Z rynku FMCG

Przekąski słone – sylwester i karnawał

Piątek, 30 grudnia 2022
Noc z 31 grudnia na 1 stycznia to dla wielu osób dobra okazja do zabawy, imprezy, spotkań ze znajomymi. A Sylwester to dopiero początek. Zabawa nie kończy się na jednej nocy. Po sylwestrze rozpoczyna się karnawał. Dla wielu trwa on od stycznia i lutego. Restauracje, kluby, miejsc do świętowania jest wiele. Część z nas wybierze również imprezę w domu. Podczas takiego spotkania nie może zabraknąć słonych przekąsek.
Te najczęściej kupowane są w dyskontach, aż 45% słonych przekąsek (wartość sprzedaży, MAT 06.2022) odbywa się poprzez ten kanał. Nieco mniej ważnym kanałem sprzedaży są sklepy małoformatowe do 300 m2 – 36%. Przyglądając się poszczególnym kategorią istnieją istotne różnice w lokalizacji sprzedaży. W przypadku chipsów, chrupek, chrupek chlebowych i krakersów liderem pod względem wartości sprzedaży są sklepy małoformatowe do 300 m2. Jak podaje CMR w przypadku chipsów około 46% wartości sprzedaży realizowanych jest przez ten kanał. Na przeciwnym biegunie znajdują się prażynki, dla których jedynie 33% wartości odbywa się przez sklepy małoformatowe a aż 48% przez dyskonty.

Nie tylko w karnawał ale również w całym roku największą kategorią słonych przekąsek są chipsy. Ich udziały wartościowe w sklepach małoformatowych do 300 m2 przewyższają 50%. Ale czy w grudniu widoczne są wzrosty? Liczba sprzedanych opakowań w ostatnim miesiącu roku 2021 roku w porównaniu do listopada 2021 była wyższa o około 2%. Jednocześnie rośnie wolumen opakowania. W grudniu jest on największe i wynosi około 130 gram. Nieznacznie zwiększa się również liczba opakowań kupowanych podczas jednej transakcji. Przeciętny konsument wybiera 1,3 sztuki opakowania.

Podobnie „zachowują się” orzeszki. Liczba sprzedanych opakowań w grudniu w porównaniu do listopada 2021 w sklepach małoformatowych do 300 m2 według danych CMR rośnie również o około 2%. Natomiast sprzedaż takich kategorii jak paluszki czy popcorn uzyskała wyższe wartości w styczniu 2022 roku niż w grudniu 2021. Udziały wartościowe obu kategorii są w styczniu wyższe od średniej całorocznej o około 0.5 pp.

Słone przekąski znajdziemy praktycznie w każdym sklepie małoformatowym do 300 m2. Kategorie takie jak chrupki, chipsy, słone paluszki, precle, talarki oraz orzeszki w okresie karnawału są dostępne w ponad 90% punktów sprzedaży. Największy wysiłek będzie musiał włożyć konsument, który zamierza kupić na imprezę chrupki chlebowe. Produkty z tej kategorii obecne są w około co drugim sklepie. Dane CMR wskazują, że dystrybucja numeryczna średnio wynosi około 53%.

Gdy konsumentowi już uda się znaleźć sklep małoformatowy, w którym znajdują się chrupki chlebowe to średnio na przełomie roku może wybierać z pośród 3 wariantów. Podobnym wyborem charakteryzują się prażynki. Na półce znajdują się 4 warianty krakersów jak również popcornu. Aż 8 paluszków, precelków, talarków. Najliczniejsze są kategorie: orzeszki – blisko 11 wariantów, chrupki – 16 wariantów, a chipsy – 29.

W styczniu 2022 konsument najwięcej podczas jednorazowych zakupów w sklepach małoformatowych do 300 m2 wydał na wydał na: chipsy – 6,80 zł, orzeszki – 6,54 zł oraz chrupki chlebowe – 5,06 zł. Zakup chrupek wiązał się z wydatkiem 4,24 zł. Koszt zakupu: słonych paluszków, precli, talarków, prażynek, krakersów i popcornu zawierał się pomiędzy 3,50 a 4 złote. Podczas jednaj transakcji najwięcej opakowań kupuje się popcornu ponad 1,5 sztuki. A najmniej chrupek chlebowych 1,2 sztuki.

Według danych CMR 3 najbardziej popularne produkty w sklepach małoformatowych w poszczególnych kategoriach to styczeń 2021, liczba sprzedanych opakowań): chipsy: Lay's Zielona Cebulka, Papryka i  Fromage wszystkie w opakowaniach 140g. Chrupki: Star Snaki Maczugi ketchup 80g, Cheetos Spirale 80g oraz Cheetos Pizzerini 85g. Orzeszki: NicNac's 40g,  NicNac's 125g, Felix Orzeszki Ziemne solone 140g. Paluszki, precelki, talarki: Paluszki Beskidzkie z solą 300g, Paluszki Beskidzkie; z solą 70g, Lajkonik Paluszki Słone 200g. Prażynki: Przysnacki Prażynki bekon 140g, Przysnacki Prażynki solone 130g, Star Prażynki solone 95g. Krakersy: Artur Krakersy solone 90g, Lajkonik Krakersy Super słone 180g, Lay's Oven Baked Krakersy Wielozbożowe warzywa z zieloną cebulką 80g. Popcorn: Star Popcorn 95g, Bakalland Popcorn; solony 90g, Bakalland Popcorn o smaku maślanym 90g. Chrupki Chlebowe: 7 Days Bake Rolls o smaku pizzy 160g, 7 Days Bake Rolls czosnek 160g, Maretti Bruschette Pizza 70g.

Przemysław Bojanowski, CMR


tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,