Wywiady

Prospołeczne innowacje

Środa, 19 października 2022 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/200. Październik 2022
Współcześnie innowacje stają się nie tylko wyrazem kreatywności, ale przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby konsumenckie. O relaunchu marki Sofin opowiada Marta Oracka, Market Research&Brand Development Manager w firmie Global Cosmed.
Czy rynek jest otwarty na innowacje? Jak ważne dla Waszej firmy jest wprowadzanie nowatorskich rozwiązań?

Rynek nie tylko jest otwarty na innowacje, ale wręcz ich oczekuje. W Global Cosmed o innowacjach myślimy dwutorowo. Z jednej strony naszą misją jest tworzenie produktów bardzo dobrych pod względem jakościowym, dopasowanych do oczekiwań i potrzeb konsumentów. Z drugiej strony w centrum naszego zainteresowania jest troska o środowisko. W naszej codziennej pracy łączymy te 2 aspekty, czego efektem jest nasza najnowsza innowacja społeczna, czyli etykieta cyfrowa wprowadzona w marce Sofin. W Global Cosmed wierzymy, że możliwe jest łączenie celów biznesowych i realizacja misji opartej na zrównoważonym rozwoju i sprawiedliwości społecznej.

Jak przebiegały prace nad relaunchem marki Sofin? Jak narodził się pomysł?

Relaunch marki Sofin zaczęliśmy od gruntownej diagnozy marki na tle całej kategorii produktów do prania i płukania. Przeprowadziliśmy szerokie badania rynku, które pokazały nam, jak konsumenci używają wspomnianych środków, co w nich jest najważniejsze oraz czego oczekują wybierając konkretne pozycje. Wyniki badań pozwoliły nam wypracować całościową strategię Complete Care dla marki Sofin. Stworzyliśmy nową architekturę produktową dopasowaną do potrzeb konsumentów – zarówno pod względem oferowanych pojemności i preferowanych zapachów. Nasze nowe portfolio płynów do płukania Sofin oparte jest na kilku pojemnościach – w najmniejszej 0,8 l, standardowej 1,8 l i w wersji ekonomicznej 2,5 l, która wystarcza aż na 100 płukań. Produkty do płukania Complete Care dostępne są aż w 5 nowych zapachach: Fresh Morning, Floral Passion, Sensitive, Perfume Pleasure i Perfume Bouqet. Dodatkowe 2 warianty Luxury Gold i Luxury Pearl są dostępne w pojemości 1,4 l i posiadają te same zapachy jak płyny do prania Sofin w wariacie Color i Black dostępne w pojemności 1,5 l w wygodnej butelce z rączką.

Z kolei wszystkie butelki płynów do płukania nadają się w 100% do recyklingu, zawierają folię z perforacją, która ułatwia konsumentom segregację odpadów.

W ostatnich tygodniach do sprzedaży trafiła nasza kolejna nowość – kapsułki do prania Sofin w wersji Color do prania tkanin kolorowych i Black do prania tkanin czarnych i ciemnych. Kapsułki skutecznie usuwają zabrudzenia, chronią kolory i tkaniny. Aby uzyskać świeżość i atrakcyjny zapach prania należy używać ich ze skoncentrowanym płynem do płukania Sofin Complete Care&Luxury o zapachu Luxury Gold (dla wersji Color) i Luxury Pearl (dla wersji Black). Kapsułki są dermatologicznie testowane i wegańskie.

Wszystkie płyny do płukania i płyny do prania zawierają naszą najnowszą innowację społeczną, czyli etykietę cyfrową.

Czym jest etykieta cyfrowa? W jaki sposób ma ułatwiać życie osobom niewidomym?

Etykieta cyfrowa na płynach do płukania i prania Sofin umożliwia zapoznanie się z opisem i składem produktu osobom niewidomym i niedowidzącym poprzez zeskanowanie QR code, znajdującego się w dolnej części butelki i oznaczonego wypukłością w postaci kropki.

Rozbudowane wymogi prawne dotyczące informacji o produkcie czy konieczność stosowania zasad eko-projektowania (m.in. coraz mniejsze dostępne powierzchnie zadruku) sprawiają, że wielkość liter na etykiecie jest bardzo mała i dla wielu nieczytelna. Z drugiej strony ponad połowa społeczeństwa ma stwierdzoną wadę lub chorobę oczu, co z wiekiem tylko się pogłębia. Za sprawą przeprowadzonych konsultacji dostrzegliśmy też, że funkcjonujące w prawie i praktyce oznaczenie wypukłym trójkątem na części środków dla gospodarstw domowych nie jest powszechnie znane wśród osób z niepełnosprawnością wzroku.

Stąd stworzyliśmy trzystopniowy system dostępności dla wszystkich:
  1. Na etykiecie zmodyfikowanej butelki produktu został umieszczony specjalnie oznaczony QR kod, który jest możliwy do zczytania za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji.
  2. Aby osoba niewidoma mogła go zeskanować, musi najpierw go znaleźć. Do namierzenia kodu służy mała wypukłość znajdująca się pod QR kodem w dolnej części butelki.
  3. Trzecim elementem systemu jest strona internetowa, właściwa dla każdej z wersji zapachowych produktu. Strona przygotowana jest zgodnie z wytycznymi WCAG 2.
W ten sposób zakupiony produkt – w tym wypadku płyn do płukania Sofin – jest w pełni identyfikowalny dla osób z niepełnosprawnością wzroku, bezpieczny i przy tym daje swobodę korzystania bez udziału osób trzecich.

Jakie działania towarzyszą wprowadzeniu tej innowacji?

O etykiecie cyfrowej informujemy w prasie handlowej. Planujemy także komunikację konsumencką. Współpracujemy z organizacjami skupionymi wokół tematyki związanej z pomocą osobom z niepełnosprawnościami wzroku.

A jakie będą kolejne kroki? Czy inne marki w portfolio firmy również przejdą relaunch i zostaną wzbogacone o etykietę cyfrową?

Wszystkie marki w portfelu Global Cosmed przeszły relaunch w ostatnim czasie. Na półkach znaleźć można już nowe produkty Bobini, Apart czy Kret. Sukcesywnie rozwijamy portfolio wprowadzając nowe kategorie jak na przykład specjalistyczne preparaty czyszczące Kret do kuchni i łazienki, ulepszamy nasze produkty wzbogacając ich formuły, by jeszcze lepiej zaspokajały potrzeby konsumenckie. W kolejnym kroku nasze kolejne marki będą wprowadzały etykietę cyfrową.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska




tagi: Global Cosmed , innowacje , Sofin , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , FMCG ,