Jak terminal POS może pomóc w zwiększeniu sprzedaży przed świętami
Poniedziałek, 28 listopada 2022
Miliony Polaków zainaugurowały świąteczny sezon zakupowy. To jeden z najważniejszych okresów w sprzedaży dla sklepów i dużych sieci handlowych, w którym każdy biznes ma swoją strategię na walkę o portfele konsumentów. W tym roku rywalizacja będzie szczególnie zacięta z uwagi na kurczące się pod wpływem inflacji budżety domowe. Handel sięga po różnorodne narzędzia, które mają mu pomóc w przyciągnięciu uwagi klientów – często przegapia jednak najciekawsze z nich: terminal POS.
W erze bezgotówkowej terminale można spotkać w praktycznie każdym sklepie w Polsce. Z danych NBP wynika, że obecnie 94 proc. wszystkich transakcji kartami to płatności w terminalach POS lub internecie, a tylko 6 proc. stanowią wypłaty środków z bankomatu. Dzięki rozwojowi sieci akceptacji płatności bezgotówkowych rekordowa jest też liczba terminali – na koniec drugiego kwartału było ich w Polsce prawie 1,2 mln.
Niewielu sprzedawców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że sięgając po urządzenie najnowszej generacji i konfigurując je zgodnie z potrzebami swojego biznesu, może rozszerzyć funkcje terminala, skłaniając konsumentów do zwiększenia wydatków w sklepie.
– Funkcjonalność współczesnych terminali dalece wykracza poza prosty proces płatności. To kompleksowe urządzenia, które umożliwiają zarządzanie sprzedażą w całym lokalu i usprawnienie obsługi klienta na wielu polach. Co więcej, nowoczesne modele terminali umożliwiają integrację z aplikacjami zewnętrznymi działającymi na systemie Android. A to otwiera cały świat nowych możliwości – mówi Waldemar Korwin-Kowalewski, Country Manager w Ingenico.
Jak handel może zwiększyć sprzedaż dzięki androidowemu terminalowi POS?
1. Wzmocnienie lojalności klienta
Programy lojalnościowe, kody QR na rabaty lub promocje, kampanie marketingowe – integracja różnych metod walki o uwagę klienta nigdy nie była łatwiejsza. Pracownicy mogą uzyskać łatwy dostęp do kodów rabatowych zapisanych w formacie QR lub zapisać klienta do programu lojalnościowego w kilka minut. Pozyskany numer telefonu lub adres e-mail może posłużyć do wysyłki informacji o promocjach, dostępności produktów podobnych do tych zakupionych przez klienta lub zapisania rozmiaru w bazie sklepu – przydatne np. w lokalach sprzedających odzież czy obuwie. Co więcej, mając informację z systemu terminalowego o tym, kiedy klienci najchętniej kupują, można zorganizować promocje w godzinach najmniejszego ruchu.
2. Lepsze zarządzanie stanami magazynowymi i personelem
Nowoczesny terminal POS to źródło wielu statystyk – także tych dotyczących najpopularniejszych produktów czy godzin szczytu. Wiedząc, o jakiej porze kasjerzy mają najwięcej pracy, można przewidzieć, kiedy zaczną się formować kolejki (niekoniecznie musi mieć to miejsce w godzinach szczytu galerii handlowej, w której znajduje się lokal) i rozplanować grafik personelu zgodnie z tymi informacjami – także tymczasowych pracowników, w przypadku których terminal dodatkowo skraca czas potrzebny na szkolenia i wdrożenie do pracy. A jeśli wiadomo, w jakich dniach najlepiej sprzedają się konkretne produkty, można zadbać o odpowiednie zarządzenie stanami magazynowymi, aby mieć wystarczające zapasy danego towaru.
3. Tworzenie dopasowanych zestawów
Skoro już wiadomo, który produkt jest najpopularniejszy, warto sprawdzić jeszcze, co najczęściej kupują klienci razem z danym towarem. To informacja, która może pomóc w tworzeniu zestawów produktów, które będą sprzedawane w promocyjnej cenie. Przykładowo, jeśli do komputera klienci najczęściej dobierają myszkę i klawiaturę, można przygotować dla nich specjalną ofertę, dzięki której kupno tych trzech produktów będzie tańsze w pakiecie, niż w przypadku pojedynczych zakupów poszczególnych towarów – dzięki czemu sklep zarobi więcej. Niektóre lokale wykorzystują ten patent, aby przy okazji sprzedać także mniej popularny asortyment, oszczędzając na kosztach jego magazynowania.
Świąteczna gorączka zakupów już za rogiem – a, jak pokazuje powyższa lista, inwestycja w nowoczesny terminal może znacząco się opłacić, zwłaszcza w warunkach kurczących się portfelów klientów, o które rywalizuje coraz więcej sklepów.
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.