Menu na imprezę to przede wszystkim liczne przekąski, najlepsze wędliny, aromatyczne sery, sałatki, koreczki, mini kanapki, a także dania na ciepło. Suto zastawiony stół i oryginalne potrawy z pewnością są istotnym elementem udanej domówki. Musi być smacznie, ale liczy się także szybkość i łatwość przygotowania. Co w okresie karnawałowym oferują producenci?
Wybory konsumentów bywają różne i nasze karnawałowe menu może zawierać dowolne produkty i dania. Ale są wśród nich pozycje tzw. „must have”. Według badania przeprowadzonego przez SW Research w listopadzie 2022 roku1, Polacy na Sylwestrze najchętniej zjedliby: coś z deski serów i wędlin (37,3%), sałatkę warzywną (33,5%), danie główne np. filet, roladę bądź bigos (32%). Pewny stopień zainteresowania budzą: mini kanapeczki (29%), szaszłyki/koreczki (27,6%), słodkie przekąski np. ciastka, wafelki, wypieki (26%), pizza (25,9%) oraz słone przekąski np. chipsy, paluszki (24,4%). Niewielką popularnością cieszy się sushi (15,6%) oraz zupa (8,2). Tylko nieliczni respondenci przyznali, że na Sylwestrze sięgnęliby po wege przekąski np. humus z pieczonymi warzywami (5,3%).
Sylwester to tylko początek okresu karnawałowych imprez i spotkań towarzyskich. Producenci są przygotowani na wszelkie konsumenckie zachcianki. Dzięki temu skomponowanie sezonowej półki nie powinno być problematyczne.
Idealna deska serów
Deska serów to jedna z ulubionych form Polaków podania przysmaków na imprezowym stole. Jej przygotowanie nie jest pracochłonne, a może być bardzo różnorodne. Każdy może znaleźć coś dla siebie, zaczynając od serów twardych, długodojrzewających, przez łagodniejsze odmiany, aż po sery pleśniowe. Do tego świetnie sprawdzą się owoce, oliwki oraz pieczywo, np. świeża bagietka z dodatkiem masła czosnkowego.
„Sery pleśniowe to kategoria, w której aż 60% sprzedaży generują dyskonty, w tym samym czasie sklepy małoformatowe odpowiadają jedynie za 11% obrotów całej kategorii. Warto zauważyć także, iż wolumen sprzedaży serów pleśniowych w małych sklepach spada – o 9% w okresie listopad 2021–październik 2022 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W tym samym czasie wartość sprzedaży kategorii spadła o 1% – przed większymi spadkami uchronił ją wzrost cen. W październiku br. za kilogram paczkowanego sera pleśniowego w sklepach małoformatowych należało zapłacić średnio 53,10 zł. Rok temu było to 44,40 zł, co oznacza wzrost cen o ok. 20%” – komentuje Nikodem Pankowiak.
Ekspert dodaje, że sery pleśniowe możemy znaleźć w 6 na 10 sklepów małoformatowych, a ich klienci mogą wybierać średnio z 4 różnych wariantów produktów z tej kategorii. Liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży kategorii pozostaje właściciel marki NaTurek z wynikiem 39% w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Podium uzupełniają Lactalis (27%) i Hochland (10%). Klienci sklepów małoformatowych z serów pleśniowych najchętniej sięgają po camembert naturalny marki NaTurek w pudełku 120 g.
Coś dla mięsożerców
Jednak nie tylko samymi przekąskami człowiek żyje podczas długich tanecznych nocy. Na stole powinny znaleźć się również pozycje bogate w białko i dostarczające energii do zabawy. Warto przygotować zestaw wędlin, np. w stylu włoskim (prosciutto, salame) lub hiszpańskim (chorizo, szynka iberyjska czy serrano). Natomiast połączenie mięsa i przekąskowej funkcji najlepiej łączą kabanosy.
„Paczkowane kabanosy to kategoria, której sprzedaż konsekwentnie rośnie i tego trendu nie zatrzymała nawet rosnąca inflacja. Ceny produktów z tej kategorii oczywiście poszły w górę – za kilogram kabanosów w paczce w październiku br. należało zapłacić średnio 74,30 zł. Rok temu było to 63,40 zł, zatem wzrost cen wyniósł ok. 17%. Mimo tych wzrostów zwiększył się wolumen sprzedaży całej kategorii – w okresie listopad 2021-październik 2022 był on o 13% większy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Wzrost wolumenu oraz cen przełożył się na 25% wzrostu wartości sprzedaży całej kategorii we wspomnianym okresie” – mówi Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych CMR.
Ekspert zaznacza, że paczkowane kabanosy można znaleźć w 7 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw., a dostępność tej kategorii konsekwentnie rośnie – jeszcze rok temu tę kategorię można było znaleźć w ok. 6 na 10 sklepów małego formatu. Dziś klienci małych sklepów mogą wybierać średnio spośród 6 różnych wariantów paczkowanych kabanosów.
Największy wybór w kategorii oferuje firma Tarczyński – zdecydowany lider pod względem udziałów w wartości sprzedaży z wynikiem 77% w okresie listopad 2021-październik 2022. Drugie miejsce na podium zajęła firma Animex (10% i awans z miejsca 3.), a trzecie – Sokołów (8% i spadek z 2. miejsca). Klienci sklepów małoformatowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy najchętniej sięgali po kabanosy drobiowe w torebce 105 g od Tarczyńskiego.
„Warto zwrócić uwagę również na kategorię kabanosów roślinnych, w której również zdecydowanym liderem pozostaje firma Tarczyński. Po początkowym boomie i dynamicznych wzrostach wartość i wolumen sprzedaży tej kategorii zaczęły w ostatnich miesiącach spadać. Być może jest to spowodowane różnicą w cenie – roślinne kabanosy pozostają o ok. 1/3 droższe od swoich mięsnych odpowiedników, co może zniechęcać do zakupu klientów nie będących wegetarianami. Problemem wciąż może pozostawać także dostępność tej kategorii – roślinne kabanosy znajdziemy w mniej więcej co szóstym sklepie małoformatowym” – dodaje Pankowiak.
Źródło witamin
W okresie zimowym bardzo ważne jest dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witamin w spożywanych posiłkach. Warto o tym pamiętać również w momencie komponowania imprezowego menu. Domowa sałatka będzie nie tylko kolorową i pyszną propozycją, ale przede wszystkim zdrową.
Również przygotowując kanapki czy koreczki warto postawić na świeże warzywa, takie jak ogórek, papryka czy pomidor. Poza tym świetną przekąską bogatą w witaminę C są ogórki kiszone. Na imprezowym stole sprawdzą się również ogórki korniszony, piklowana papryka, czosnek konserwowy czy oliwki.
Uzupełnieniem wytrawnego menu mogą być także owoce. Zimą królują mandarynki i pomarańcze, natomiast do deski serów idealnie pasują winogrona, zarówno jasne, jak i ciemne.
Rybne przysmaki
Ryba gości nie tylko na bożonarodzeniowym stole, ale także świetnie sprawdza się jako przekąska na ciepło lub zimno podczas sylwestrowej nocy lub karnawałowych spotkań. Jest to widoczne w danych sprzedażowych zebranych przez Centrum Monitorowania Rynku.
„Przetwory rybne charakteryzują się sezonowością sprzedaży. I podobnie tutaj też widać wzrosty w okresie świąt. Jest jednak jedna różnica. Grudzień to zdecydowanie najlepszy okres dla producentów, sprzedaż przewyższa nie tylko pozostałe miesiące ale jest również istotnie wyższa niż w święta wielkanocne. Liczba sprzedanych opakowań w supermarketach 301–2500 mkw. jak podaje CMR w grudniu 2021 roku w porównaniu do listopada 2021 wzrosła o ponad 50%. O ile w rybach wędzonych króluje łosoś o tyle w przetworach dominuje śledź. 3 na 4 opakowania zawierają właśnie ten gatunek ryby” – mówi Przemysław Bojanowski, analityk danych CMR.
Jednak, jak dodaje ekspert, niestety z punktu widzenia zdrowia (ryba jest produktem powszechnie uważanym za zdrowy) trend sprzedażowy jest negatywny. Sprzedaż przetworów w okresie wrzesień 2021-sierpień 2022 w porównaniu do wcześniejszych 12 miesięcy nieznacznie spadła – o około 1%. Jest to bardzo rozbudowana kategoria i pomimo spadków sprzedaży liczba dostępnych wariantów jest wysoka. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy konsument może dokonać wyboru spośród 38 produktów. We wcześniejszych 12 miesiącach było to 40 sztuk.
Według danych CMR liderem kategorii jest Lisner, jego udział w liczbie sprzedanych opakowań w supermarketach 301–2500 mkw. od września 2021 do sierpnia 2022 wyniosły około 44%. Marki własne to 26% rynku. Trzecim graczem jest Seko z udziałami około 11%.
Poza przetworami rybnymi do imprezowego menu można dopisać również konserwy. Jak wskazuje Przemysław Bojanowski jest to kategoria popularna nie tylko w okresie świątecznym i karnawałowym.
„Konserwy rybne cechują się mniejszą sezonowością sprzedaży. W ostatnich dwóch latach liczba sprzedanych opakowań w supermarketach 301–2500 mkw. rosła w marcu. Podobnie jak w poprzednich kategoriach również w konserwach rybnych w supermarketach obserwowany jest spadek sprzedaży. W okresie od września 2021 do sierpnia 2022 liczba sprzedanych opakowań spadła o około 2% w porównaniu do wcześniejszych 12 miesięcy. Co spowodowane jest przed wszystkim zmniejszeniem się liczby transakcji. Natomiast liczba kupowanych opakowań w trakcie pojedynczych zakupów praktycznie nie zmieniła się i wynosi około 1,7 sztuki” – komentuje ekspert.
Słone przekąski
W menu sylwestrowo-karnawałowym nie może zabraknąć słonych przekąsek, do których zaliczają się między innymi chipsy, chrupki, orzeszki, oraz słone paluszki czy talarki. Są to produkty wygodne w jedzeniu i niesamowicie szybkie w przygotowaniu – wystarczy miska lub szklanka.
„Ostatnich 12 miesięcy (MAT 09.2022 r.) w porównaniu do okresu poprzedniego wygenerowało wzrost wartości sprzedaży kategorii słonych przekąsek o około 16% w sklepach małego formatu. Na produkty kategorii można natrafić w niemal każdym sklepie, z czego ponad połowę udziałów pod względem wartościowym stanowią chipsy. Na drugiej pozycji plasują się chrupki z niemal 20% udziałami wartościowymi. Mniej istotne kategorie stanowią kolejno: orzeszki, słone paluszki/precle/talarki oraz takie produkty jak: popcorn, prażynki czy krakersy” – podaje Ilona Mazurek, analityk danych CMR.
Według wskazań instytutu, dyskonty i sklepy małoformatowe do 300 mkw. są przeważającymi kanałami sprzedaży dla tej kategorii, generując odpowiednio 44% i 36%. Zdecydowanie mniejsze znaczenie mają supermarkety 301–2500 mkw. oraz hipermarkety (razem ok. 20%).
„Poza szeroką dostępnością przekąsek, wspomniane kategorie charakteryzuje szeroki asortyment. Konsument udający się do sklepu małego formatu staje przed wyborem spośród średnio 76-ciu wariantów różnych produktów, z czego 30 stanowią chipsy, 17 – chrupki, natomiast 11 – orzeszki. Porównując średnie ceny podkategorii, za chipsy zapłaci najwięcej – średnio 5,50 zł za opakowanie, w przypadku orzeszków będzie to nieco mniej – 5 zł, a za chrupki – 3,40 zł. Najtańszym wyborem okazuje się popcorn, ze średnią ceną 2,50 zł za opakowanie. Liderem kategorii słonych przekąsek jest producent Frito Lay, z ponad 52% udziałami wartościowymi, którego głównymi markami są: Lay’s, Cheetos, Star i Doritos. Innym ważnym producentem jest Lorenz z udziałami o wartości 14% oraz głównymi markami: Crunchips, Monster Munch i NicNac’s. Do koszyków Polaków w kategorii chipsów, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. trafiają najczęściej: Lay’s Zielona Cebulka 140 g i Lay’s Papryka 140 g, w przypadku chrupek: Star Snaki Maczugi 80 g i Cheetos Spirale 80 g, natomiast wśród orzechów numerem 1. są NicNac’s w opakowaniach 40 i 125 g” – dodaje ekspertka.
