Polakom daleko jeszcze do mieszkańców innych krajów Europy Zachodniej. Oczywiście rekordzistami w spożyciu makaronu są Włosi z konsumpcja przekraczającą 20 kg na osobę. Różnica w poziomie konsumpcji makaronu wynika m.in. z faktu, iż do niedawna Polacy wykorzystywali makaron głównie jako dodatek do zup. Jednakże wraz z rozprzestrzenianiem się w Polsce mody na kuchnie obce zaczęto podawać makron jako samodzielne danie - spaghetti, makaronowe zapiekanki, lasagne itp.
Makaron stosowany jest jako dodatek do zup (różne kształty i rodzaje makaronów), coraz częściej konsumenci wskazują na wykorzystywanie makaronu jako składnika zapiekanek (np. makarony krótkie, tj. wstążki, świderki, muszelki, kokardki), sosów (np. świderki), dodatek do mięs i ryb (np. wstążki i krajanka), a nawet sałatek i dań słodkich. Duże znaczenie dla zwiększającego się popytu na makarony przypisywane jest także wzrastającej ofercie rynkowej pod względem nowych gatunków i nowych kształtów makaronów. Pojawiające się na rynku nowe produkty z grupy mrożonych mieszanek warzywnych i warzywno-mięsnych oraz gotowych sosów również wpływają na większe zainteresowanie różnymi rodzajami makaronów, dostosowanymi do gotowych potraw.
Zdaniem Doroty Liszki, managera ds. komunikacji korporacyjnej Maspex Wadowice Sp. z o.o. polski rynek makaronów powinien nadal się rozwijać. Konsumenci będą prawdopodobnie poszukiwać produktów wysokiej jakości oraz nowych, ciekawych form, a także pomysłów na szybkie, smaczne i zdrowe dania. Polacy coraz częściej będą eksperymentować w kuchni. Wynika to między innymi z szerszego wykorzystania makaronów do przyrządzania potraw oraz z chęci skrócenia czasu przygotowywania posiłków w domu.
Różnorodność kształtów i smaków
„Jeśli chodzi o naszą firmę, to największy udział w sprzedaży ma makaron nitka luksusowa (makaron rosołowy), ale również cała gama naszych makaronów jajecznych cieszy się bardzo dużym powodzeniem czego dowodem jest uzyskany w 2006 roku Złoty Laur Konsumenta” – mówi Grzegorz Nicpoń, dyrektor handlowy Goliard.
„Z naszych produktów - PPU WIENOX Sp. z o.o. - najczęściej wybierane produkty przez konsumentów detalicznych to: świderki, gniazdka, zacierka i makaron Razowy-Graham Super” – wyjaśnia natomiast Mirosław Dalidowski, dyrektor handlowy PPU WIENOX Sp. z o. o.
Coraz lepiej sprzedają się także makarony nowego rodzaju. Makarony Polskie S.A., (posiadają w swym portfelu trzy główne produkty skierowane do różnych segmentów rynkowych: makaron Sorenti, makaron Staropolski, Solare) chwalą się makaronem Sorenti, który jest produkowany w 100% z włoskiej mąki pochodzącej z przemiału twardoziarnistej pszenicy durum. „Gwarantuje ona, że makaron się nie rozgotowuje i pozostaje al dente. Mąka ta uznawana jest za najbardziej odpowiedni surowiec do produkcji makaronu. Taki makaron wyróżnia się najlepszymi walorami smakowymi, nie skleja się, jest sprężysty, jędrny i ma piękny, złocisty kolor” – mówi Paweł Nowakowski, prezes zarządu Makarony Polskie S.A.
Sorenti jest dostępny w wielu kształtach takich jak: fale, gniazda nitki, gniazda wstążki, kokardki, pióra, spaghetti, świdry, świderki, muszelki, spaghetti, spaghetti 25 cm. Dzięki ciekawemu, wyróżniającemu się na półce stylowi opakowania, nawiązującemu estetyką i kolorystyką do makaronów włoskich, które mają opinię najlepszych makaronów na świecie, oraz kształtowi opakowania z innowacyjnym formatowaniem bocznych zgrzewów, produkt ma lepszą ekspozycję na półce. Dodatkowo producent umieścił na opakowaniu propozycje przygotowania, a specjalnie dla internautów rozpoczął działanie serwis produktowy www.sorenti.pl, gdzie można znaleźć przepisy inspirujące do przygotowania dań z tym nowym makaronem.
