Kategorie produktów

Świąteczne przygotowania

Czwartek, 17 listopada 2022 HURT & DETAL Nr 11/201. Listopad 2022
Okres przedświąteczny to w dużej mierze czas porządków. Wysoka jakość i skuteczność łączy się z dbałością o naturę, czyszczone powierzchnie, a także naszą skórę. Producenci oferują szerokie portfolia środków czystości i akcesoriów, dzięki którym dom będzie perfekcyjnie przygotowany na święta.
Świąteczne porządki to gruntowne przedsięwzięcie. Wówczas sięgamy po praktycznie wszystkie kategorie środków czystości. Każde pomieszczenie wymaga nieco innego podejścia, dlatego warto sięgnąć po specjalistyczne detergenty przeznaczone do konkretnych powierzchni. Przydadzą się jednak również środki uniwersalne umożliwiające szybkie sprzątnięcie wielu miejsc z pomocą zaledwie jednego produktu. Nie zapominajmy także o akcesoriach, bowiem to właśnie one mogą sprawić, że przedświąteczna inicjatywa będzie bardziej efektywna i znacznie przyjemniejsza.

Okiem eksperta

Rynek środków czystości można nazwać kategorią sezonową, której szczyty przypadają na okresy świąt Wielkiej Nocy i Bożego Narodzenia. „Przykładowo w 2022 roku największą sprzedaż (jak na razie) odnotowano w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc. Wówczas sprzedaż była o ponad 40% wyższa w porównaniu do średniej ze wszystkich pozostałych tygodni. W przypadku nadchodzących świąt Bożego Narodzenia również możemy spodziewać się zwiększonego zainteresowania środkami czystości. W 2021 roku największą sprzedaż w kategorii odnotowano w tygodniu 12-18 grudnia, czyli w tygodniu poprzedzającym Wigilię. Przyjrzyjmy się sytuacji w poszczególnych segmentach. Wśród środków czystości królują produkty uniwersalne, do wielu powierzchni, które odpowiadają za prawie 38% sprzedaży kategorii w ostatnim roku. Natomiast, w tygodniach przedświątecznych dynamiczne wzrosty notują środki do czyszczenia dywanów i podłóg. Tydzień przed tegoroczną Wielkanocą produkty do dywanów urosły o ponad 50% w porównaniu do poprzedniego tygodnia. Bardzo możliwe, że wzmożone zainteresowanie tego typu produktami utrzyma się na tegoroczne święta Bożego Narodzenia. W grudniu 2021 sprzedaż środków do dywanów urosła prawie 95% w porównaniu do listopada1” – mówi Mateusz Śmietanka, Client Consultant w NielsenIQ.

Produkt idealny

Według badania2 przeprowadzonego przez SW Research we wrześniu 2022 r. dobry produkt do sprzątania zdaniem respondentów musi przede wszystkim: być wydajny (53,8%), mieć przyjemny zapach (45,8%) oraz usuwać kamień/osad (40,6%). W dalszej kolejności respondenci wskazują na to, że: powinien być antybakteryjny (32,8%), mieć naturalny skład (28%), powinien być uniwersalny (jeden produkt do wszystkiego) (21,6%). Dla badanych mniej istotne jest to, aby dobry produkt do sprzątania pozostawiał połysk (14,4%), a jeśli chodzi o rodzaj opakowania, to właściwsze wydaje się być opakowanie w sprayu (14,6%) niż w butelce (7,7%). Dobry produkt do sprzątania nie musi posiadać widocznego koloru (5,3%).

Świąteczne porządki to wyzwanie, dlatego zaopatrzenie się w jak najlepsze produkty i akcesoria jest kluczowe w osiągnięciu sukcesu. Oferta produktowa powinna być zróżnicowana i obejmować najważniejsze kategorie, by każdy znalazł swój idealny produkt.

Weronika Nowak
Redaktor




1 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Drug), sprzedaż wartościowa, wolumenowa w litrach i ilościowa w sztukach, okresy: wrzesień 2021 – sierpień 2022, kategoria: uniwersalne domowe środki czystości.
2 źródło: Badanie SW Research przeprowadzone we wrześniu 2022 r. na grupie osób N=826 metodą CAWI.



tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG ,