Wywiady

W kierunku innowacji

Wtorek, 13 września 2022 HURT & DETAL Nr 09/199. Wrzesień 2022
Obecność marki na rynku to dopiero początek. Kluczem do sukcesu jest umacnianie jej pozycji oraz odpowiadanie na zmieniające się potrzeby konsumenckie. O innowacyjności i trendach na rynku chemii gospodarczej mówi Patricjus Ziecik, Dyrektor Marketingu w dziale Laundry & Home Care Henkel Polska.
Henkel Polska jest producentem wielu marek na rynku chemii gospodarczej. Czy planują Państwo rozszerzenie którejś z kategorii?

W tej chwili skupiamy się na wzmocnieniu pozycji naszych marek, a dopiero następnym krokiem będzie rozszerzanie kategorii o nowe produkty. Zależy nam na umocnieniu naszej pozycji poprzez udostępnianie ulubionych produktów konsumentów w różnorodnych formach. Dobrym przykładem są tu Perwoll Caps – Perwoll do tej pory był dostępny tylko w formie żelu, natomiast zdecydowaliśmy się wprowadzić go w formie kapsułek. Środki do prania w takiej postaci cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród konsumentów.

Potrzeby i oczekiwania konsumenckie wciąż się zmieniają. Jakie innowacje wprowadzili Państwo w ostatnim czasie do swojego portfolio?

Dążymy do tego, żeby produkty każdej z naszych marek miały ulepszoną, przyjazną dla środowiska formułę. Jednym z nowszych rozwiązań jest biodegradowalna formuła wybranych produktów. Tutaj nasze najbardziej zaawansowane marki to Persil i Silan – Persil Discs, Persil Power Caps oraz Persil Gel mają min. 92%, a Silan Classic, Aromatherapy oraz Fresh Control min. 97% biodegradowalnych składników. Dodatkowo produkty Persil są efektywne w niskiej temperaturze prania, a ich opakowania zawierają do 50% plastiku z recyklingu. Obecnie trwa kampania pod hasłem My&Ty promująca naszą linię ProNature, w której trzema głównymi filarami są: biodegradowalność, efektywność w niskich temperaturach i opakowania do recyklingu. Aktualnie każda z naszych marek spełnia minimum jedno z tych ekologicznych przykazań. Somat, Persil oraz E skutecznie działają w niskich temperaturach, wszystkie opakowania naszych produktów nadają się do recyklingu po oddzieleniu frakcji opakowań, a opakowania Silan, Bref, Clin, Somat, Pur i E są wykonane do 100% z plastiku z recyklingu. Dodatkowo Perwoll ma ekologiczne opakowanie wykonane z mniejszej ilości czarnego plastiku, a produkty Silan Naturals posiadają 99% składników pochodzenia naturalnego. Od sierpnia w kanale e-commerce dostępna jest nasza kolejna innowacja – Persil Eco Power Bars – pierwsze na rynku małe, 30-gramowe tabletki do prania obkurczone biodegradowalną folią wodorozpuszczalną, które działają już w temperaturze 20°C.

Zależy nam na tym, żeby produkty naszych marek były w zgodzie z naszym podejściem do ekologii, a mówiąc szerzej, z naszą firmową strategią zrównoważonego rozwoju. Dlatego stale pracujemy nad nowymi opakowaniami i formułami. Jako koncern chemiczny jesteśmy pod dużą presją z powodu ilości tworzyw sztucznych, jakie są przez nas produkowane, jednak mamy wielu specjalistów i możliwości, żeby zmieniać nasze produkty i działać na rzecz lepszego, bardziej zrównoważonego świata. Na chwilę obecną coraz więcej naszych opakowań nadaje się do przetworzenia i jest tworzonych z materiałów pochodzących z recyklingu. W 2025 roku chcemy, żeby było to już 100% i będziemy ciężko pracować, żeby spełnić tę obietnicę.

Jakie trendy są obecnie widoczne w branży chemii gospodarczej? Jak na nie odpowiadacie?

Najsilniejszym obecnie trendem, który obserwujemy od czasu pandemii, jest dążenie do wygody. I tutaj, jak już wspominałem, kapsułki skradły serca konsumentów. Dzięki produktom kapsułkowym użycie środków chemicznych jest dużo szybsze i łatwiejsze – konsumenci nie muszą odmierzać potrzebnej ilości produktu – wystarczy wrzucić kapsułkę do bębna. Widzimy też, że konsumenci stawiają na opakowania XXL. Produkt w dużym opakowaniu wystarcza na znacznie dłużej, co wiąże się także z niższą ceną za użycie. Aktualnie dostępne są duże opakowania m.in. takich marek jak Somat, Persil i Perwoll.

Kolejnym trendem, który obserwujemy już od dłuższego czasu jest zrównoważony rozwój. Nasze społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome ekologicznie i dzięki temu widzimy z jak dużym entuzjazmem i aprobatą spotykają się nasze innowacyjne rozwiązania zastosowane przy tworzeniu produktów. Zależy nam na tym, żeby ich formuły były dużo bardziej przyjazne dla środowiska, ale jednocześnie nadal spełniały wszystkie swoje zadania.

Choć trend na ekologiczne produkty nadal jest z nami, to równie dużą popularnością cieszy się moda na „higieniczną” czystość, która łączy się z potrzebą zapewnienia sobie i swojej rodzinie bezpieczeństwa. Kierowanie się efektywnością produktów polega na tym, że konsumenci coraz częściej decydują się sami stosować zasady ekologicznego postępowania w domu, takie jak chociażby pranie w chłodniejszej wodzie. W tym wspomagają ich bardziej wydajne i skoncentrowane produkty.

Jakie produkty z oferty Henkel Polska zyskały ostatnio na znaczeniu? Dlaczego właśnie one?

W ostatnim czasie największy przyrost zainteresowania wśród konsumentów zaobserwowaliśmy w przypadku marki Persil. Dzięki wygodnym i łatwym w użyciu kapsułkom marka idealnie odpowiada na potrzeby konsumentów. Wzrost zainteresowania zauważyliśmy również w przypadku marek Perwoll, Somat i E, czyli wszędzie tam, gdzie standardowe produkty zostały zastąpione przez wygodną formę kapsułki. Ten segment zdecydowanie mocno się rozwija, więc jako firma dalej będziemy szukać takich rozwiązań, które będą odpowiadać zarówno na obecne, jak i przyszłe trendy i potrzeby naszych klientów.

Dziękuję za rozmowę.
Weronika Nowak




tagi: Patricjus Ziecik , Henkel Polska , drogeria , sprzedaż , handel , produkcja , FMCG , innowacje , trendy , rynek chemii gospodarczej , Laundry & Home Care ,