„Z naszych badań wynika, że pomimo dużej różnorodności wśród makaronów są jeszcze obszary do wypełnienia” – mówi Piotr Fojucik, dyrektor handlowy - Secpol Sp. z o. o. Firma ta posiada w swojej ofercie kilkanaście rodzajów makaronów, posiadających certyfikat rolnictwa ekologicznego. Największym powodzeniem cieszą się makarony wytworzone z mąki orkiszowej, dzięki której nasze produkty zawierają duże ilości białka, błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych biopierwiastków oraz witamin. Szczególnym powodzeniem cieszą się makarony zawierające spirulinę – algi morskie – dostarczające organizmowi miedzy innymi aminokwasy ezogenne, białko, beta-karoten, witaminy z grupy B oraz kwas gamma-linolenowy (GLA), który redukuje cholesterol, zapobiega nadciśnieniu i chorobom serca. Firma Secpol oferuje makarony w postaci spaghetti, kolanek, świderków i łazanek.
„W trosce o zdrowie konsumentów, jako jedyni wprowadziliśmy do sprzedaży w br. Makaron z Amarantusem. Poza walorami smakowymi gwarantuje on również duże wartości odżywcze. Jest idealnym produktem na półkę z żywnością funkcjonalną. Mamy nadzieję, że Makaron z Amarantusem zyska uznanie w oczach konsumentów, tak jak wszystkie produkowane przez nas makarony pod marką SULMA – mówi Teresa Juśkiewicz-Kowalik, prezes PPH „SULMA” Sp. z o.o. w Sulechowie.
Makaron wzbogacony mąką z nasion Amarantusa to doskonały składnik diet dla osób, których praca wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym i psychicznym. Produkt opracowano w kooperacji z Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii, w ramach projektu „Poznaj siłę serca” - profilaktyki zdrowotnej w żywieniu. Mąka z Amarantusa, zawiera związki wykazujące działanie przedłużające życie ludzkich komórek oraz antyoksydanty przeciwdziałające chorobom nowotworowym. Wzmacnia organizm, pomaga w usuwaniu objawów przemęczenia, ma również wpływ na regulację syntezy cholesterolu. Makaron „Siła Serca” z Amarantusem dostępny jest w trzech formach : świderki, spaghetti i rurki.
Nowością w ofercie Lubelli jest natomiast nowy makaron Lubella Domowa Jajeczna, produkowany według tradycyjnej domowej receptury z najwyższej jakości mąki i świeżych jaj, co sprawia, że ma doskonały smak, naturalny kolor oraz zapach. „W asortymencie mamy specjalnie dobrane kształty - nitka, krajanka i krajaneczka, w opakowaniach 250 g.” – mówi Dorota Liszka, manager ds. komunikacji korporacyjnej Maspex Wadowice Sp. z o. o.
Makaronowe zmiany
„Ostatnio zaczęły występować bardzo delikatne sygnały postępu i wzrostu zainteresowania się produktami o wyższej jakości niż tzw. grupa ekonomiczna - mam na myśli spojrzenie na dane rynku ogólnopolskiego. Nadal jednak w przeważającej grupie są klienci kierujący się przy zakupie wyłącznie ceną detaliczną. Najpopularniejsze opakowania to gramatura 500g, 400g i 250g a formy - nadal: świderki, nitki i gniazdka. W ostatnim czasie wyraźnie wzrosło jednak spożycie takich form jak: spaghetti, rurek, kolanek, kokardek, lasagne i tortellini. Swoją pozycję coraz wyraźnie zajmują makarony z grupy zdrowotnych i fitness” – podkreśla Mirosław Dalidowski, dyrektor handlowy PPU WIENOX Sp. z o. o.
„Mimo, że na chwilę obecną spożycie makaronu w Polsce jest o wiele niższe niż za granicą, zauważalna jest jednak tendencja wzrostowa, spowodowana zmianą stylu życia Polaków. Poszukujemy potraw szybkich i łatwych w przygotowaniu oraz zdrowych. Makaron bowiem to przede wszystkim węglowodany złożone, które dostarczają energii, a nie tłuszczy. Do zakupu nakłaniają również nowe nietypowe kształty, kolorystyka, marka, przystępna cena oraz nietypowe smaki” – mówi Jarosław Waśkowski, współwłaściciel, P. W. Mlexer Sp. J.
„Rozwój rynku makaronów charakteryzuje się znaczną dynamiką związaną z rosnącym popytem na te produkty. Rynek ten jest bardzo rozdrobniony a duża konkurencja sprawia, że aby wypromować markę potrzebne są wysokie nakłady finansowe” – ocenia Aleksandra Jarmolik, product manager, marka Agnesi North Coast S.A.
tagi: makaron,rynek makaronów,sulma,goliard ,
Fundacja Polska Bezgotówkowa sprawdziła, jak zmieniają się...
Perspektywa wzrostu cen w znacznym stopniu determinuje plany...
Według badania Grupy Offerista, w zeszłym roku najwięcej...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...