Ludwik z tradycjami
Kategoria płynów do mycia naczyń w Polsce została ukształtowana przez produkt, który pojawił się na rynku w 1964 roku. Mowa oczywiście o Ludwiku, przed którym żaden inny płyn do mycia naczyń nie istniał. Powszechna obecność Ludwika na półkach odzwierciedla pozycję lidera - Inco-Veritas S.A., który kontroluje 40% rynku płynów do mycia naczyń (MEMRB 2007). Ten stabilny poziom utrzymywany jest dzięki wysokiej jakości produktu, obecności w mediach, a także wprowadzaniu nowości i promocji konsumenckich i handlowych. Zauważają to konsumenci - już po raz trzeci Ludwik zdobył „Złoty Laur Konsumenta” (2007) przyznany w badaniu „Gazety Prawnej”. Handlowcy przyznali mu „Oskara FMCG” za 2006r.
Ludwik jest dodatkowo gwarancją wysokiej marży, ponieważ na nim detaliści zarabiają najwięcej – zapewnia Michał Dworak, dyrektor marketingu i rozwoju Inco-Veritas GChG. Warto jednak pamiętać, że nowe warianty – w przypadku Ludwika są to balsam i grapefruit - pozwalają skokowo zwiększyć sprzedaż łącząc siłę marki i atrakcyjność nowości. Ludwik balsam jest liderem w zakresie dynamiki wzrostu sprzedaży i jednocześnie zdobywcą Perły Rynku FMCG 2007 w kategorii domowe środki czystości.
Zapach i pielęgnacja
Płyn do naczyń to produkt, którego konsumenci używają nawet po kilka razy dziennie - stąd jego popularność. Należy jednak liczyć się z tym, że klienci są wymagający i poza właściwościami myjącymi oczekują czegoś więcej od płynu. Najważniejsze cechy dobrego płynu do naczyń to skuteczne usuwanie tłuszczu, jego działanie na skórę oraz innowacyjność i zauważalność produktu.
W obliczu rosnącej konkurencji producenci wprowadzają coraz to nowsze rodzaje produktów, skupiając się na właściwościach zapachowych, bezpośrednim działaniu myjącym oraz ochronie skóry, dlatego też popularnością cieszą się balsamy oraz płyny z wyciągiem rumianku, aloesu, a także minerałami i olejkami owocowymi.
Na przykład w ofercie płynów PUR Active Gel (Henkel Polska) znajdują się 3 warianty zapachowe – cytryna, cytryna z miętą i jabłko oraz dwa warianty, przeznaczone dla osób o wrażliwej skórze rąk z dodatkiem składników pielęgnacyjnych - PUR Balsam Minerały z minerałami oraz PUR Balsam Aloes aloesem.
Jak podkreśla Anna Kobierska, specjalista ds. PR, Henkel Polska, istotnymi kryteriami oceny płynów do mycia naczyń są przede wszystkim skuteczność w usuwaniu tłuszczu oraz wydajność. „Konsumenci wiedzą, że bardziej wydajny płyn, nawet jeżeli kosztuje więcej, w końcowym efekcie jest dla ich budżetu bardziej ekonomiczny.
W konsekwencji konsumenci, którzy raz zdecydowali się na zakup nowego płynu i byli z niego zadowoleni, pozostają mu już wierni. Taką sytuację obserwujemy w odniesieniu do użytkowników produktów PUR, którzy po jednorazowej próbie użycia, nie wracają już na ogół do dotychczas stosowanych produktów” – mówi Anna Kobierska.
„Z naszych obserwacji wynika, że konsumenci za najważniejsze kryteria decydujące o wyborze płynów do mycia naczyń uznają wysoką jakość formuły, szeroki wybór oferowanych wariantów oraz innowacyjne rozwiązania, zapewniające użytkownikom dodatkowe korzyści. Tym bardziej cieszymy się z nowej, wprowadzonej w lipcu formuły dla płynów do zmywania PUR Active Gel, która dzięki większej ilości aktywnych składników pozwala jeszcze skuteczniej usuwać zabrudzenia z tłuszczu, mleka czy mąki i sprawia, że płyn jest bardzo wydajny, a jego wysoka jakość zaspokoi potrzeby nawet najbardziej wymagających konsumentów” – mówi przedstawicielka firmy Henkel.
„Podążając za trendami rynkowymi firma Gold Drop posiada w swojej ofercie serie koncentratów do mycia naczyń pod marka DIX wraz z łagodną odmiana balsamu a także serię płynów do mycia naczyń Gold Cytrus. Obok dotychczasowych wariantów Gold Cytrusa pojawił się płyn z wyciągiem z rumianku i grejpfruta” – mówi Liliana Ćwik, specjalista ds. marketingu Gold Drop Sp. z o.o.
Walkę o konsumenta poprzez ciągłe ulepszanie oferty prowadzi także lider rynku – firma Inco-Veritas - producent Ludwika. Michał Dworak, dyrektor marketingu i rozwoju tej firmy zauważa jednak, że Polacy mają niską skłonność do akceptowania nowości zapachowych, które łatwiej znajdują wiernych użytkowników na zachodzie Europy. ”Najmocniejszymi zapachami w tej kategorii są mięta i cytryna. Ich udziały w rynku są stabilne. Pozostałe warianty zapachowe mają nieporównywalnie niższe udziały” – mówi Michał Dworak.
Natomiast Irena Broda, TZMO Śniadecki Sp. z o.o podkreśla, że na rynku środków do mycia naczyń coraz większe znaczenie mieć będą wszystkie czynniki związane z ochroną środowiska (biodegradacja, odpady). Zaznacza, że jej firma będzie wdrażać ergonomiczne opakowania jednostkowe i ekologiczne opakowania zbiorcze.
„Firma nasza dążyć będzie do zaspokojenia potrzeb klientów różnie zasobnych, jednak kreować będzie sprzedaż środków bardzo skoncentrowanych, mając na uwadze niską cenę efektywną i działanie proekologiczne” – mówi Irena Broda. Dodaje, że już teraz produkty Dr Maxa są biodegradalne, wysoce skoncentrowane, charakteryzujące się świeżym, przyjemnym zapachem mięty, który nadaje zapach świeżości, cytryny nadający orzeźwienie oraz poziomki – nadający słodki, delikatny zapach.
Zmywarki automatyczne
Mówiąc o myciu naczyń nie należy zapominać o preparatach do zmywarek automatycznych. Firma Inco-Veritas wiąże z tym rynkiem istotne plany na najbliższą przyszłość.
„W 2004 roku zdecydowaliśmy się na wprowadzenie systemu do zmywarek pod marką Ludwik. W ofercie posiadamy tabletki, proszek, nabłyszczacz i sól. Preparaty są systematycznie unowocześniane zgodnie z trendami rynkowymi i rosnącymi potrzebami polskich konsumentów. W tym segmencie tabletki Ludwik plasują się na trzecim miejscu (MEMRB 3-4 2007r.)” – mówi Michał Dworak.
O tym, że Polacy będą coraz więcej używali zmywarek, przekonani są także inni producenci. „W przypadku zmywarek klienci będą oczekiwali nieskomplikowanych form np. kostki wielofunkcyjnej. Produkt powinien skutecznie usuwać zabrudzenia bez negatywnego oddziaływania na środowisko, oraz skutecznego usuwania kamienia wodnego. Preparat będzie musiał posiadać cechy pochłaniania przykrych zapachów. Ponadto nastąpi upowszechnienie stosowania preparatów, które umieszczać się będzie w zmywarkach na czas „zbierania naczyń” do czasu mycia. Będą posiadały właściwości rozpuszczania się w jednorazowym cyklu” – mówi Irena Broda.
Obserwując tendencje zakupowe można również zauważyć, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się płyny o poj. 1 L kosztem opakowań 0,5 L. Klienci częściej zaczęli także sięgać po produkty droższe, ale skuteczne, rezygnując ze środków o niższej cenie i wątpliwej jakości.
„Rynek chemii gospodarczej jest bardzo szeroki i ulega niezwykle dynamicznym zmianom. Klienci coraz chętniej korzystają z innowacji w kategorii środków czystości, na przykład preparatów w sprayach. Z naszego punktu widzenia rok 2007 to czas wprowadzenia kilku znaczących nowości” – ocenia Michał Dworak z firmy Inco-Veritas.
tagi: naczynia,płyny do mycia naczyń,ludwik,inco-veritas,tzmo,gold drop ,
Fundacja Polska Bezgotówkowa sprawdziła, jak zmieniają się...
Perspektywa wzrostu cen w znacznym stopniu determinuje plany...
Według badania Grupy Offerista, w zeszłym roku najwięcej...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...