Wybierając menu na sylwestrową lub karnawałową zabawę, nie można zapomnieć o nowościach. Tegorocznymi pozycjami wartymi uwagi, według CMR, są między innymi chipsy Lay's KFC 140 g i Doritos Sweet Chilli 100 g oraz chrupki Star Snaki Maczugi Fromage 80 g. Poza nowymi wariantami smakowymi obecnie istniejących marek, Frito Lay poszerzyło swoje portfolio, wypuszczając na rynek nową markę chrupek pod szyldem Lay's Bugles, z dwoma wariantami o smaku serowym i paprykowym w opakowaniach o gramaturze 110 g.
Na ciepło i szybko
Ciepłe dania pośród zimnych przekąsek są dla gości nie lada gratką. Nie zawsze mamy jednak czas na całodniowe gotowanie. Wówczas z pomocą przychodzą dania gotowe. Jedną z najbardziej lubianych i najprostszych w przyrządzeniu propozycji jest pizza mrożona.
Jest to kategoria, w której według danych CMR niemal połowę wartości sprzedaży (dokładnie 48% w okresie lipiec 2021-czerwiec 2022) generują dyskonty. Drugim najważniejszym kanałem sprzedaży pozostają sklepy małoformatowe do 300 mkw., które generują 29% sprzedaży tej kategorii.
„Pizzę mrożoną znajdziemy w 3 na 4 sklepy małego formatu. W okresie październik-marzec dystrybucja tej kategorii nieznacznie wzrasta, rośnie wtedy także liczba ich sprzedanych opakowań. Podobny trend można zauważyć także w kategorii mrożonych zapiekanek, które średnio w ciągu roku dostępne były w 4 na 10 placówek handlowych tego typu. W okresie listopad 2021-październik 2022 wartość sprzedaży pizzy mrożonej w sklepach małoformatowych wzrosła aż o 36%. Co ważne, nie są to wzrosty napędzane wyłącznie inflacją, w tym samym czasie wolumen sprzedaży tej kategorii wzrósł o równie imponujące 22%. Inaczej wygląda to w przypadku mrożonych zapiekanek – co prawda ich wartość sprzedaży wzrosła o 14%, ale wolumen nieznacznie spadł – o 1%” – analizuje Nikodem Pankowiak.
Mimo rosnących cen – w październiku ubiegłego roku kilogram pizzy mrożonej kosztował 24,40 zł, w tym roku to już prawie 30 zł, czyli o ok. 22% więcej – klienci nadal chętnie sięgają po tę kategorię. Procentowo podobne wzrosty zaliczają także mrożone zapiekanki. Ich cena skoczyła o 25% – z 20 zł za kilogram w październiku 2021 r. do 25 zł w październiku br.
Zdecydowanym liderem kategorii pizzy mrożonej w sklepach małoformatowych pozostaje firma Dr. Oetker z udziałami w wartości sprzedaży w okresie listopad 2021-październik 2022 na poziomie 78%. Jest to spadek o 4 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, w tym samym czasie zyskują produkty marek własnych, które łącznie odpowiadają za niemal 14% wartości sprzedaży kategorii. Produktem, po który klienci sklepów małoformatowych sięgali w ciągu ostatnich 12 miesięcy najchętniej była pizza Guseppe (Dr. Oetker) z szynką i pieczarkami w pudełku 425 g.
Z kolei w przypadku mrożonych zapiekanek zdecydowanym liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży jest firma Iglotex – 68% w okresie listopad 2021-październik 2022. To wzrost o 14 p.p. W koszykach klientów sklepów małoformatowych najczęściej lądowała zapiekanka 200 g z szynką i pieczarkami od marki Proste Historie (Iglotex).
Karnawałowe menu jest pełne słonych przekąsek oraz szybkich i prostych w przygotowaniu dań. Bogata i różnorodna oferta z pewnością zachęci konsumentów do powrotu do placówki w poszukiwaniu produktów na kolejne domowe spotkania z bliskimi.
Weronika Nowak
Redaktor
1 źródło: badanie przeprowadzone na grupie osób N=808 metodą CAWI.