W dobie rosnącej świadomości ekologicznej wśród konsumentów nie wystarczy już tylko mówić o odpowiedzialnym biznesie. Odbiorcy stają się coraz bardziej uwrażliwieni na tzw. greenwashing, czyli wykorzystywanie modnych haseł o ekologii i zrównoważonym rozwoju w komunikacji marketingowej, za którymi nie idą realne działania, a jedynie chęć zwiększenia sprzedaży i poprawy wizerunku. Ma to odniesienie szczególnie do przedsiębiorstw produkcyjnych. Wciąż niewiele z nich może pochwalić się realnie wdrożoną polityką ekologiczną, jednak i w tym obszarze obserwuje się pewne zmiany. Producenci zaczynają rozumieć, że dobrze zaplanowana i wdrożona strategia zrównoważonego rozwoju jest w stanie przynieść wymierne efekty, które nie tylko zyskają uznanie ich klientów, ale przede wszystkim - przyniosą realne korzyści dla naszej planety.
Strategia podparta wynikamiVileda od wielu lat przykłada olbrzymią wagę do prowadzenia biznesu w sposób zrównoważony. Holistyczne i kompleksowe podejście do tego zagadnienia leży u fundamentów firmy. Będąc sygnatariuszem „Globalnego zobowiązania dotyczącego nowej gospodarki tworzyw sztucznych” Fundacji Ellen MacArthur, firma stawia sobie jasne cele na drodze do gospodarki obiegu zamkniętego. Vileda dba o ograniczenie powstawania odpadów, zaczynając już od procesu pozyskiwania surowców z recyklingu, przez produkcję i logistykę, aż po eksploatację produktu, który ma być trwały, przeznaczony do wielokrotnego użytku i jak najbardziej neutralny dla środowiska. Dobrze zaimplementowana i monitorowana strategia przynosi sukces, co już zostało podparte dowodami: 46% plastiku, z którego wytwarzane są produkty pochodzi z recyklingu (w porównaniu do średniej w branży na poziomie 15%), a ponad 90% plastiku z którego wykonane są opakowania, nadaje się do odzysku. Vileda zredukowała też ilość plastikowych opakowań do minimum i obecnie zużywa ich aż siedmiokrotnie mniej od średniej w branży.
Producent może pochwalić się również znaczącymi sukcesami jeżeli chodzi o redukcję emisji CO2: w latach 2014 – 2021 udało się ją obniżyć o 30%. Co więcej, 62% energii elektrycznej wykorzystywanej przez firmę to tzw. zielona energia – energia pozyskiwana ze źródeł odnawialnych. W ten sposób sam proces produkcyjny staje się znacznie mniej uciążliwy dla środowiska.
Vileda Love it Clean - zrównoważony rozwój wyznacza kierunek na przyszłośćW przypadku marki Vileda zrównoważony rozwój nie jest tylko sloganem, a realną i konsekwentnie realizowaną strategią. Dalekosiężne i globalnie przyjęte plany proekologiczne do 2025 roku zakładają:
- zmniejszenie produkcji odpadów we wszystkich fabrykach o 25%,
- redukcję zużycia energii we wszystkich fabrykach o 10%,
- modyfikację opakowań plastikowych, tak aby w 100% nadawały się do recyklingu,
- produkcję papieru i kartonu z wykorzystaniem 90% materiałów pochodzących z recyklingu.
- przynajmniej jeden produkt w każdej kategorii, spełniający w 100% założenia gospodarki obiegu zamkniętego
Nowa platforma komunikacyjna „Love it Clean”, skierowana zarówno do konsumentów, jak i partnerów biznesowych, stanowi odzwierciedlenie polityki zrównoważonego rozwoju marki Vileda oraz jej celów i działań na rzecz środowiska naturalnego. Są one widoczne już na etapie projektowania produktów - nie bez znaczenia jest bowiem fakt, że ponad 90% artykułów marki nadaje się do wielokrotnego użytku, ograniczając tym samym ilość odpadów. Konsumenci dostają do rąk artykuły trwałe, a przez to znacznie bardziej zrównoważone niż np. produkty jednorazowe. Wiele z nich doskonale spełnia swoje funkcje czyszczące bez konieczności używania szkodliwych dla ekosystemu detergentów. Przykładem mogą być wkłady do mopów z mikrofibry, które skutecznie usuwają ponad 99% bakterii przy użyciu samej wody.
Ale ekologia to także zrównoważone podejście do produkcji. Dzięki skupieniu się na wyższej efektywności energetycznej, Vileda dąży uzyskania statusu w pełni neutralnej klimatycznie do 2045 roku. Nieustannie pracuje też nad osiągnięciem w pełni zamkniętego cyklu życia swoich produktów, które do 2025 mają w 50% składać się z materiałów z recyklingu, a ich opakowania mają w całości nadawać się do ponownego przetworzenia.
Zrównoważony rozwój wpisany jest w DNA marki Vileda. W każdym obszarze działalności, marka stawia sobie jasno określone cele i stale monitoruje ich realizację. Tylko takie podejście gwarantuje wymierne rezultaty oraz wiarygodność w oczach konsumentów i partnerów biznesowych.