W ubiegłym roku wzrost sprzedaży całego rynku w stosunku do 2005 r. wyniósł ok. 35%. Ale to dopiero początek. Tę grupę towarową czeka w najbliższych pięciu latach bardzo dynamiczny rozwój.
Wzrost gospodarczy, wzrost cen papierosów, moda i trend spowodują, iż wzrost konsumpcji cygaretek i cygar będzie się zwiększał w tempie około 40% rocznie, co najmniej do roku 2012, a to oznacza, iż w roku organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej odnotujemy spożycie porównywalne z niektórymi krajami Europy Zachodniej - zapewnia Krzysztof Sokołowski, dyrektor projektu w firmie DANNEMANN.
DANNEMANN obecnie wyrasta na lidera rynku wśród cygaretek. Nasza sztandarowa linia MOODS osiągnęła wzrost sprzedaży w ubiegłym roku ponad 80% (rdr) i w bardzo szybkim tempie staje się najbardziej popularnym i poszukiwanym produktem z tej grupy.
Konsumenci mogą dokonywać ich zakupów już w ponad 6 tysiącach punktów detalicznych na terenie kraju.
Najważniejszymi kanałami sprzedaży dla nas są: stacje paliw (m.in. BP, LOTOS, SHELL, LUKOIL, ORLEN, STATOIL) , saloniki prasowe (m.in. IN MEDIO, RELAY, TRAFIKA POLSKA, TABAKIERA), sklepy delikatesowe i monopolowe (m.in. PIOTR I PAWEŁ, BOMI), specjalistyczne trafiki oraz HORECA.
Handel detaliczny coraz bardziej przekonuje się do posiadania w sprzedaży tej grupy towarowej. Większe zainteresowanie konsumentów oraz wyjątkowo duża marża detaliczna dochodząca nawet do 40% decydują o wprowadzaniu cygar i cygaretek do sprzedaży.
Pomimo szybko rosnącego rynku, ta grupa towarowa nadal w wielu przypadkach jest kupowana przez nowych konsumentów pod wpływem impulsu. Dlatego bardzo ważnym elementem jest widoczna i efektowna ekspozycja w miejscu sprzedaży.
Mając to na uwadze, nasz dział marketingu przygotował dla handlu detalicznego bardzo estetyczne i uniwersalne ekspozytory, które nasi przedstawiciele handlowi bezpłatnie dostarczają na życzenie każdego detalisty.
Z pewnością ważnym bodźcem dla rozwoju rynku cygar w naszym kraju było wstąpienie Polski do Unii Europejskiej. Dzięki zniesieniu ceł na cygara ich ceny spadły, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży. Z drugiej strony można zaobserwować rodzącą się wśród młodych dorosłych konsumentów modę na palenie cygar. Cygaro staje się dla nich synonimem ekstrawagancji, dobrego smaku, wyrafinowanego i zindywidualizowanego gustu. Cygaretki – popularne zwłaszcza wśród pań, ceniących sobie ich aromat i smak – traktowane są coraz częściej jako elegancki substytut papierosów - informuje Karolina Sobiesiak, asystent ds. marketingu i koordynator PR w firmie Altadis Polska S.A.
Polski rynek, w porównaniu do rynków europejskich, jest niewielki, tak pod względem asortymentu dostępnych produktów, jak i liczby konsumentów. Obserwujemy jednak jego dynamiczny rozwój – z każdym rokiem zwiększa się wolumen sprzedaży, od roku 2003 wachlarz produktów dostępnych na polskim rynku bardzo się poszerzył.
W trafikach, sklepach typu convenience, dużych sklepach monopolowych kupić można cygara pochodzące z Dominikany, Hondurasu, Kuby. Pojawiło się wiele nowych marek cygar i cygaretek, wymienić tu należy choćby Guantanamerę, Vegafina. Znane marki wzbogacają i rozszerzają swoje portfele, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom polskich konsumentów, czego znamienitym przykładem są rodziny takich marek jak Montecristo czy Romeo y Julieta – tworzą je, obok znanych i cenionych na świecie cygar ręcznych, również bardziej przystępne cenowo cygaretki i małe cygara maszynowe Puritos - mówi Karolina Sobiesiak z firmy Altadis.
Podsumowując, ofertę rynkową podzielić możemy na trzy główne kategorie: cygara ręczne, cygara maszynowe oraz cygaretki. O ile statystyczny konsument kojarzy cygara właśnie z pierwszą grupą, to największy ilościowy udział w sprzedaży mają dwie pozostałe, tańsze i bardziej dostępne kategorie. Z roku na rok wzrasta popyt i sprzedaż, rozwija się sieć dystrybucji. Rośnie również wiedza na temat różnych rodzajów cygar i cygaretek oraz sztuki ich palenia.
Jedną z form prezentacji bogatego świata cygar i kultury ich palenia, są organizowane przez Altadis Polska „Pléiades Akademie Cygar”. Głównym założeniem projektu jest połączenie edukacji z rozrywką – w ciągu 1 do 2 godzin uczestnicy mogą zdobyć zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę o cygarach. Program jest przeznaczony głównie dla firm i grup zorganizowanych jako element urozmaicenia spotkań oraz team building.
