Marka Sidolux posiada około 50% udziałów wolumenowych w kategorii środków do mycia podłóg i czyszczenia dywanów, a wariantem z największymi udziałami jest Sidolux Uniwersalny mydło marsylskie w opakowaniu 1000 ml” – dodaje Tomasz Wester.

Płyny do mycia naczyń pojawiające się w ostatnim roku na rynku oferowały jeszcze bardziej skoncentrowaną formułę z większą wydajnością produktu. W tej kategorii producenci również stawiali na dobro planety i oszczędność energii, ulepszając formułę płynów tak, by były skuteczne nawet w zimnej wodzie.

Jak podaje Centrum Monitorowania Rynku płyny do mycia naczyń możemy znaleźć w 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. Klienci w okresie od stycznia do listopada 2022 mogli wybierać z około 7 wariantów płynów do mycia naczyń. Markami z największymi udziałami są Ludwik (producent Grupa Inco), Fairy (Procter & Gamble), Pur (Henkel) w październiku i listopadzie rosną udziały marki Ludwik przekraczając 45% udziałów wartościowych. „Konsumenci wydają ponad dwukrotnie więcej pieniędzy na płyny do naczyń w dyskontach w porównaniu do sklepów małoformatowych” – dodaje Tomasz Wester z CMR.

Środki do toalet to kolejna kategoria wśród środków do sprzątania. W tej kategorii liczy się przede wszystkim skuteczne działanie, formuły dezynfekujące, usuwające zanieczyszczenia i osad, zapewniające bezpieczeństwo. Zgodne z danymi Centrum Monitorowania Rynku środki do toalet są dostępne w prawie 7 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. a klienci mogą wybierać z ponad 6 wariantów na sklep. Najpopularniejszą marką z około 60% udziałami wolumenowymi jest Domestos producenta Unilever.

Akcesoria do sprzątania z troską o planetę

Ściereczki czyszczące znacznie ułatwiają porządki w porównaniu do tradycyjnych metod. Również w tej kategorii rozwój podyktowany jest ściśle z ekologią. W ubiegłym roku na rynku pojawiła się ściereczka wykonana w 100% z recyklingu, głównie z przetworzonych butelek PET. Wykonana w ten sposób ściereczka z mikrofibry zapewnia doskonałe właściwości czyszczące. Oprócz tego cechuje się dużą wytrzymałością. Ściereczki nawilżane również powstają ze składników przyjaznych środowisku. Są biodegradowalne a ich opakowania podlegają recyklingowi.

Zgodnie z danymi Centrum Monitorowania Rynku ściereczki czyszczące możemy znaleźć w co czwartym sklepie małoformatowym do 300 mkw. W okresie od stycznia do października 2022 pierwsze i trzecie miejsce na podium udziałów wolumenowych w sklepach małoformatowych zajmują marki producenta Harper Hygienics – Presto oraz Presto Clean. Drugie miejsce zajmuje marka Santiss producenta Santiss Group – te trzy marki odpowiadają za około 60% udziałów wolumenowych i 50% udziałów wartościowych. Produkty producenta Harper Hygienics znajdziemy w co dziesiątym sklepie małoformatowym do 300 mkw.

Zmiany również zachodzą w kategorii ręczników papierowych czy papieru toaletowego. Są one coraz lepszej jakości, bardziej wytrzymałe. Producenci oprócz tego ograniczają swój wpły na środowisko naturalne podczas produkcji oraz transportu. Surowce są pozyskiwane z certyfikowanych źródeł a opakowania nadają się do recyklingu.

Według CMR papier toaletowy jest dostępny w ponad 80% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Konsumenci w okresie od stycznia do października 2022 mogli wybierać z ponad 5 różnych wariantów w sklepie. „W sklepach małoformatowych możemy zauważyć duże udziały marek własnych papieru toaletowego oraz wzrost udziałów marek własnych od 2 kwartału 2022 roku. W powyższych sklepach popularne są również marki Velvet (producent Velvet Care), Regina (Delitissue) i Foxy (Ict Poland)” – wymienia Tomasz Wester.

Ręczniki papierowe zgodnie z danymi Centrum Monitorowania Rynku są dostępne w ponad 80% sklepów małoformatowych do 300 mkw. a klienci w sklepie mogą wybierać z około 4 różnych wariantów. Markami z największymi udziałami wartościowymi (z wyłączeniem marek własnych) w okresie od stycznia do października 2022 są Foxy (Ict Poland), Velvet (producent Velvet Care) oraz Regina (Delitissue).

Uniwersalne płyny czyszczące

Odpowiedzią dla zabieganych są uniwersalne płyny czyszczące. Zapewniają wygodę osobom, które wolą kupić jeden produkt do różnych powierzchni. Producenci w tym roku postawili również na uniwersalne płyny do różnych pomieszczeń, np. łazienka, kuchnia.

Jak podaje Centrum Monitorowania Rynku wolumen sprzedaży uniwersalnych środków czyszczących w sklepach małoformatowych spada. Marką będącą niekwestionowanym liderem z ponad 60% udziałami wartościowymi w okresie od stycznia do października 2022 w tej kategorii jest Ajax producenta Colgate Palmolive a ich najpopularniejszym produktem jest wariant Floral Fiesta w jednolitrowym opakowaniu o zapachu konwalii, jednak jego udziały wartościowe w roku 2022 spadają.

Jakie kryteria powinny spełniać produkty z kategorii chemii gospodarczej? Takie, na które uwagę zwracają konsumenci, a więc skuteczność, bezpieczeństwo, i wygoda, wymierne oszczędności dla środowiska i dla portfela. Konsumenci skłaniają się ku produktom naturalnym oraz hipoalergicznym. Dostrzec także można rozwijający się trend „convenience”, w którym chodzi o poszukiwanie rozwiązań wygodnych, mogących zaoszczędzić czas i pieniądze. Co prawda podejście proekologiczne lub wspieranie zrównoważonego rozwoju nie przekłada się jeszcze istotnie na wzrost liczby sprzedanych produktów, jednak trend ten wciąż się rozwija.

Monika Książek
Redaktor



1 źródło: Raport „The Changing Climate of Sustainability”, NielsenIQ, grudzień 2022 r.
2 źródło: SW Research, październik 2022, badanie na grupie 826 osób, wykonane metodą CAWI.




tagi: trendy na rynku chemii gospodarczej , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG ,