Z rynku FMCG

Nieograniczony potencjał automatów paczkowych - Konsumenckie trendy motorem rozwoju

Środa, 07 września 2022
Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny, nasz kraj jest liderem w Unii Europejskiej pod względem liczby skrytek na paczki. Na tle innych państw, Polska wyróżnia się zarówno tempem wzrostu liczby wysyłanych przesyłek, jak i gęstą siecią punktów odbioru.
Niemcy, Francja i Polska – tak wygląda pierwsza trójka w Europie pod względem największej liczby skrytek. Dwa lata temu liczba paczek odebranych przez konsumentów w UE przekroczyła 10 mld. Największą całkowitą liczbę punków posiadają właśnie Niemcy (63 500), Francja (45 770) i Polska (41 545). Polska jest przy tym liderem pod względem liczby skrytek na paczki (niemal 11 500). Z kolei, gdy porówna się kraje nie tylko pod względem bezwzględnej liczby punktów odbioru, ale też ich gęstości, w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców liderem jest Finlandia. W czołówce są też Dania, Słowenia, Czechy i Polska. Podsumowując, jesteśmy jedną z najszybciej rozwijających się sieci OOH w Europie ze wzrostem o około 32% punktów w latach 2019-2020. Same automaty rosną jeszcze szybciej przy 75%-wzroście w analogicznym okresie.

Rewolucja na rynku dostaw

Automaty paczkowe są konceptem, który nad Wisłą cieszy się wyjątkowo dużą popularnością – korzysta z nich aż 97% uczestników ankiety przeprowadzonej przez Colliers pod koniec 2021 roku. Ponadto, spośród wszystkich państw świata to właśnie w Polsce znajduje się najwięcej automatów na 100 tys. mieszkańców – na koniec 2021 było ich łącznie około 18 tys., a wg szacunków do końca 2022 roku liczba ta przekroczy 25 tys.

Jeszcze kilka lat temu to usługi kurierskie wiodły prym na rynku dostaw. Automaty doprowadziły jednak do rewolucji w zakresie realizacji operacji logistycznych, odpowiadając na konsumenckie trendy oraz potrzeby. Klient końcowy otrzymał wygodną i atrakcyjną alternatywę dla tradycyjnego modelu. Korzysta na tym również efektywność pracy kurierów oraz ostatnia mila, ponieważ w jednym punkcie można pozostawić wiele przesyłek bez konieczności realizacji indywidualnej wizyty pod wskazanym przez klienta adresem.

Sektor automatów paczkowych sukcesywnie rośnie i obecnie jest jednym z najmocniej rozwijających się obszarów rynku logistycznego. Jego rozwój jest wprost proporcjonalny do dynamiki wzrostów w e-commerce, które w ostatnim czasie nieco przyhamowały, stwarzając możliwość do racjonalnego poszukiwania nowych lokalizacji, które wciąż są dla operatorów kluczowym wyzwaniem. Niewątpliwą zaletą zaawansowanych rozwiązań technologicznych jest ich pozytywny wpływ na środowisko. Ubiegły rok rynek automatów zakończył wynikiem 450 mln zrealizowanych przesyłek. Według szacunków Colliers, w przeciągu najbliższych dwóch lat będzie ich nawet dwukrotnie więcej.

Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska



tagi: automaty paczkowe , trendy konsumenckie , rozwój , innowacje , technika w handlu , sprzedaż , handel , konsument ,