Produkty z tej kategorii coraz częściej dostępne są w restauracjach i hotelach, w których powstają stylowe kluby lub kąciki cygarowe. Generalnie kanał HoReCa sprzyja produktom z tej kategorii – nie tylko podnoszą one prestiż danego klubu czy restauracji, ale również pozwalają ich managerom na zwiększenie zysku. Cóż bowiem lepiej komponuje się z kieliszkiem brandy lub whisky.
Choć cygara i cygaretki są dla polskiego konsumenta wciąż produktami egzotycznymi i drogimi, optymizmem napawa fakt, że odnotowujemy stały kilkuprocentowy w skali roku wzrost konsumpcji w tym segmencie - dodaje Karolina Sobiesiak.
Nie ulega najmniejszej wątpliwości, iż obecnie cygara i cygaretki przeżywają renesans - informuje Maciej Kasprzak z firmy Tobacco Trading International Poland Sp. z o.o. Producenci oferują tak szeroką ofertę cygar i cygaretek, że na każdą okazję można znaleźć coś adekwatnego. Co prawda nie ma zbyt wielu dokładnych danych statystycznych o tempie wzrostu zainteresowania tego typu produktami, ale można to zaobserwować po asortymencie w każdym sklepie z wyrobami tytoniowymi. Wybór z tej grupy produktowej jest znaczący. Tylko w naszym portfolio występuje około 30 produktów z kategorii cygaretki i ponad 20 różnego rodzaju cygar.
Palenie cygaretek i cygar to coś więcej niż potrzeba. To również moda i trend. Po cygara i cygaretki często sięgają osoby, które nie palą nałogowo. Są to produkty, które wyróżniają i podkreślają osobowość, a więc są chętnie kupowane przez ludzi kreatywnych i ambitnych. Osoba paląca cygaro, cygaretkę, budzi pozytywne zainteresowanie i jest postrzegana jako indywidualista - zapewnia przedstawiciel TTI.
Cygaretki powoli zaczynają być postrzegane jako znakomita alternatywa dla mniej modnych i kontrowersyjnych papierosów. W dobie wszechogarniającego pośpiechu czas poświęcony na degustację staje się przyjemnością samą w sobie, umożliwia odpoczynek w miłej atmosferze. Faktem jest też, że coraz więcej kobiet sięga po cygaretki i coraz więcej dołącza do grona koneserów cygar. Chętnie sięgają po nie również Ci, którzy poszukują nowych walorów smakowych.
Gro klientów palących cygaretki dokonuje przemyślanego zakupu, przeważnie jest to przywiązanie do marki, zawsze ta sama wysoka jakość produktu oraz doznania smakowe. Oczywiście tak jak większość konsumentów w naszym kraju, palacze cygaretek także zwracają uwagę na cenę. Wbrew wielu błędnym opiniom, ceny cygaretek nie odbiegają od cen papierosów klasy premium. Dla przykładu zalecana przez nas cena cieszących się ogromną popularnością cygaretek Mehari’s Filter Sweet Orient to 7,30 zł. Zmniejszająca się różnica pomiędzy ceną papierosów i cygaretek na korzyść tych drugich, z pewnością będzie skłaniać coraz szersze grono konsumentów do spróbowania czegoś nowego.
Różnorodność proponowanych produktów, gama używanych tytoni, jak również dobra pozycja cenowa i najwyższa jakość, może to zabrzmi nie skromnie, ale spowodowały, iż znajdujemy się w ścisłej czołówce - zapewnia Michał Drela, sales manager w firmie Swedish Match Polska Sp. z o.o. Nasze produkty zaspokajają potrzeby konsumentów zarówno pod względem smakowym – w segmencie cygar premium mam tu na myśli cygara marki Macanudo najlepiej sprzedającej się marki cygar ręcznie robionych na świecie oraz El Credito - cygaro roku 2006, nagrodzone w plebiscycie zorganizowanym przez European Cigar Club Jurnal, jak zarówno tańszych cygar i cygaretek robionych maszynowo. Do tego drugiego segmentu zaliczmy takie linie jak La Paz, Wilem II, cygaretki Salsa, czy też dystrybuowane przez nas cygara Vasco Da Gama, Independence i Handlesgold. Są to produkty chętnie kupowane przez młodych, początkujących konsumentów, przyszłych koneserów i znawców kunsztu palenia cygar. Ta różnorodność oferty często pozwala nam zyskać nowych klientów w sferze konsumenckiej, jak i śród partnerów handlowych - dodaje Michał Drela.
tagi: cygara,cygaretki,dannemann,michał drela,sokołowski,swedish match,altadis,rynek cygar,rynek cygaretek ,
Fundacja Polska Bezgotówkowa sprawdziła, jak zmieniają się...
Perspektywa wzrostu cen w znacznym stopniu determinuje plany...
Według badania Grupy Offerista, w zeszłym roku najwięcej...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...