Większość sektorów globalnej gospodarki już stanęła w obliczu koniecznej transformacji modelu działania. Istotną rolę do odegrania ma też tutaj branża logistyczna, która odpowiada za ok. 10–11 proc. globalnej emisji CO2. Mając tego świadomość, w ostatnich latach operatorzy starają się reorganizować swoją działalność poprzez wdrażanie zaawansowanych technologii i nowoczesnych rozwiązań. Ich celem jest zminimalizowanie szkód środowiskowych powstałych podczas operacji logistycznych.
Realna zmiana jednak staje się możliwa jedynie dzięki kompleksowemu podejściu i całkowitej ewolucji dotychczasowego paradygmatu łańcucha dostaw. W myśl tej zasady FM Logistic, lider branży logistycznej, w ubiegłym roku przyjął koncepcję „Supply Change”, obejmującą wszystkie działania na rzecz rozwoju nowych, zrównoważonych, wielokanałowych łańcuchów dostaw. Działając w tym kierunku, firma konsekwentnie realizuje innowacyjne projekty, mające na celu ograniczenie wpływu na środowisko naturalne na wszystkich etapach operacji logistycznych.
Efektywna współpraca i synergia zasobów odpowiedzią na wyzwania środowiskoweStrategia „Supply Change” opiera się na przekonaniu, że tylko efektywna współpraca pomiędzy wszystkimi aktorami łańcucha dostaw oraz synergia zasobów mogą przynieść pożądane rezultaty. Każdego roku FM Logistic oddaje w ręce klientów specjalistyczny raport na temat wpływu współpracy na środowisko. Dokument analizuje trzy główne czynniki: ślad magazynowy, alternatywy transportowe i redukcję odpadów w przemyśle. Jest to podstawa do dyskusji, w jaki sposób można wspólnie poprawić sytuację. Do tych inicjatyw operator stara się angażować również odbiorców swoich klientów, np. sieci handlowe.
Zielone obiekty logistyczne Strategia Supply Change obejmuje także obiekty logistyczne operatora. Wszystkie nowo powstające magazyny FM Logistic są projektowane zgodnie z najwyższymi standardami branżowymi i poddawane certyfikacji LEED dla zrównoważonego budownictwa w systemie Warehouses and Distribution Centers. Ambicją firmy jest opracowanie do 2030 r. modelu magazynu całkowicie neutralnego dla środowiska. W tym celu operator konsekwentnie wdraża nowoczesne rozwiązania pozwalające na, zwiększenie wydajności energetycznej obiektów, czy zmniejszenie konsumpcji wody pitnej. Ponadto od stycznia 2021 roku obiekty będące własnością FM Logistic w Europie Centralnej są w pełni zasilane energią elektryczną pochodzącą wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Mając na celu zwiększenie niezależności energetycznej własnych magazynów, operator zdecydował się także na montaż paneli fotowoltaicznych. Pierwsze dwie takie instalacje stanęły w ubiegłym roku na dachu siedziby głównej we Mszczonowie i magazynu w Błoniu. W najbliższym czasie firma planuje analogiczne inwestycje w innych obiektach w regionie, aby za ich pomocą pokryć 20% całkowitego zapotrzebowania na energię i ograniczyć pobór z sieci.
Rozwiązania dla transportuNiemałym wyzwaniem na drodze ku zrównoważonym łańcuchom dostaw jest transport, gdyż, mimo zauważalnych postępów, wciąż brakuje tutaj efektywnych rozwiązań. Dotyczy to zwłaszcza transportu dalekobieżnego, który wymaga pojazdów o dużo większej mocy, niż umożliwiają to na ten moment silniki elektryczne. Jako alternatywę dla tego rozwiązania FM Logistic upatruje w ekologicznym wodorze, pochodzącym z procesu elektrolizy wody. Brak emisji gazów cieplarnianych w tym procesie jest największą zaletą, doskonale wpisująca się w koncepcję zielonego transportu. Operator zaangażował się w badania nad wykorzystaniem tego paliwa i dołączył do rady doradczej programu badawczego poświęconego temu zagadnieniu, tzw. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (FCH JU) powołane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez Komisję Europejską.
Jednocześnie firma zainicjowała już projekt wykorzystania wodoru jako napędu dla wózków widłowych na swojej platformie logistycznej w Illescas w pobliżu Madrytu. Energia produkowana przez panele fotowoltaiczne jest tam wykorzystywana właśnie do ekologicznej produkcji wodoru. Roczna zdolność produkcyjna wybudowanej stacji wodorowej wynosi: 2430 kg H2, o czystości 99,999 proc. Oznacza to, że pozwala ona zasilić 18 wózków widłowych, pracujących po 12 godzin dziennie lub w perspektywie transport drogowy przejeżdżający 130 000 km rocznie. Pierwsze próby wykorzystywania zielonego paliwa do zasilania samochodów ciężarowych są w toku.
Branża logistyczna doskonale zdaje sobie sprawę przed jakim wyzwaniem klimatycznym stoi. Jak ważne dla naszej planety, a co za tym idzie, każdego człowieka, staje się podejście do ekologii i dążenie do zrównoważonego rozwoju. Ci, którzy nie boją się myśleć nieszablonowo i podejmować niestandardowe decyzje będą kreować naszą ekologiczną przyszłość. FM Logisic nie waha się sięgać po innowacyjne rozwiązania. Operator zdaje sobie sprawę, że w tej materii nie jest jedynym ogniwem mającym wpływ na środowisko, dlatego angażuje w rozmowy i podejmowane aktywności swoich klientów i partnerów, pokazując, że wspólne działania na rzecz zrównoważnonego rozwoju będa miały realny wpływ na poprawę środowiska, w którym żyjemy, jednocześnie nie ograniczając możliwości rozwoju biznesu.