Dane M/platform za wrzesień 2022 potwierdzają spadek sprzedaży ilościowej o 7,4 % w porównaniu do ubiegłego roku. Obroty w sklepach były w porównywalnym okresie o 9,7% większe przy jednoczesnym spadku liczby wizyt o 4,8%. Średnia wartość paragonu w sklepach tradycyjnych wyniosła 24,46 zł, co oznacza wzrost o 15,1% w porównaniu do września 2021 przy minimalnie mniejszej liczbie produktów.
Zimny wrzesień
Wzrost obrotów w Handlu Tradycyjnym o 9,7% we wrześniu 2022 wynika wyłącznie ze wzrostu cen dla wszystkich produktów. Liczba wizyt w sklepie spadła -4,8%, a liczba produktów kupowana średnio podczas jednej wizyty o 2,8%.
Do sklepów chodziliśmy rzadziej, a podczas średniej transakcji wkładaliśmy do koszyka mniej produktów, jednocześnie płacąc podczas wizyty więcej. Mniejsza liczba transakcji to w głównej mierze wina nagłego wrześniowego ochłodzenia. Spadkom sprzedaży uległy wszystkie sezonowe kategorie, które jednocześnie są bardzo ważne dla obrotów. Napojów bezalkoholowych kupiliśmy o 15% mniej niż rok temu, a sprzedaż piwa spadła o 5%. – komentuje Ewa Rybołowicz, Dyrektorka ds. analiz rynkowych w M/platform.
Rekordowa inflacja
W czasie wizyty w sklepie płaciliśmy 15,1% czyli 3,21 zł więcej niż rok temu. Jest to największy wzrost średniej wartości paragonu w tym roku. Podczas wizyty w sklepach handlu tradycyjnego średnio płaciliśmy 24,46 zł i kupowaliśmy 4,7 produktów.
Spadek na liczbie kupowanych produktów w porównaniu do poprzedniego roku jest minimalny. Warto patrzeć jednak na liczbę 4,7 produktów w długiej perspektywie. Średnia roczna to 4,9 produkty kupowane podczas wizyty, widzimy więc, że to wynik poniżej średniej, który wynikał z dużo chłodniejszej pogody. Dodatkowo obserwujemy, że ze względu na rosnące ceny w sklepach tradycyjnych konsumenci zaczynają kupować mniejsze ilości produktów, np. olejów czy żywności suchej. Prawdopodobnie tych kategorii, których podwyżki są najdotkliwsze szukają w innych kanałach sprzedaży. – dodaje ekspertka M/platform.
Wzrost średniego paragonu jest ponad dwukrotnie niższy niż wzrosty podstawowych produktów spożywczych. Wynika to z charakterystycznych dla tego kanału mniejszych zakupów, wśród których dominuje alkohol czy produkty impulsowe.
Średnia wartość paragonu nie oddaje wzrostów cen na codziennych produktach spożywczych. Na zbudowanym na potrzeby analiz M/platform koszyku podstawowych produktów, które kupujemy do przygotowania posiłków wzrosty cen sięgają prawie 40%. W skład takiego koszyka wchodzą produkty, których wzrosty sięgnęły już kilkudziesięciu procent, jak olej, mąka, kasze, makaron, nabiał czy cukier. We wrześniu 2022 płaciliśmy za takie zakupy 101,78 zł, czyli 27,76 zł więcej niż rok temu.
Spadająca sprzedaż i nastroje
Do spadku sprzedaży ilościowej o 7,4% przyczyniły się najbardziej kategorie piwa, napojów bezalkoholowych, nabiału, słodyczy i lodów. Są to kategorie o dużej wadze dla obrotów sklepów tradycyjnych.
Mniejsze sprzedaże z jednoczesnymi rosnącymi kosztami prowadzenia sklepu napawają detalistów pesymizmem. Wskaźnik Nastrojów Handlu Tradycyjnego we wrześniu spadł o 23,1 pkt w ujęciu miesiąc do miesiąca i wyniósł tylko 18 pkt. Jest to największy miesięczny spadek w historii badania.
Obecnie największym zagrożeniem dla małych sklepów jest inflacja, która zmierza w kierunku wartości 20 proc. rocznie i póki co nie widać żadnej tendencji jej spowolnienia. W dalszym ciągu nad małym handlem wisi niepewność co do dalszego prowadzenia biznesu ze względu na rosnące drastycznie ceny energii.
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.